ET S2?

Jewepe

Forumguru
@hemi24
Dat weet ik niet, maar dat kun jij me ongetwijfeld uitleggen. Inclusief de aangehouden toleranties m.b.t. de belasting en aangehouden marges t.a.v. exemplarische afwijkingen.
 

hemi24

Forumguru
Probeer maar eens een deur te openen door aan de scharnierkant te duwen, misschien snap je het dan beter wat het o.a. met je fuseekogels en stuurbekrachtiging doet...
 

Jewepe

Forumguru
Misschien was mijn vraag niet helder, maar ik ben benieuwd naar de kwantitatieve onderbouwing van je opmerking. @porsche danny legt uit wat er precies aan de hand is. Daar leren we allemaal van. En dat stel ik (en het merendeel van de bezoekers van dit forum) op prijs. Ik was en ben dus geïnteresseerd in je onderbouwing.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Jewepe

Forumguru
@Peter-036 Dat is een mechanisch aspect van de zaak en gaat over de belasting van de wiellagers. Je uitleg klopt en snap ik helemaal. Zie b.v. mijn post in het topic over spacers om de wielen wat meer naar buiten in de wielkasten te krijgen. De opmerking van @hemi24 gaat echter over de stuurbekrachtiging en waar deze op berekend is. En ik snap dit niet, vandaar mijn vraag.

PS kracht x arm = moment ;)
 

hemi24

Forumguru
Over het algemeen kan je stellen dat het draaipunt samenvalt met het midden van het loopvlak van de band. Ga je een afwijkende ET-waarde (of spacers) toepassen ga je dit punt verleggen naar de zijkant van de band, waardoor je ineens veel meer wringing van de band krijgt bij het sturen en een groter moment op de stuurarmen gaat opwekken.
9 van de 10 keer gaat dit ook nog een keer gepaard met montage van bredere banden, waardoor je de stuurinrichting sowieso al meer gaat belasten. Of het op korte termijn stuk gaat, betwijfel ik, maar de slijtage zal hoe dan ook toenemen.
 

andrehj

Forumguru
Nog belangrijker, het gehele stuurgedrag verandert door deze afwijkende geometrie. Dit heeft bijvoorbeeld ook invloed op de gevoeligheid voor spoorvorming.
 

Twincam_be

Senior Member
ok ze passen en komen juist niet buiten de kas. zal binnenkort foto doorsturen. eerst nog de superb laten polieren.
 
Bovenaan Onderaan