Welkom op het forum Frank
Wat die distributieriem betreft, ik heb gelezen dat je 'm nu wilt gaan vervangen en denk dat dit een verstandige beslissing is, maar wil je toch nog een extra argument meegeven:
- bedenk hoeveel jaar je nog met de auto wil rijden
- schat in hoeveel km's dat zijn
- als je de twee vorige antwoorden hebt bedacht, als je de riem niet nu wisselt maar pas over een half jaar, bespaar je daar een distributiewissel mee? Zo nee, dan is dat dus een extra argument om het 'nu' te doen: beter voor je nachtrust/gemoedsrust, en tenzij de auto voor oktober total loss raakt, maakt het voor je portemonnee op de lange termijn niet uit.
Overigens is het algemeen gebruik om bij een distributiewissel ook de waterpomp te vervangen, niet omdat het voorgeschreven staat, maar omdat de kans groot is dat de waterpomp voor een volgende distrubutiewissel overlijdt. Dan moet dus tussendoor de complete distributie los, en kost dat honderden euro's aan arbeid. Als je de waterpomp gelijk mee vernieuwt, kost je dat eigenlijk alleen de materiaalkosten (typisch 40-60 euro), en ben je op lange termijn dus goedkoper uit.