ET S2?

Twincam_be

Senior Member
WAt is de juiste ET waarde voor een S2 , en tot hoeveel kan je gaan zonder iets te raken. Banden 225

kansberg

Forumguru
@Twincam_be : De juiste ET waarde is 47. Het is verstandig om hier niet meer dan 10% van af te wijken. Niet alleen om dat je dan andere ophangingsdelen zou kunnen raken, maar zeker ook om de wegligging niet negatief te beïnvloeden. Bovendien worden je stuurdelen en lagers hoger belast als je té veel afwijkt van de standaard ET waarde.

bobbl

Forumguru
Mijn orginele winterwielen ET49 en 7J breed,en men Zomerwielen ET45, maar die velg is 8J breed.
Dus de zomerwielen komen tov winterwielen +/- 16mm meer naar buiten en dan heb ik em ook nog verlaagd, en ik heb nergens last van aanlopen oid!

hemi24

Forumguru
Origineel Skoda:

6,0Jx16" : ET50 (205/55 R16 M+S, geschikt voor montage sneeuwketting)
7,0Jx16" : ET45 (205/55 R16 M+S, geschikt voor montage sneeuwketting)
6,0Jx17" : ET45 (205/50 R17 M+S, geschikt voor montage sneeuwketting)
7,0Jx17" : ET49 (225/45 R17)
7,5Jx17" : ET49 (225/45 R17)
7,5Jx18" : ET46 (225/40 R18)

Twincam_be

Senior Member
juist probleempje ontdekt. heb een set velgen gekocht met beschrijving ET47 maar nu blijkt op de velg ET 35 te staan. gaat dit nog lukken met banden 225/40/18 of 8j ?

CDK

Forumguru
Dat kan wel eens erg krap worden @twincan_be maar ik zeg niet per definitie dat het niet gaat. Even proberen dan maar.

andrehj

Forumguru
juist probleempje ontdekt. heb een set velgen gekocht met beschrijving ET47 maar nu blijkt op de velg ET 35 te staan. gaat dit nog lukken met banden 225/40/18 of 8j ?
Of het past weet ik niet, het wijkt wel erg ver af van de standaard ET's van ongeveer 49 (die voor 225 brede banden geldt). Het zal ook afhangen van een eventuele verlaging.
Overigens kleven er meer nadelen aan zo'n grote afwijking:
  1. Door de veranderde geometrie van je wielophanging verandert ook het stuurgedrag, o.a. van spoorvorming zul je meer last hebben.
  2. Je wiellagers zullen sneller slijten, omdat die nu ook bij rechtuit rijden met een koppel worden belast.

porsche danny

Senior Member
ET 35 past wel. Heb ik geprobeerd met een setje velgen van mijn oude T4. Maar ik zou ze er niet onder laten zitten. deze komen veel te ver naar buiten wat het rij gedrag negatief beïnvloed. Terug brengen dat setje. Moeten ze terug nemen ivm verkeerde informatie.

Jewepe

Forumguru
@porsche danny
Hoezo beïnvloed het verder naar buiten staan van de wielen het rijgedrag negatief? Volgens mij wordt de rechtuit stabiliteit positief beïnvloed door het vergroten van de spoorbreedte. Mits goed uitgelijnd overigens.

porsche danny

Senior Member
steering_axis.gif
Als de ET kleiner word vergroot je de scrub. dit maakt het sturen zwaarder en wringen je banden meer. Lees verder eens meer over wielgeometrie http://www.mvwautotechniek.nl/Motor/Wielgeometrie/wielgeometrie.htm

Bovenaan Onderaan