Euro 95/98 , E10

Race Eend

Forumguru
Nu gaan we wel 2 dingen door elkaar halen, ik zeg ook niet dat je in Nederland altijd 98 moet rijden met je 1.2/1.4tje , ik weet ook wel dat 98 duur is, ik betaal het nl zelf wekelijks (en als er voor weer 10 cent meer octaan 100 was te krijgen, dan tankte ik dat).

Ik geef alleen aan dat de brandstof in landen als frankrijk/duitsland/belgie (landen waar nederlanders vaak doorheen komen als ze op vakantie gaan), vaak goedkoper is dan in NL. Je kunt daar vaak 98 krijgen voor een lagere prijs dan in NL de 95 aangeboden wordt. Als je gewend bent aan de Nederlandse 95 prijs, kun je daar je tank vullen met 98 voor hetzelfde/minder geld, waarbij je 100% zeker bent dat er geen E10 doorheen zit en je dus zeker geen problemen met je auto gaat krijgen.

Dat we de hoogste brandstofprijzen in europa hebben klopt, en dan zit er nog niet eens wegenbelasting in onze benzine (wat in veel landen wel zo is). Maakt alleen mijn punt maar duidelijker, als je in het buitenland bent, wordt je over het algemeen toch al blij van het bedrag per liter. Dan is die paar cent voor 98 ook makkelijk uit gegeven...

Overigens hollandse zuinigheid:
Tientallen van de klanten bij JD komt aan met zijn golf 5 / golf 6 gti en heeft er 95 in zitten (het liefst van een goedkope pomp). Dat is hollandse zuinigheid, je zult een duitser met dezelfde auto nooit op euro 95 binnen zien komen. Vervolgens zie ik de pingelsensoren vrolijk 6 graden terug regelen als ik even 3-4e versnelling acceleer. Kost je dus een goede 5-10pk. Na de tuning 10pk. Zonde! Overigens kost het niet alleen vermogen, ook de katalysator van een turbo motor gaat veel minder lang mee, de uitlaatgastemperatuur is door de late onsteking nl een stuk hoger dan op 98.
 
Bovenaan Onderaan