Extra Interieurverwarming en ventilatie. Bestaat dat nog?

Skoody Boo

Actief lid
die drinkt de eerste 10 kilometer rustig een litertje meer

1 liter per..... die 10km?

Dan komt er per 100 km dus 10 l bovenop, en moet ik dus gedurende de complete eerste 10 km waardes zien van minimaal 16l/100 km. Dat kan ik me van afgelopen winter zelfs met een nog niet ingereden auto niet echt herinneren zeg maar.

Daarbij heb je die standkachel altijd bij je, dus die zeul je het hele jaar mee. Per rit niet veel, maar telt wel voor alle ritten, terwijl - als er al winst is - die winst maar voor een klein deel van de ritten telt.
 

Rallye

Forumguru
"Cash geld besparen.
Het brandstofverbruik neemt slechts minimaal toe, want de bezuiniging op benzine door de voorverwarmde motor compenseert bijna volledig het extra verbruik tijdens de verwarmingsfase"

Productvoordelen

Ook in de uitstoot zijn er voordelen.
 

Chatslet

Forumguru
1 liter per..... die 10km?

Dan komt er per 100 km dus 10 l bovenop, en moet ik dus gedurende de complete eerste 10 km waardes zien van minimaal 16l/100 km. Dat kan ik me van afgelopen winter zelfs met een nog niet ingereden auto niet echt herinneren zeg maar.

Beter lezen, de eerste 10 kilometer van een rit dus waar je die 10 liter op 100 km vandaan haalt? Laten we zeggen dat je in de winter twee ritten woon/werk van 50 kilometer maakt en je auto rijd zo'n 1 op 25 dan kom je ongeveer op 2 liter per rit uit. Omdat de rit telkens met koude motor wordt gestart zou je dus op 3 liter per rit uit komen, dus heen en terug 6 liter. De volgende dag maak je een enkele rit van 100 kilometer dus zou je met dat verbruik ongeveer 4 liter kwijt zijn. Het vries aardig dus wederom het verlies van een koude motor over de 1e 10 km dus kom je uit op 5 liter voor een enkele rit van 100 kilometer.

Zijn dit nu van die onrealistische cijfers?

Heb je nu een standkachel dan kost het 0,25 liter om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen dus zouden 2 ritjes van 50 kilomter totaal 4,5 liter brandstof kosten en een ritje van 100 km totaal 4,25 liter brandstof.

Dus:

2x 50 KM met koude motor: 6 liter
2x 50 KM met verwarmde motor: 4,5 liter
1x 100 KM met koude motor: 5 liter
1x 100 KM met verwarmde motor: 4,25 liter

Hou het verbruik maar eens in de gaten met een tool als spritmonitor. Gewoon over een tankbeurt wat korte ritjes, dan voordat je een lange rit moet maken de tank helemaal vol gooien en na terugkomst meteen weer tanken. Je zal dan zien dat het aardig wat kilometers per liter scheelt.
 

Bakkertje

Forumguru
Beter lezen, de eerste 10 kilometer van een rit dus waar je die 10 liter op 100 km vandaan haalt?

10 liter op 100 is hetzelfde als 1 op 10, beter leren rekenen misschien? Of zelf beter lezen??
Het omrekenen doet Skody omdat de meeste maxit-dots waardes per 100 km aangeven..
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik sla die ene liter in DIE 10 km (die = verwijswoord = verwijzing naar die eerste 10 km) om naar een andere manier om die verhouding uit te drukkken, nl. in liters per 100 km, omdat dit de weergave in mijn display is, en pas die verhouding vervolgens toe op weer die eerste 10 km, waarbij het dan volgens mij zo is dat 1 liter meer per 10 km uitkomt op (let op, het is alleen een verhouding die opgaat in de eerste 10 km) 10 liter meer per 100 km, wat ik in mijn display nog nooit gezien heb na 10 km, laat staan dat dit zo zou zijn bij een greenline.

Maar zo te zien reken jij in liters diesel bij een greenline en ik en liters benzine bij een greentech, dus al dat precieze gelees zal sowieso weinig gaan opleveren.

Ik ken de cijfers niet, maar volgens de Webasto-site wordt volgens een keuringsinstituut bij een bepaald type standkachel onderkend dat een groot deel van de brandstof voor de standkachel wordt terugverdiend. Je hebt er dus geen winst van, maar verlies. Verder is het woord "groot" natuurlijk relatief. Dat kan betekenen meer dan 50 procent van wat de standkachel verbruikt, maar ook dat wat wordt terugverdient bijvoorbeeld 10% meer t.o.v. een ander type standkachel.

