Leuke discussie geworden nog. Leuk !
Verder wat de standverwarming betreft zie ik niet zoveel belang in verbruiken en besparing, voor mijzelf dan tenminste.
Mijn opmerking over millieu kwam puur omdat ik uit hoofde van mijn werk heel veel advieswerk voor die overheid doe op technisch gebied, en tegenwoordig wil men zelfs op monumentale gebouwen zonnepanelen zien om vooral in 2020 maar CO2 neutraal te kunnen opereren zoals Brussel dat verlangt. Dus ja.. makkelijk om de overheid overal schuld van te geven maar in dit geval was dat geen opzet.
Het grote voordeel van die standverwarming (die volgens het -nederlandstalige-(!) boekje ook kan ventileren bij te warme wagen in de zomer) is in mijn ogen vooral verkeersveiligheid. Afgelopen winter kwam ik er nog één tegen die een gaatje ter grote van twee tennisballen in de ijslaag op zijn voorruit had gekrabt, en maar is gaan rijden.
Ik maak mijn ruiten rondom schoon van ijs, en dat gaat doorgaans met die krabber. In de huidige wagen zitten derhalve vele kleine krasjes die je pas met zonlicht onder een bepaalde hoek ziet in die voorruit. Meestal net als je tegenlicht hebt.
Standverwarming zou daarin dus kunnen betekenen dat zonder krabben de ruit toch schoon is, en niet vol krasjes komt die ind e zomer weer zicht belemmeren als je de zon laagstaand tegen hebt.
Het zij zo, voor 1500 euro ga ik dan toch maar liever op de spuitflacons over met ruitontdooier. Ik kan er heel wat winters voor ruitontdooien denk ik dan maar. Dan had het er als accessoire in moeten zitten, en niet achteraf inbouwen. Dat heeft dan weer te maken met het feit dat het een leasewagen is, en ik er niets zelf aan wil wijzigen na aflevering. Daarmee voorkom ik veel gezeur over 4 jaar