Expansievatje koelwater stond onder vacuüm??!

Canon-Eye

Forumguru
Door het openen van de dop bij warme motor ontsnapt de opgebouwde overdruk. Dat is echter niet alleen lucht, maar een mengsel van lucht en waterdamp en wellicht ook glycoldamp - en met een hoger percentage damp naarmate de temperatuur hoger is. In plaats van weer te condenseren bij afkoeling en drukafname (deze twee gaan hand in hand) zal er dus telkens mét die overdruk ook wat damp het systeem verlaten.

Als je dat maar vaak genoeg doet, zal alleen al daardoor de hoeveelheid koelmiddel in het systeem enigszins afnemen.

Je kunt die dop bij warme motor daarom maar beter gewoon dicht laten, tenzij het echt dringend nodig is om koelmiddel bij te vullen. Zolang je koelvloeistoftemperatuurmetertje (3x woordwaarde?) tijdens de rit geen te hoge temperatuur aangeeft, is daar geen aanleiding voor; bij volledig koude motor hoef je niet bij te vullen zolang het nivo boven het minimum staat. Maar 't mag dan wel natuurlijk, als je je daar beter bij voelt...
 

Ronnie

Forumguru
@Joske , Het was zeker overdruk..... De overdruk (PLM. 1-1,5 Bar) verhoogd het kookpunt van het koelmiddel
met zo'n 10-15Gr.C.
Onderdruk, (vacuüm), is niet mogelijk, is zit niet alleen een overdrukklepje maar ook een onderdrukklepje in de dop van het reservoir.
 

Cordoba

Forumguru
Overigens nog een belangrijke reden om alleen bij koude motor de dop van het reservoir te halen: de kans op verbrandingen door de ontsnappende damp, of wegspuitend vocht.:nailbiting:
 

Joske

Forumguru
Daarom zit er ook zoveel draad op. Kan het meeste ontsnappen alvorens vatje volledig open is. Heb het trouwens traag geopend, lijkt mij het veiligste :)
 

Gieliovd

Forumguru
Hier ook eenmaal gehad. Onderdruk was mijn gedachte.

Daarna nooit meer gehad. Niveau is nu gewoon gelijk, max.
 

Joske

Forumguru
Zo, ondertussen een 200km met de wagen gereden. Niveau koelwater in expansievatje blijft hetzelfde, klein beetje onder max-streepje. Maar de grootste verandering was daags nadien.. Nog NOOIT was mijn olie zo snel op temperatuur. Na amper 3 km en 5 min rijden begon ik al olietemperatuur te krijgen.. Waar voordien (bij dezelfde buitentemperatuur) dit 10km en een kwartier duurde.

De dempingsmat is natuurlijk ook op dat moment geplaatst dus deze kan ook een invloed hebben op de temperatuur maar niet in de grootorde zoals het nu is. Ook op de snelweg veel sneller richting 90 graden olietemperatuur en zelfs bij CC op 125km/u 95 a 96 °C. Terwijl voorheen ik deze temperatuur nooit op het display mocht aflezen bij zelfde omstandigheden.

Dus ja.. wat het ook was, vacuüm of overdruk. Lucht zat er alleszins wel in het systeem en dit is volgens mij de reden geweest van het slechte opwarmen van de olie.

Ik hou het in het oog en hou jullie op de hoogte ;) :thumbsup:
 

octaafje IV

Actief lid
@Joske: daar zal je olie van geschrokken zijn!?

Gisteren, bij een buitentemperatuur van ca. 7 graden, zo rond de 92 gr. bij CC op 130, beetje O-wind tegen.
Daarna, na het passeren van een landsgrens, de CC op 160: olietemp. steeg zeer snel naar 102 gr., om daarna
weer langzaam terug te zakken naar 98 gr. Van dat stijgen schrok ik een beetje, want dat ging in een rap tempo.
(kwam iedere 5 seconden een graad bij.....) Rijd ook m.b.v. 1.4 TSI + dempingsmat.

Vandaag de "winter grille cover in great OEM design" van Superskoda gemonteerd, ga morgen eens tijdens een langere rit ondervinden of dit wat uitmaakt. (net op tijd ontvangen, schijnt a.s. weekend frisjes te worden....)
 

micky

Forumguru
@octaafje IV niet druk om maken hoor ik rij wekelijks vele uren en km in Duitsland (zie mijn verbruik :) ) 115 graden komt dagelijks voor, stijgt en daalt idd heel snel soms.
 

