Even voorstellen

Drieske

Nieuw lid
Goedemorgen,

Bij deze stel ik mijzelf voor. Jan Andries, wonend in Friesland en sinds afgelopen zaterdag de eigenaar van een Skoda Octavia Combi Greenline BSN 1.6 TDI uit 2010 met 124600 KM op de teller.

Tot zaterdag was ik in het bezit van een Seat Leon Stella 1.9 TDI uit 2001. De Leon werd optisch minder en met 318dkm (waarvan 2 ton door mij op de teller gezet) op de teller werd het wel tijd voor iets anders. Ik heb een zoekopdracht gegeven aan mijn garage (http://www.autobedrijfwagenaar.nl/) voor een Skoda Octavia hatchback. Gezien het feit dat er maar een beperkt aanbod is van de hatchback werd er een voorstel gedaan om te gaan kijken naar de Combi. Na een proefrit te hebben gemaakt was ik al verkocht. Het karakter van de 1.6 TDI is wel degelijk anders dan de 1.9 TDI, maar ik vind het tot nu toe een fijne motor. Het is nog even wennen met inparkeren :tongue:, maar gelukkig heb ik hulp van de parkeersensoren :).

Ik zal het forum vooral gaan gebruiken voor tips en trucs met betrekking tot bijvoorbeeld het onderhoud en de (eventueel) bekende kwaaltjes van de Octavia Combi 2. Rest mij voor nu alleen nog het plaatsen van een foto van mijn 'nieuwe' auto....

Groet Jan Andries

Kempes

Forumguru
Welkom Jan, mooie wagen en het verhaal erachter erg herkenbaar... ik ben vorig jaar op nagenoeg dezelfde manier aan mijn Octavia gekomen (alleen mijn Leon was wat nieuwer..2007..)

Er zijn wel degelijk (kleine) kwaaltjes bij de Octavia:

-Plastic kuipwerk bij de voorwielen gaat modder/zand achterzitten, 2x per jaar schoonmaken is aan te bevelen om roest te voorkomen ( kan mooi bij wisselen van zomer naar winterschoeisel)
-Derde remlicht wil het glas nog wel eens van barsten
-1.6 TDI staat een RDW oproep open om in het derde kwartaal 2016 nieuwe software te krijgen (anti sjoemel). MOGELIJKE gevolgen: minder vermogen / meer verbruik (maar dit is op dit moment nog speculeren wat de gevolgen zullen zijn)

En zo zullen er nog wel wat zijn, maar deze zijn mij bekend..

kansberg

Forumguru
Welkom, en zeker een goede keuze, die 1.6 TDI. Zuinig, betrouwbaar en voldoende kracht. Denk dat je de ruimte in de Oct ook zeker gaat waarderen! Waterpomp is idd een aandachtspuntje, maar gezien de kilometerstand heb ik het donkerbruine vermoeden dat deze al vervangen is...... Wellicht geeft de onderhoudshistorie hier bevestiging.

Veel veilige kilometers!

UncleBob

Actief lid
Beste Jan,

Van harte proficiat! Een hele mooie hoor. Het motorkarakter zal inderdaad wel anders zijn, maar da's een kwestie van wennen toch?

Cordoba

Forumguru
Welkom Jan. Een nette Octavia, en denim blue is voor de O2 een kleur die niet zo veel voorkomt.

Drieske

Nieuw lid
@Kempes Dank voor je tips! Ik zal her en der eens informeren over de update van de sjoemelsoftware.

@kansberg Ik zal het onderhoudsboekje er nog eens op na bladeren. Hij zal net als mijn vorige auto's worden onderhouden door een monteur in de familie, hem zal ik wijzen op de waterpomp. De ruimte waardeer ik zeker. Zowel de kofferinhoud als de ruimte achterin, niet te vergelijken met de Leon!

@UncleBob Het is inderdaad een kwestie van wennen. Ik heb er nu ruim 600 km mee gereden en het begint al aardig te wennen ;) :)

@Cordoba De kleur was voor mij (in eerste instantie) bijzaak. Mijn Leon had de (vreselijke) kleur bilberryrood metallic... Destijds heb ik de Leon gekocht vanwege de fijne rijeigenschappen, het frisse en schone interieur en de lage km stand. De Octavia heb ik hier ook op uitgezocht, echter heeft deze wel een kleur die ik erg mooi vind :) De verkoper zei al dat denim blue niet veel voorkomt op de O2. Ik ben er blij mee!

@ iedereen; dank voor het welkom heten!

Cordoba

Forumguru
@Drieske Bij een occasion kijk ik eigenlijk alleen naar de kleur als ik tussen 2 vergelijkbare auto's moet kiezen. Mijn allereerste auto ooit, had naar mijn smaak zelfs een afschuwelijke kleur, maar toch 5 jaar en 120.000 km mee gereden.

Drieske

Nieuw lid

Kempes

Forumguru
Was inderdaad een mooie dag voor...ik heb m'n motor en de twee wagens lekker gewassen zaterdag..

Bovenaan Onderaan