chris-rla
Lid
@chris-rla Lezen is blijkbaar niet je sterkste punt, zoals ik al schreef gaat het om de toename van de luchtweerstand, en een ander motorblok maakt daarbij nou niet bepaald veel verschil. Dat een kleiner blok onder dezelfde omstandigheden - met name bij buitenweg en snelweg - het moeilijker heeft, gaf vooral vroeger bij atmosferische motoren nogal eens een hoger brandstofverbruik bij kleine blokken in hetzelfde automodel.
Een auto kan bij een bepaald aantal toeren een bepaalde kracht kan leveren.
Die toeren zijn afhankelijk van versnellingsbak, differentieel en wieldiameter. Icm met de motorkarakteristiek en de gewenste prestaties zal daar een aandrijving/overbrenging voor ontworpen worden. Daar komt bij dat een motor ontworpen wordt om bij een bepaald toerental te draaien omdat dat toerental of veel vermogen heeft op dat punt of juist heel efficiënt is.
Jouw stuk klopt maar heeft niets met een grote of kleine motor te maken.
Dat komt omdat de motorkarakteristiek anders is. Bij gelijk gewicht, gelijke auto en gelijke motor zul je allebei evenveel vermogen moeten leveren om een bepaalde snelheid te rijden.
Maar de "sweet spot" ligt van motoren anders, waar is hij voor ontworpen, wat is de hoeveelheid brandstof die die motor per kw nodig heeft om op dat toerental te rijden. Daar wordt op geëngineerd.
Kleine motoren zijn niet echt ontworpen om "lange zakenritten" te rijden (op de bluemotion na).
Dus al met al, een motor kan ontworpen zijn om bij een bepaald toerental zuinig te rijden en dat kan zomaar liggen bij 130 km/h. Of 90 of iets dergelijks.