Euro 95 tanken in 16.FSI

Bass

Nieuw lid
Freunden, ik zit met een probleem. Ik heb bij mijn net nieuwe o2 1.6 fsi een Shell pas gekregen. Nu zegt de dealer dat ik super 98 moet tanken. De Shell heeft dus geen Super 98, alleen V-[piiieeep]-power (heeft 97 octaanghalte volgens de Shelljuffrouw). En u raadt het al, dat mag niet van de leasemaatschappij. Mijn accountant vertelt vervolgens dat ik hiervoor notabene 7 cent bijbetalen en weer aan het werk moet! Ben ik even gek; nu dan mijn vraag aan dit geweldige forum: kan ik gewoon euro95 tanken of kan ik mijn accountant dan als persoonlijke anwb oproepen als ik langs de weg kom te staan?
 

deusjevo

Forumguru
Plemp d'r maar euro 95 in.
Moet ik ook van mijn leasemaatschappij in mijn 1.6 MPI gooien.
Problemen mbt evt. slechtlopende motor zijn toch voor hun dan?

Kan volgens boekje ook overigens hoor, ik meen dat de 1.6 FSI ook volgens het boekje "probleemloos" op euro 95 kan en mag rijden.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Freunden, ik zit met een probleem.

[/ QUOTE ]

Nee, de leasemaatschappij zit straks met een probleem. Als er al iets gebeurt. Zolang jij zwart op wit hebt dat je geen Super Plus mág tanken, zou ik me niet druk maken.

De kwestie RON 98 voor FSI-motoren is trouwens al eerder voorbijgekomen:

http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&amp;Number=13826&amp;page=11&amp;view=collapsed&amp;sb=5&amp;o=&amp;fpart=1#13826 (vooral de post van SkodaRJ)

En het draadje waarnaar in dat draadje weer wordt verwezen:

http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&amp;Number=12843&amp;page=2&amp;view=collapsed&amp;sb=5&amp;o=&amp;fpart=1#12843

Conclusie: 95 tanken kan best, maar leidt tot vermogensverlies en maakt geen gebruik van de specifieke voordelen van de FSI-techniek. Pingelen wordt bijgeregeld door de elektronica.
 
Ik heb een van de draadjes die hierover gaan zojuist aangevuld. Het is nogal een technisch verhaal.
Ik denk dat leasemaatschappij en accountant zich niet bewust zijn van het feit dat je auto met RON 98 en/of V-power veel efficienter gaat lopen en dus zuiniger is. Bovendien, maar dat zal je accountant een rotzorg zijn, spaar je het milieu. Er zit dan weliswaar een pingelsensor in je auto, maar echt lekker is het tegen de pingelgrens aanlopen van de verbranding toch ook niet voor de motor. Dat ie ervan kapot gaat, gaat me te ver, maar je zou het als argument mee kunnen nemen naar de leasemaatschappij. Zonder pingelsensor zou je motor schade oplopen als je RON 95 tankt terwijl RON 98 is voorgeschreven door de fabrikant. Omgekeerd (als je RON 98 tankt terwijl RON 95 is voorgeschreven) kun je geen schade oplopen, en het heeft dan ook geen voordeel. Dus in dat geval gewoon RON 95 tanken.
 

Ericpeeke

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Freunden, ik zit met een probleem.

[/ QUOTE ]

Nee, de leasemaatschappij zit straks met een probleem. Als er al iets gebeurt. Zolang jij zwart op wit hebt dat je geen Super Plus mág tanken, zou ik me niet druk maken.

De kwestie RON 98 voor FSI-motoren is trouwens al eerder voorbijgekomen:

http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&amp;Number=13826&amp;page=11&amp;view=collapsed&amp;sb=5&amp;o=&amp;fpart=1#13826 (vooral de post van SkodaRJ)

En het draadje waarnaar in dat draadje weer wordt verwezen:

http://www.skodaforum.nl/forum/showflat.php?Cat=0&amp;Number=12843&amp;page=2&amp;view=collapsed&amp;sb=5&amp;o=&amp;fpart=1#12843

Conclusie: 95 tanken kan best, maar leidt tot vermogensverlies en maakt geen gebruik van de specifieke voordelen van de FSI-techniek. Pingelen wordt bijgeregeld door de elektronica.

[/ QUOTE ]

En in deze thread gaat het over schade die mogelijk zou kunnen onstaan bij het gebruik van euro 95 in de 1.6 FSI. Volgens niet officieel bevestigde berichten schijnt een bugje in de software van de pingelsensor te zitten waardoor die niet altijd goed zou werken.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Volgens niet officieel bevestigde berichten

[/ QUOTE ]

Kijk, nu wordt 't interessant... /forum/images/graemlins/grin.gif

Uit welke hoek komen die berichten zo ongeveer?
 

Ericpeeke

Actief lid
Als je 't draadje doorleest zie je dat CaptainH erover gebeld is door z'n dealer en higgy de update van het motormanagement bevestigd heeft gekregen (door wie eigenlijk, higgy?). In de Duitse Skodagroep is er ook een draadje over geweest. Het vreemde is dat blijkbaar een boel andere mensen met een 1.6 FSI-motor (waaronder ikzelf) geen bericht hebben gekregen van Pon of dealer. Ik tank altijd 98 benzine, dus ik vindt het probleem niet zo prangend, maar wanneer je ondanks je tankpasje bij elke liter toch 7 cent zelf bij moet leggen wordt het wel anders...
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, heb 't nu ook gelezen - zag de link in je eerste post eerst niet.

