Even voorstellen!

Hallo allemaal!

Ik ben Chris, woonachtig in Roosteren (LB) en lees al een tijdje mee op de achtergrond zonder aan te melden maar dat heb ik toch maar eens gedaan.
Ik heb sinds november 2016 een Fabia Combi Monte Carlo. Op de volgende foto's te zien net voor de wintersport.


De auto bevalt prima. Rijdt goed, is stil en genoeg comfort voor een auto van deze prijsklasse.
Toch zijn er wat minpuntjes. Ik heb de 1.2 tsi met 90 pk. Deze rijdt op zich lekker maar ik mis soms wat kracht op hogere snelheden. De auto lust ook een stuk meer benzine dan ik verwacht had.

Ik rij niet gek veel snelweg en kom op een gemiddelde van 7.3l/100km. (Op de eerste 3500km) Ik rij redelijk normaal. Als je de fabrieksopgave van 4.7l/100km ernaast legt zit ik toch duidelijk iets te hoog :jaja:

Bij de eerste regenbui bleek de ruitenwisser aan bestuurderskant een stuk over te slaan recht in het zichtveld. (Daar heb ik al meer over gelezen en gehoord bij de Fabia 3). Terug naar de garage, ruitenwisserarm bijgebogen en probleem niet opgelost. De ruitenwisserarm is daarna vervangen en het probleem is nu opgelost. De oude arm bleek niet stevig genoeg op de wisser te drukken.

Jullie komen me vast nog wel eens ergens tegen op het forum. Nu ik me aangemel heb kan ik ook eens reageren:D:D
 

Cordoba

Forumguru
Welkom Chris, misschien chippen voor wat extra vermogen? Verbruik is inderdaad hoog, bij mijn oude beestje ligt dat verbruik net boven onder de 6,1 l/100 km over een aantal jaren gemiddeld, compleet met vakantieritten met fietsendrager en fietsen op de trekhaak. Het kan zijn dat je verbruik nu nog hoog is door:
  • nieuw blok nog niet ingelopen
  • winterbanden
  • bredere bandenmaat dan standaard
 

Fabia 123

Forumguru
Welkom. Verbruik was bij mij de eerste 3000 km hoger dan daarna, en nu met koud winterweer merk ik ook wen stijging.
 
Dank jullie wel allemaal!

Welkom Chris, misschien chippen voor wat extra vermogen? Verbruik is inderdaad hoog, bij mijn oude beestje ligt dat verbruik net boven onder de 6,1 l/100 km over een aantal jaren gemiddeld, compleet met vakantieritten met fietsendrager en fietsen op de trekhaak. Het kan zijn dat je verbruik nu nog hoog is door:
  • nieuw blok nog niet ingelopen
  • winterbanden
  • bredere bandenmaat dan standaard

Ik heb de eerste 3500km gereden op de winterset, deze zijn ietsje smaller dan de originele zomerset.
Het is inderdaad een nieuw blok dus even afwachten, misschien wordt het verbruik lager. Wat ik merk, als ik snelweg rij, de auto ook een redelijk hoog verbruik heeft. Hij zit met 130km/u zo rond de 7.8 tot 8.1lL/100km. Dus dat trekt het gemiddelde zelfs nog omhoog :shutup: Ik wacht het nog even af, wat de auto op de zomerset doet en als hij wat meer km's gereden heeft. Mocht hij zo veel blijven zuipen, wordt hij gechipt. Sowieso omdat onderin het toerenbereik de auto vaak stilvalt. dan moet je al terug naar de een om weg te komen.
 

Cordoba

Forumguru
Ah, dat verklaart veel @chris-rla Boven de 100-110 km/u neemt het verbruik van iedere auto hard toe met de snelheid. Dat heeft te maken met het feit dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, en bij snelheden boven de 100 km/u de luchtweerstand het belangrijkste is wat de auto moet overwinnen (daaronder is de rolweerstand het grootste deel, en die is redelijk constant bij de verschillende snelheden). Ietsje langzamer rijden, zal veel schelen in brandstofverbruik (in tijd maakt het, zeker in NL, eigenlijk vrijwel geen verschil).

Overigens zie je regelmatig dan na 5000-10.000 km het brandstofverbruik wat naar beneden gaat.
 
Nogmaals dank allemaal!

Ah, dat verklaart veel @chris-rla Boven de 100-110 km/u neemt het verbruik van iedere auto hard toe met de snelheid. Dat heeft te maken met het feit dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, en bij snelheden boven de 100 km/u de luchtweerstand het belangrijkste is wat de auto moet overwinnen (daaronder is de rolweerstand het grootste deel, en die is redelijk constant bij de verschillende snelheden). Ietsje langzamer rijden, zal veel schelen in brandstofverbruik (in tijd maakt het, zeker in NL, eigenlijk vrijwel geen verschil).

Overigens zie je regelmatig dan na 5000-10.000 km het brandstofverbruik wat naar beneden gaat.


Misschien ben ik teveel gewend van vorige auto's. Ik heb nooit een auto gehad met een motor kleiner dan 2 liter. Die rijden ook op hogere snelheden relatief zuinig. De Fabia is maar een 1200-je, dus kan me voorstellen dat die op "hogere" snelheden wat moeite krijgt. Met een chip erin zal hij op hogere snelheid minder toeren draaien waardoor hij misschien weer wat zuiniger wordt. Ik wacht het nog even af, misschien wordt het beter. Is er iemand hier die ervaring heeft met chippen van de Fabia 1.2 TSI 90pk?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Met een chip erin zal hij op hogere snelheid minder toeren draaien waardoor hij misschien weer wat zuiniger wordt. Ik wacht het nog even af, misschien wordt het beter. Is er iemand hier die ervaring heeft met chippen van de Fabia 1.2 TSI 90pk?
Het toerental blijft gelijk, dat is een vaste mechanische overbrenging.
 

Cordoba

Forumguru
@chris-rla Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt, zoals ik al schreef gaat het om de toename van de luchtweerstand, en een ander motorblok maakt daarbij nou niet bepaald veel verschil. Dat een kleiner blok onder dezelfde omstandigheden - met name bij buitenweg en snelweg - het moeilijker heeft, gaf vooral vroeger bij atmosferische motoren nogal eens een hoger brandstofverbruik bij kleine blokken in hetzelfde automodel.
 
Bovenaan Onderaan