Als je er per saldo brandstof op zou besparen dan denk ik dat Webasto dat er wel even bij had gezet op de site.
 

Chatslet

Forumguru
Dan gaan we inderdaad een beetje langs elkaar heen. Hoe het met bezinemotoren zit durf ik niet te zeggen. Wel weet ik dat het bij moderne dieselmotoren zeer lang duurt voordat ze op bedrijfstemperatuur zijn en dat ik wat dieselmotoren betreft er met bovenstaande cijfers niet heel ver naast zit. Bij dieselmotoren is de compressie in koude toestand veel lager dan in warme toestand waardoor het starten moeilijker gaat en het blok minder mooi draait (nagelen, dieselklop etc...) Het motormanagement zal dit compenseren door meer brandstof in te spuiten waardoor het verbruik hoger wordt. Bij de nieuwere bestelwagens is er zelfs standaard een soort van standkachel op diesel of electra ingebouwd die na het starten direct mee helpt de motor te verwarmen zodat er eerder aan de emissienormen wordt voldaan. Volvo heeft dit zelfs al langer in personenauto's met dieselmotor en kun je bij de V70 deze voorverwarming met diagnoseapperatuur en het plaatsen van een extra schakelaar zelfs omtoveren tot volwaardige standkachel.

Wat de Greenline betreft, ook hier zie ik een flinke toename in verbruik met koude motor. Mijn straat komt uit op een N weg waar je 80 mag. Rij ik in de ochtend met koude motor die weg op dan haal ik 1:18 met 80 op de cruise control en neemt het verbruik geleidelijk af naar mate de motor warmer wordt en na ongeveer na 10 km is de motor op temperatuur (olietemperatuur > 90 graden). Kom ik in de avond van me werk de snelweg af en rij ik dat zelfde stuk met warme motor met 80 op de cruise control dan laat de boordcomputer comnstant een verbruik van rond de 1:35 zien. Dat is dus bijna een factor 2 verschil en ik verwacht dat dat tijdens de koude winterdagen nog veel langer duurt voordat de motor op temperatuur is. Of dit een Greenline kwaaltje is? Misschien dat het daar merkbaarder is met een klein motortje maar de Volkswagen Caddy's en Volkswagen transporters op het werk laten ook een flinke toename in verbuik (grof weg 33%) zien met koude motor en de Ford Mondeo met diesel motor die ik hier voor had ook, hoewel die wel sneller warm was omdat het een oud blok was. Voor een auto met (moderne) dieselmotor is er dus zeer zeker winst te behalen met een standkachel.

Nogmaals, of dit verschil met een benzinemotor ook zo groot is weet ik niet maar ik verwacht wel dat er een aanzienlijk verschil is waar te nemen tussen het verbruik van een koude en warme motor maar of een standkachel bij een benzinemotor winstgevend is durf ik niet te zeggen. Je ziet ze ook bijna nooit in auto's met benzinemotoren.
 

Ron65

Nieuw lid
Leuke discussie geworden nog. Leuk !
Verder wat de standverwarming betreft zie ik niet zoveel belang in verbruiken en besparing, voor mijzelf dan tenminste.
Mijn opmerking over millieu kwam puur omdat ik uit hoofde van mijn werk heel veel advieswerk voor die overheid doe op technisch gebied, en tegenwoordig wil men zelfs op monumentale gebouwen zonnepanelen zien om vooral in 2020 maar CO2 neutraal te kunnen opereren zoals Brussel dat verlangt. Dus ja.. makkelijk om de overheid overal schuld van te geven maar in dit geval was dat geen opzet.

Het grote voordeel van die standverwarming (die volgens het -nederlandstalige-(!) boekje ook kan ventileren bij te warme wagen in de zomer) is in mijn ogen vooral verkeersveiligheid. Afgelopen winter kwam ik er nog één tegen die een gaatje ter grote van twee tennisballen in de ijslaag op zijn voorruit had gekrabt, en maar is gaan rijden.
Ik maak mijn ruiten rondom schoon van ijs, en dat gaat doorgaans met die krabber. In de huidige wagen zitten derhalve vele kleine krasjes die je pas met zonlicht onder een bepaalde hoek ziet in die voorruit. Meestal net als je tegenlicht hebt.
Standverwarming zou daarin dus kunnen betekenen dat zonder krabben de ruit toch schoon is, en niet vol krasjes komt die ind e zomer weer zicht belemmeren als je de zon laagstaand tegen hebt.