Nou, reken er dan maar op dat het van VAG komt als de dealer erover belt. Was toen ook zo met de bobines. Is een jaar internetverontwaardiging voor nodig geweest voordat VAG publiekelijk bekendmaakte dat er een probleem was. Vóór die tijd werd het zo veel mogelijk stilzwijgend opgelost, dus niet als terugroepactie, maar eigenlijk toch wel.

Lijkt me voor Bass genoeg reden om nog eens met zijn leasemij en accountant te gaan praten, sowieso óók met het argument dat geld geen issue kan zijn vanwege het lagere verbruik met RON 98. Okee, hij kan met z'n Shell-pas alleen V-Power tanken, maar zwavelarme RON 97 is in ieder geval een hele vooruitgang.
 

bert2

Lid
In het deksel van de tankstop staat 98 en in het klein 95. Dat betekent volgens de dealer dat je ook euro 95 kunt tanken maar dat het vermogen iets minder is dan bij gebruik van 98. Alleen, als je eenmaal 98 tankt, moet je 98 blijven tanken. Je mag dus niet wisselend 95 en dan weer 98 tanken. Ik tank gewoon 95 en rijd gemiddeld 1:15 zonder problemen.
 

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
(door wie eigenlijk, higgy?)

[/ QUOTE ]
Door Francois van V-Car.
 

higgy

Forumguru
@Bert2: wie heeft je DAT wijsgemaakt? Als een motor op beide KAN lopen kan het onmogelijk wat uitmaken als je euro 95 met euro 98 afwisselt. Of ik mis iets... /forum/images/graemlins/confused.gif
 
De vraag is dan: wat gebeurt er als je RON 98 met RON 95 mengt? Krijg je dan bij gelijke delen RON 96,5 ???
 

Arjen

Actief lid
Je kunt gewoon 95 en 98 door elkaar gebruiken (eigen ervaring), maar mijn FSI loopt heel veel lekkerder op 98 en ook nog zuiniger.

Ik tank alleen nog maar 98.
 

Bass

Nieuw lid
Jongens, fantastilicious en bedankt voor uw inbreng. Het geeft me vertrouwen dat er meerdere zijn die gewoon 95 tanken, dus gaan we dat ook maar lekker doen. Ik heb het per slot van rekening zwart op wit staan. Als het los gaat met pingelen, dan wordt de accountant mijn persoonlijke aanduwdienst... Heeft ook wel wat. Bedankt!

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Sjonge jonge zeg!!,bang dattie 7 eurocent moet bijbetalen. Arme jongen

[/ QUOTE ] Over mijn gehele leasecontract komt dit toch neer op zo'n 800ee. Met eigen bijdrage etc voor 300ee in de maand vindt ik dit achterlijk. Das toch twee keer lekker op wintersport!!!
 

Henny

Actief lid
Waarom neemt iemand dan een fsi motor als je toch niet de benzine erin doet die die eigenlijk moet hebben? Neem dan gewoon een mpi.
 

Remco28

Actief lid
Als het goed is kun je elk jaar een deel van je geld aftrekken van de belasting.
Zoals Henny zegt:neem dan een mpi.
Ik krijg geen leaseauto,maar ik zeur niet want ik weet dat een grote auto(ook met een grotere motor)meer kost.
En dat je fsi 98 nodig,wist je ook wel vantevoren.
Volgens mij is dit een verkeerde manier van bezuinigen.
Had een mpi gekocht,waren je kosten waarschijnlijk ook lager geweest.
Prive kost mijn auto maandelijks meer dan een leaseauto,maar ik zeg ook niet:mijn banden zijn versleten,ik koop wel over 6 maanden nieuwe want het is zo duur!
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Prive kost mijn auto maandelijks meer dan een leaseauto,maar ik zeg ook niet:mijn banden zijn versleten,ik koop wel over 6 maanden nieuwe want het is zo duur!

[/ QUOTE ]

Ik durf te beweren dat prive goedkoper kan zijn dan lease.
Daar gaat dit draadje over
poll lease of prive
 

Bass

Nieuw lid
@Remco: Ik loop niet te zeuren Remco. Ik stel vragen en dat lijkt me het bestaansrecht van dit forum te rechtvaardigen.

Het enige wat ik niet wist is dat Shell het alleenrecht heeft om brandastof te leveren aan mijn bedrijf... Hoe moet ik nou weten wat die verkopen? Ik had proefgereden in die mpi en vond dat maar niets. Vandaar de keuze...
 

bert2

Lid
Dat heeft de Skoda dealer me desgevraagd gezegd. Verschil tussen 95 en 98 is niet hetzelfde verschil als tussen gelood en ongelood. Hierbij kon het in het verleden wel zijn dat de motor ook op ongelood kon draaien maar dat je i.v.m. de smering regelmatig eens een tank gelood moest 'stoken'.
 
Bovenaan Onderaan