Verbruik actueel op boardcomputer moet je dus niet al te veel waarde aan hechten.
Het "verbruik actueel" is ook helemaal niet bedoeld om iets te zeggen over het verbruik als zodanig, maar om een indicatie te geven over de arbeid die van de motor op een bepaald moment wordt gevraagd. Dus je ziet bv. de bewegingen van je 'gasvoet' daar onmiddellijk in terug, net als externe omstandigheden (tegenwind, heuvel op of af, etc.). Al die zaken hebben uiteraard wel invloed op het uiteindelijke verbruik, maar zeggen niets over het gemiddelde verbruik over een rit, een tank of een periode. Dat moet je er dus ook niet in willen zien.
Overigens is er - zoals vaak - ook op dit punt weer helemaal niks nieuws onder de zon: al in de jaren '70-'80 in de nasleep van de oliecrisis werden veel auto's uitgerust met zo'n zelfde metertje, uiteraard toen nog geheel analoog en in eerste instantie alleen maar met een indicatie van groen (zuinig) naar rood. Daarmee kon je dus ook al "leren" wat het gevolg was als je het gas dieper intrapte - dit noemde men dan ook een Econometer of zoiets, om zuiniger rijden te bevorderen. In mijn 1982'er Opel Ascona 1.6S had ik zo'n ding ingebouwd in een vroege quasi-digitale vorm: geen wijzertje, maar een horizontale rij van een stuk of 30 kleine rode lampjes (leek al op ledjes trouwens), plat bovenop de klokkenbult dus goed in het zicht. Gewoon, omdat het kon...