Canon-Eye
Forumguru
Door het openen van de dop bij warme motor ontsnapt de opgebouwde overdruk. Dat is echter niet alleen lucht, maar een mengsel van lucht en waterdamp en wellicht ook glycoldamp - en met een hoger percentage damp naarmate de temperatuur hoger is. In plaats van weer te condenseren bij afkoeling en drukafname (deze twee gaan hand in hand) zal er dus telkens mét die overdruk ook wat damp het systeem verlaten.
Als je dat maar vaak genoeg doet, zal alleen al daardoor de hoeveelheid koelmiddel in het systeem enigszins afnemen.
Je kunt die dop bij warme motor daarom maar beter gewoon dicht laten, tenzij het echt dringend nodig is om koelmiddel bij te vullen. Zolang je koelvloeistoftemperatuurmetertje (3x woordwaarde?) tijdens de rit geen te hoge temperatuur aangeeft, is daar geen aanleiding voor; bij volledig koude motor hoef je niet bij te vullen zolang het nivo boven het minimum staat. Maar 't mag dan wel natuurlijk, als je je daar beter bij voelt...
Als je dat maar vaak genoeg doet, zal alleen al daardoor de hoeveelheid koelmiddel in het systeem enigszins afnemen.
Je kunt die dop bij warme motor daarom maar beter gewoon dicht laten, tenzij het echt dringend nodig is om koelmiddel bij te vullen. Zolang je koelvloeistoftemperatuurmetertje (3x woordwaarde?) tijdens de rit geen te hoge temperatuur aangeeft, is daar geen aanleiding voor; bij volledig koude motor hoef je niet bij te vullen zolang het nivo boven het minimum staat. Maar 't mag dan wel natuurlijk, als je je daar beter bij voelt...