Het zij zo, voor 1500 euro ga ik dan toch maar liever op de spuitflacons over met ruitontdooier. Ik kan er heel wat winters voor ruitontdooien denk ik dan maar. Dan had het er als accessoire in moeten zitten, en niet achteraf inbouwen. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat het een leasewagen is, en ik er niets zelf aan wil wijzigen na aflevering. Daarmee voorkom ik veel gezeur over 4 jaar ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Tijdens de eerste kms na een ijzige start heb ik vaak meer last van aanvriezen aan de binnenkant, dan aan de buitenkant. Simpelweg omdat de kachel van m'n GL nu eenmaal behoorlijk lang werk heeft om een beetje op temperatuur te komen.

Om budgettaire redenen zat montage van een standkachel er vorig jaar bij de aanschaf niet in - maar ik overweeg stiekem om het alsnog te gaan doen. Er zitten toch wel grote voordelen aan, alles overziende...
 

andrehj

Forumguru
Het zij zo, voor 1500 euro ga ik dan toch maar liever op de spuitflacons over met ruitontdooier. Ik kan er heel wat winters voor ruitontdooien denk ik dan maar. Dan had het er als accessoire in moeten zitten, en niet achteraf inbouwen. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat het een leasewagen is, en ik er niets zelf aan wil wijzigen na aflevering. Daarmee voorkom ik veel gezeur over 4 jaar ;)
In Dld kost standverwarming minder, zo'n 1250 euro. En dan heb je em perfect in de maxidot en klimaatregeling geintegreerd. Jammer dat PON dat in NL niet wil leveren.
 

hemi24

Forumguru
In Dld kost standverwarming minder, zo'n 1250 euro. En dan heb je em perfect in de maxidot en klimaatregeling geintegreerd. Jammer dat PON dat in NL niet wil leveren.

Tja, en als ik in Dld bijvoorbeeld een S2C Elegance 1.8 TSI DSG vergelijk met dezelfde auto in NL, dan zit ook daar de factor 1,2 tussen...

Lang leve onze (tijdelijk even afwezige) overheid!!! :icon_smile_dead:
Door de absurde heffingen van onze overheid, ziet Pon af van bepaalde fabrieksopties. Een af-fabriek trekhaak is net zo'n item.
 

Chatslet

Forumguru
@andrehj: Enig idee wat achteraf inbouw in Duitsland kost? Ik ben binnenkort voor het werk weer een paar weken in Duitsland dus wellicht de moeite waard om de auto daar eens bij een Skoda dealert neer te zetten.
 

Rallye

Forumguru
Voor een benzine heb ik in 2010 uit Duitsland een aanbieding gehad voor 1409 euro. In Nederland toen minimaal 1550 euro. Het bod om er een in mijn nieuwe auto te laten inbouwen was in 2012 1795 euro.

Via de sites van Webasto kun je in Nederland en Duitsland offertes aanvragen.
 

andrehj

Forumguru
Door de absurde heffingen van onze overheid, ziet Pon af van bepaalde fabrieksopties. Een af-fabriek trekhaak is net zo'n item.
Dat klopt niet meer, omdat binnenkort (en nu ook al voor een groot deel niet) omdat de BPM enkel nog wordt berekend over de CO2 uitstoot, en die verandert (volgens de overheid althans) niet door montage van opties. Binnenkort zijn alle opties dus BPM vrij. Dan is ook dat argument van PON dus niet meer geldig. (Wat is overigens het argument om geen voorruitverwarming in NL te verkopen, of geen Soundsystem meer op een S2 (uitgezonderd Elegance Businessline)).
 

andrehj

Forumguru
@andrehj: Enig idee wat achteraf inbouw in Duitsland kost? Ik ben binnenkort voor het werk weer een paar weken in Duitsland dus wellicht de moeite waard om de auto daar eens bij een Skoda dealert neer te zetten.
Geen id. Maar ik ben dit onderwerk bij skodacommunity.de wel eens tegengekomen. Misschien moet je daar maar eens zoeken op "Standheizung".
 
Bovenaan Onderaan