Even voorstellen: Ronald met Škoda Octavia

Degids

Lid
Ga woensdag m'n derde voorloopauto halen. Toch een hoop waardeloze auto's op de markt zeg! Ik dacht dat ze geen slechte auto's meer maakten, maar ik weet nu wel beter...

Begon met een Peug. 208 met een automaat die ik alleen maar kan omschrijven als een geautomatiseerde handmatige versnellingsbak. En dan ook nog slecht geautomatiseerd. Schokken bij het wegrijden alsof iemand heel slordig de koppeling bedient.
Die mocht ik dan omruilen voor een andere en dat werd... Toyota Yaris hybrid... wat is zo'n cvt bak met 0 vermogen verschrikkelijk zeg! Alleen geschikt voor in woonerven, daarbuiten kom je gewoon niet mee met het verkeer.
Woensdag krijg ik een poolauto mee die vrijgekomen is: Jetta dsg. Geen idee wat voor vermogen, ik weet niet eens of het een diesel of benzine is. Maar alles beter dan dit Yaris gebakje...

Degids

Lid
Derde voorloopauto is inmiddels "in mijn bezit". Een volkswagen jetta hybrid uit 2013. Dat zit in elk geval een stuk comfortabeler. Rijd ook beter, voelt solide aan.
Alleen trilt de auto best wel wat en het Check Engine gele lampje brandt.

Tis ook nooit goed... Zeikerdje ben ik ook :)

Odin

Senior Member
Even overleven met afgetrapte pool auto's dus. Welkom hier op het forum. Ben benieuwd hoe de Octavia gaat bevallen. Blijft altijd een verschilletje met de BMW natuurlijk.

Degids

Lid
Zal zeker wel iets minder zijn qua rijbeleving. Maar de Octavia is qua interieur en comfort-opties en snufjes wel 10 jaar moderner. En daar hecht ik ook veel waarde aan! Zeker als je in de file staat te hakkelen, wat met woon-werk verkeer zo'n beetje 75% van m'n ritten zal zijn.

Degids

Lid
Ik ben ondertussen wat wijzer geworden m.b.t. levertijd. Skoda Broekhuis Assen hoopt mijn auto eind februari / begin maart te kunnen afleveren.
Tot die tijd blijven rijden met de Jetta Hybrid wat een prima auto is om die tijd te overbruggen. Waarschijnlijk is het aflevermoment net te laat om nog wat te hebben aan de verwarmbare voorruit.

030

Forumguru
Welke velgen heb je gekozen?

Hier ook een Corrida rood exemplaar en nog steeds tot volle tevredenheid.

Degids

Lid
Ik ga ook alvast op zoek naar de beste manier van inrijden om het beruchte olieverbruik van die TSI motoren tot een minimum te beperken.
Tips en ervaringen zijn welkom! :thumbsup:

Degids

Lid
Welke velgen heb je gekozen?

Hier ook een Corrida rood exemplaar en nog steeds tot volle tevredenheid.
Ik heb de standaard velgen voor de Style Business line gehouden: 17 inch Teron velgen, lekker comfortabel :)
Voor mij gaat het niet zo om het uiterlijk maar om het comfort binnenin. Daar zit ik namelijk ;)

Degids

Lid
Kreeg vanmorgen het volgende bericht:

Goedemorgen heer Jansen,

Wij zijn blij u te kunnen mededelen dat wij uw auto vanaf donderdag 18 februari a.s. klaar hebben staan voor aflevering.

:tegek::yeah::yeehaa:

Twee weekjes eerder dan verwacht dus!

Degids

Lid
Ondertussen rijd ik alweer een paar weken rond met de rode Octavia 3.
Waar ik echt supergelukkig mee ben, is de adaptive cruise control!
Man wat is dat heerlijk in de file! Ik kom echt een heel stuk relaxter op mijn bestemming aan na een file-rit.:koffie:

Ook de voorruitverwarming nog net een paar keer gebruik van kunnen maken.
Ook helemaal prima... motor starten, voorruitverwarming en achterruitverwarming en spiegelverwarming aan, ondertussen even de zijruitjes krabben (die gaan meestal erg makkelijk in verhouding met de voorruit). Na het krabben van de zijruitjes gewoon instappen, de ruitenwissers een paar keer laten gaan en rijden met die hap! :jaja:
Voorruit beslaat ook niet, dus meteen zicht en niet eerst 5 minuten de blower op nuke-stand laten blazen op de voorruit om onderin een strookje doorkijk te creëren. :shutup:

Wat nog meer... in vergelijk met m'n voorloopauto heb ik nu ook weer een achterruitenwisser en stoelverwarming terug, wat ik beide ook echt onmisbaar vind. Geen bijzondere opties, maar blij dat ik het weer tot m'n beschikking heb.
De stoelen uit het dynamic pakket zijn ruimvoldoende comfortabel. Jammer dat het geen leder is, maar dat was een budget kwestie. Het voet-rust-plankje voor de linker voet staat net iets te recht voor mijn been prothese, maar dat kun je de fabrikant niet kwalijk nemen dat ze daar geen rekening mee houden. Is verder wel voldoende acceptabel.
Kessy is ook erg handig! Ik heb altijd m'n handen vol met tassen e.d., ik hoef dan niet meer diep in m'n broekzak te graaien naar de sleutel, gewoon meteen opengooien die deuren! :jaja:

Behoorlijk stil op de snelweg, rijdt erg glad/trillingsvrij. Wegligging ben ik niet van onder de indruk, maar het is ruim voldoende voor m'n woon-werk ritten.
Waar ik trouwens veel minder problemen mee heb dan ik aanvankelijk dacht, is het start-stop systeem!
De auto start al als je de rem een heel klein beetje laat vieren, je hoeft dan nog niet eens de rem los te laten. Hij start ook rete snel en je kunt vrijwel meteen wegrijden, niet nog een vertraging tussen aanslaan van de motor en het in beweging komen.

Kortom, een meer dan plezierige auto voor woon-werk! :thumbsup:

Bovenaan Onderaan