Extra koelvin plaatsen??

Status
Niet open voor verdere reacties.

joergarms

Senior Member
Aanstaande zomer gaan we een paar weken naar zuid frankrijk op vakantie, tegen St. Tropez en daarna een stukje terug richting de alpen om daar nog een aantal dagen te klimmen.
Nu zat ik me af te vragen of het verstandig is om een extra vin te plaatsen voor de radiateur, zodat je vooral bij filerijden bij +40c en de airco stevig aan toch nog genoeg koeling behoudt. Ook in de zuid franse alpen ( Briancon/ Gap) wil het nog weleens bloedheet zijn en dat het verkeer erg langzaam kruipt.
Elke vakantie zie ik daar wel een paar auto's staan die een beetje oververhit zijn geraakt, groot/ klein, jong / oud, dat maakt geen verschil.
Ook willen we over een tijdje een vouwwagen kopen, die weegt natuurlijk ook wel wat.
Kortom, bij de sloop haal ik voor 10 euro een werkende vin, is het de moeite waard om die bij te plaatsen???
 

Gieliovd

Forumguru
Goede vraag, op zich kan het wel heel wat schelen qua koeling. Alleen het is niet 100 procent toename bij een andere fan.

De lucht wordt de motorruimte ingeblazen en daar is het ook warm.

Heb je er wel plaats voor? Ik kan mij indenken dat het al best vol is daar beneden. Heb het zo niet in mijn hoofd zitten.

Hoe wil je het gaan schakelen? Gewoon aan elkaar knopen op één relais of ga je hem handmatig schakelen?
 

joergarms

Senior Member
Het geeft geen 100% extra koeling nee, maar aangezien door de huidige vin niet de volledige radiateur wordt bedekt, kreeg ik het idee, om aan de voorzijde van de radiateur, tussen de bumper in dus, nog een extra te plaatsen, die ruimte is groot genoeg.
Ik wilde 'm gewoon handmatig met een extra schakelaartje via een relais schakelen, rechtstreeks doorschakelen vind ik een beetje overdreven, want dan draait ie altijd mee als de originele aanslaat.
 

joergarms

Senior Member
Je kunt beter een extra vin naast de huidige zetten, dan twee (in princiepe) achter elkaar.

Dat wilde ik eerst ook doen, maar die ruimte is niet zo heel breed, nu had ik het idee om aan de voorkant tegen het gedeelte waar eigenlijk geen vin zit, een extra vin te plaatsen, dan overlappen ze elkaar maar een klein beetje.
 

Gieliovd

Forumguru
Maar dan gaat die fan trekken. Hij is naar mijn weten zo ontworpen om de lucht door de radiateur te trekken, als je hem dan andersom monteert gaat hij trekken.

Andersom monteren voorop gaat toch niet omdat de hele motorisering de weg zit.

Heb ook wel eens een radiateurfan willen bruggen om hem zelf te kunnen schakelen. Lastig is dat :)
 

joergarms

Senior Member
Maar dan gaat die fan trekken. Hij is naar mijn weten zo ontworpen om de lucht door de radiateur te trekken, als je hem dan andersom monteert gaat hij trekken.

Andersom monteren voorop gaat toch niet omdat de hele motorisering de weg zit.

Heb ook wel eens een radiateurfan willen bruggen om hem zelf te kunnen schakelen. Lastig is dat :)

Franse auto's hebben de vin aan de voorzijde zitten, die blaast dus toch de lucht er doorheen. Dan maar een franse vin erin:D

Wat vond je moeilijk aan het schakelen van de vin?? Stelt niets voor hoor.
 

van inkel

Forumguru
Dat wilde ik eerst ook doen, maar die ruimte is niet zo heel breed, nu had ik het idee om aan de voorkant tegen het gedeelte waar eigenlijk geen vin zit, een extra vin te plaatsen, dan overlappen ze elkaar maar een klein beetje.

Zorg er dan wel voor dat je extra vin blaast i.p.v. zuigt zoals je bestaande vin. Je kun bij de betere autoshops losse koelvinnen kopen welke je met speciale drukkers door de radiateur vast zet, en ik zou hem met een extra schakelaar aan en uitzetten.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik wilde een bestaande fan automatisch laten schakelen en ook handmatig, dus beide functies behouden. Maar wilde niet te veel aan de auto kloten omdat hij ook na de vakantie weer verkocht moest worden.

Ik heb het maar zo gelaten en de auto heeft zich kranig gehouden! Behalve de rembekrachtiging dan, dat was schrikken.
 

EdK

Forumguru
Waarom al die extra fans ??
Zorg voor je vertrekt dat je radiator geen vervuiling heeft dmv vuil / vliegen / vet , dus reinig deze goed voor vertrek ! Zorg er dan voor dat je koelvloeistof nog goed is en op juiste pijl ! Anders even bijvullen !! Of even een lektest bij de garage laten doen !!

En laat je ventilator in je cabine altijd draaien en zodra de temperatuur erg oploopt dan even je ventilator op hoogste stand en ramen open en kachel aan !! Loopt hij zo weer terug en uiteraard dan een garage opzoeken !

Als je auto in goed onderhoud is dan mag er van jou angst geen sprake zijn !!
Zorg ook altijd dat als je op reis gaat je wat aan gereedschap meehebt en een fles olie en koelvloeistof en misschien een flesje met radiator reparatie vloeistof !! Die bekende flesjes die een klein lekje dichten !! ( tijdelijke oplossing uiteraard )
 

Gieliovd

Forumguru
Joër wil lekker met zijn airco'tje de bergen in en niet met zijn blower op heet en ramen open moeten rijden álá 1990.