EdK

Forumguru
thanks for the feedback @Joske
Alleen jammer dat we nu niet weten wat de voordelen van de dempingsmat mbt de temperatuur is.....
Of je moet hem weer ff demonteren en een paar dagen rondrijden zonder en daarna weer met....

Maar wat betreft het geluidsnivo zal het nu wel een stiltekamer in de cabine geworden zijn ??
 

octaafje IV

Actief lid
@octaafje IV niet druk om maken hoor ik rij wekelijks vele uren en km in Duitsland (zie mijn verbruik :) ) 115 graden komt dagelijks voor, stijgt en daalt idd heel snel soms.

Om de temperatuur maak ik me helemaal niet druk, deze ook wel eens op 122 gr. gehad (maar dan wel op de A31 want daar kan dat wel, 15 % boven Mag2...) Maar gisteren viel het snelle tempo van stijgen mij alleen maar op,
de ene graad was nog niet bereikt of de naast hogere diende zich al weer aan. (en dat met die koude oostenwind tegen)
 

Joske

Forumguru
Het is idd beduidend stiller geworden in de cabine, zeker stationair en in lage toerentallen duidelijk merkbaar. Trap je hem op zijn staart dan mag ik nog steeds voldoende genieten van het "sportieve" geluid van de TSI. Dus wat mij betreft: een blijver ;)

Alleen, na een ritje is het beduidend warmer in de motorruimte. (bij openen motorkap) Ik hoop dat de TSI hier geen last van zal krijgen, ik las ergens in een ander topic (na een foto van de motorruimte van @dirkkroneman ) dat de bobines een warmere temperatuur niet kunnen appreciëren.. Tijd zal raad brengen zeker? ;)
 

andrehj

Forumguru
Alleen, na een ritje is het beduidend warmer in de motorruimte. (bij openen motorkap) Ik hoop dat de TSI hier geen last van zal krijgen, ik las ergens in een ander topic (na een foto van de motorruimte van @dirkkroneman ) dat de bobines een warmere temperatuur niet kunnen appreciëren.. Tijd zal raad brengen zeker? ;)
Als dat werkelijk zo spannend zou zijn, had VAG al lang m.b.v. een terugroepactie de dempingsmatten van de TSI's van MJ2011 en jonger verwijderd.
Mijn TSI is van MJ2012, en dat was de eerste generatie zonder zo'n mat.
 

Joske

Forumguru
@andrehj

dat bericht kan je dan wel op 2 manieren interpreteren é.. Ipv te investeren (lees minder te besparen op kwaliteit van de bobines) halen ze de mat weg waardoor de temperatuur minder hoog wordt.

Is maar een veronderstelling uiteraard. :)
 

octaafje IV

Actief lid
Als dat werkelijk zo spannend zou zijn, had VAG al lang m.b.v. een terugroepactie de dempingsmatten van de TSI's van MJ2011 en jonger verwijderd.

Mijn TSI is van MJ2012, en dat was de eerste generatie zonder zo'n mat.
????

Mijn 1.8 T's van 1999 en 2003 en 1.4 TSI van 2009 hadden, af fabriek, ook al geen dempingsmat.
Voor enkele tientjes deze altijd zelf aangebracht, nooit enig probleem opgeleverd.
Denk dat VAG echt geen terugroepacties gaat ondernemen op naderhand door eigenaar zelf aangebrachte onderdelen, ook al zijn dit originele VAG producten.
 

Cordoba

Forumguru
Nadeel van een motorruimte die langer warm blijft, is dat allerlei dieren langer proberen om er een mooi plekje te vinden (katten, steenmarters enz.). Voordeel is dat je na een tussenstop weer met een warmere motor op pad gaat, dus ook gunstig voor verbruik en slijtage.
 

octaafje IV

Actief lid
Nadeel van een motorruimte die langer warm blijft, is dat allerlei dieren langer proberen om er een mooi plekje te vinden (katten, steenmarters enz.). Voordeel is dat je na een tussenstop weer met een warmere motor op pad gaat, dus ook gunstig voor verbruik en slijtage.

Elk nadeel heb z'n voordeel: de kat van de buren zit nu tenminste niet meer op mijn niet meer zo warme motorkap,
eronder heb ik hem nog nooit aangetroffen.
 
Bovenaan Onderaan