Dat waren de tijden, lekker eenvoudig!Bij een van de auto's die m'n pa vroeger reed (Peu of Slopel) kon je de steker van de koelvin eraf trekken en omgekeerd terugplaatsen, dan bleef ie continue draaien. Deed m'n pa altijd even voor we het echt bergachtige gebied ingingen.
@ Cvgreen, lage toeren draaien bij caravanrijden, dat is de ondergang van je motor, die moet dan namelijk veel meer zwoegen.
Wij hebben 3 subaru legacy's gehad, daar ging altijd een caravan van 1300 kg of meer achter, eenmaal in de alpen, tijdens een klim op 10% gemiddeld van 20 km lang werden die auto's best een beetje te heet, nadat we er een fan extra in gezet hebben, was dat hele probleem uit de wereld.
Ik zal eens kijken of ik een kleine fan kan vinden om er naast te plaatsen.
Lukt dat niet, dan ga ik gewoon zo op pad, heb er ook geen twijfels over, maar hou er wel van om op zeker te spelen.
vervanger voor de Opel, probeer een octavia II met een 2.0 liter TDI.......
Had ik die Opel turbo toch eens laten bekijken. Een 1.9 turbodiesel die moet flink trekken kunnen hoor, en al helemaal als er 150 PK in ligt. Dat zal dan rond de 300 Nm produceren.
De eerste klim is altijd leuk, deze is op de snelweg bij Liege, net als je de grens over bent België in. Dat was voor ons als we met een nieuwe auto reden altijd DE test, hoe vlotter daar naarboven, hoe groter de grijns van mijn vader en mijn broertje en ik. Topsnelheid daar is gezet met een Eriba Touring van 1200 kilo achter een nieuwe VW polo 1.9 tdi 130 pk 6 bak. In de 4e versnelling 110 km/h, toen had ie nog iets gas over. Jaar daarvoor met een Ssangjong Korando 2,5 td gedaan, die bleef steken op de 105 km/h.
Nu rijden mn ouders een nieuwe, gechipte Dethleffs camper (fiat), ik ben niet zo van fiat, maar dat ding vliegt echt overal omhoog.
Daarna zijn we altijd in de franse alpen te vinden. Vanaf Grenoble richting Albertville, daar aanhouden richting Beaufort, dan kom je in een prachtig gebied. Zoek maar op; les chapieux!!
Verder zitten we ook veel bij Briancon (iets zuidelijker) dan ga je over Col du Lautaret, of Col du Galibier, vooral de laatste is een pittige klim.
Bij Briancon zijn de plekjes Le casset en le laus erg leuk.