Natuurlijk moet het geen probleem zijn! Maar ja, files, bergen, heet, je zult niet de eerste zijn.
 

joergarms

Senior Member
Joër wil lekker met zijn airco'tje de bergen in en niet met zijn blower op heet en ramen open moeten rijden álá 1990.

Natuurlijk moet het geen probleem zijn! Maar ja, files, bergen, heet, je zult niet de eerste zijn.
Jij snapt het weer helemaal, haha.

Ik heb zoiets van beter voorkomen dan genezen.
Ik weet dat alles in orde is, auto is nog jong, staat net op de 34.000 km, en zal er wel voor gemaakt zijn, maar met een kleine ingreep, weet ik zeker dat er niets mis kan gaan.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb er mijn bedenkingen bij of het wel zinvol is.Ik denk dat de temperatuur goed in de gaten houden en desnoods iets vaker stoppen om de boel even weer af te laten koelen net zo geod of misschien wel beter werkt.
 

EdK

Forumguru
Ik heb er mijn bedenkingen bij of het wel zinvol is.Ik denk dat de temperatuur goed in de gaten houden en desnoods iets vaker stoppen om de boel even weer af te laten koelen net zo geod of misschien wel beter werkt.


Ik ga mee in dit antwoord, en laat ik al merken in mijn vorige opmerking !
Twee ventilatoren achter elkaar kan zelfs een negatieve invloed hebben. Als er toerental verschillen zijn flowverschillen dan heeft dit uiteindelijk een negatieve invloed op de luchtflow !

Daarom als je bang bent voor panne onderweg mbt temperatuur dan voor vertrek even bij dealer een lektest laten doen en doorspoelen en nieuwe koelvloeistof !!
 

cvegreen

Forumguru
Ik zou er niet meteen aan denken om een extra koelvin te plaatsen , maar het kan inderdaad soelaas brengen in bittere tijden. Als hij maar goed gemonteerd is, zoals al eerder aangegeven dat hij niet de airflow mindert in plaats van meerdert . Zou dan ook opteren om een vin naast de huidige te zetten , meer zekerheid dat het niet omgekeerd werkt , + dat je ganse radiator dan gekoeld wordt. Wat ook wel helpt is in zo laag mogelijke toeren rijden . Een caravan of zo doet niet zo veel extra warmte maken hoor . Je verbruik gaat er wel ferm de hoogte van in , maar als je motor daar echt warmer van wordt , zal wel iets schelen , maar zeker niet de ganse wereld .
Heb zoiets , waar jij je zorgen om maakt . Je rijdt toch skoda !?
Je radiator een goede poetsbeurt geven voor je vertrekt en je koelvloeistof controleren en je bandenspanning na gaan en verse olie erin, zijn belangrijker zaken dan een extra koelvin denk ik . Je rijdt toch niet in 1 stuk door ook hoop ik , dan koelt je motor ook wel ferm af als je je pauze neemt.
 

joergarms

Senior Member
@ Cvgreen, lage toeren draaien bij caravanrijden, dat is de ondergang van je motor, die moet dan namelijk veel meer zwoegen.
Wij hebben 3 subaru legacy's gehad, daar ging altijd een caravan van 1300 kg of meer achter, eenmaal in de alpen, tijdens een klim op 10% gemiddeld van 20 km lang werden die auto's best een beetje te heet, nadat we er een fan extra in gezet hebben, was dat hele probleem uit de wereld.
Ik zal eens kijken of ik een kleine fan kan vinden om er naast te plaatsen.
Lukt dat niet, dan ga ik gewoon zo op pad, heb er ook geen twijfels over, maar hou er wel van om op zeker te spelen.
 

van_der_P

Senior Member
Je zou natuurlijk ook een schakelaar op het dashboard kunnen maken waarmee je de koelvin continu kunt inschakelen, als je Skoda moet trekken.
En nog een tip als het bergop gaat airco uit, kost 25 % tot 30 % van het vermogen. En dan koelt die ook beter.
 

joergarms

Senior Member
Met die schakelaar werkt inderdaad het beste, zo deden we dat altijd.
Airco uitschakelen bergop is inderdaad een idee, maar als het goed is, schakelt de airco automatisch uit bij een te hoge belasting, zodra het management merkt dat er teveel vermogen wordt weggetrokken, en de koeling in het gevaar komt, schakelt ie uit.
Daar is wel over nagedacht.:grin:

Maar ik zal eens kijken wat ik ga doen, misschien kom ik er wel niet meer aan toe, dan ga ik gewoon lekker met één koelfan rijden, moet ook best voldoende zijn.
 

higgy

Forumguru
Bij een van de auto's die m'n pa vroeger reed (Peu of Slopel) kon je de steker van de koelvin eraf trekken en omgekeerd terugplaatsen, dan bleef ie continue draaien. Deed m'n pa altijd even voor we het echt bergachtige gebied ingingen.
 

purk

Senior Member
Als ik al iets zou aanpassen ivm koeling, dan zou ik voor een grotere radiateur gaan.

Bij volkswagen weet ik dat als je een auto met trekhaak vanaf fabriek bestelde, je er automatisch een grotere radiateur kreeg ( versterkte koeling ) geen idee of dit nog zo is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan