Fabia 1.2 Disney on Ice (2006) reageert af en toe niet op gaspedaal

Muug

Senior Member
Hoi,
in 2006 heb ik een nieuwe Fabia gekocht. Daarmee heb ik probleemloos de kaap van 100.000 km mee overschreden. Slechts één defect: een kapotte hoogspanningsbobijn. Dik tevreden dus !

Maar !

Hij staat nu al bijna twee weken binnen bij een Skoda-dealer en ze vinden geen oplossing voor een probleem.

Sinds de laatste vrieskou (remember? Bijna 11-stedentocht!) gebeurt het af en toe dat hij tijdens het rijden plots op de motor begint af te remmen. Het gaspedaal verder indrukken helpt niet, het loslaten en dan weer indrukken wel. Dit fenomeen kan gelijk welke versnelling optreden en aan gelijk welke snelheden, en zowel bij koude als warme motor. En zowel bij benzine als bij LPG (jawel). Je kan er een uur mee rijden dat er niets gebeurt, maar je kan het ook meteen voelen bij het verlaten van een parkeerplaats. Je kan er uren mee in de file staan zonder dat je iets voelt, maar het kan ook goed zijn dat het om de haverklap gebeurt.

In de garage hebben ze het gasklephuis al gereinigd, vervangen, bougies vervangen, alles gereset, de lambda-sondes uitgemeten, de computer toont geen fouten meer, al contact gemaakt met Skoda Tsjechië etc etc Niets helpt.

Het is gewoon klote. Die wagen is niet meer betrouwbaar, en ook niet verkoopbaar. Ik kan er toch moeilijk kippen in zetten? Hij is nog maar vijf-en-een-half jaar oud?!

Iemand een idee?
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het feit dat je geen storingscode in de ECU hebt staan, en het probleem blijkbaar nog steeds optreedt, doet mij denken aan een probleem met het LPG-deel. Als er in het 'normale' deel iets aan de hand zou zijn, zou je een storingscode verwachten, nu je die niet hebt, denk ik aan de LPG (ook al treedt de storing bij zowel op benzine als bij rijden op LPG op). Aan de andere kant, de beschrijving van je probleem doet mij weer denken in de richting van de gaspedaal sensor of de stekkerverbinding daarvan (dus de sensor die meet hoeveel gas je geeft).
 

Muug

Senior Member
Gezien het feit dat je geen storingscode in de ECU hebt staan, en het probleem blijkbaar nog steeds optreedt, doet mij denken aan een probleem met het LPG-deel.

Wetende dat er sterke vooroordelen bestaan ten aanzien van LPG, heb ik mijn wagen natuurlijk eerst grondig laten inspecteren door mijn - bekende en geroemde - LPG-installateur. Die niets gevonden heeft. Nu, ik weet niet hoe het LPG-systeem en het benzinesysteem bij elkaar komen, maar als je op benzine rijdt, is het LPG-systeem uitgeschakeld. Dan denk ik simpelweg dat het toch geen invloed kan hebben op het rijgedrag?!?!?!
Nu ja, die gaspedaalsensor hebben ze ook al uitgetest.
 
Een hele rare storing.

Omdat het zicht af en toe voor doet en niet altijd is het lastig om te achterhalen wat het is.

Zoals je zelf zegt de gaspedaalsensor is getest wat hebben ze hiermee gedaan al vervangen voor een ander of alleen bekeken?
Ik zou de garage stap voor stap vanaf het pedaal tot aan het gaskleppenhuis laten uitzoeken wat er is, beginnend met het vervangen van de gaspedaalsensor, misschien is deze niet helemaal goed maar geeft deze nog geen storing.

Mogelijk omdat het is ontstaan toen het koud was zit er ergens in ene kabelboom vocht welke bevroren is geweest en daardoor een sluiting veroorzaakt?

Succes
 

Noord26

Forumguru
Ik denk aan de ECU zelf. Sommige onderdelen op een printplaat vinden het niet prettig om -15/-20 voor een volledige nacht te verduren te krijgen. Dan kan wel eens zeer vreemde storingen opleveren.
 

Muug

Senior Member
Ik wil ze best even vragen of ze al aan de ECU gewerkt hebben.

Daarnet ben ik nog even langs geweest, ik moest er toch passeren. Ze hebben de hele wagen eigenlijk al systematisch afgetest en ze vinden niks. Ze gaan de wagen nog een week houden voor nog een reeks andere tests maar eigenlijk ziet het er niet goed uit.

Ik zal maar al beginnen sparen voor de factuur.... :smiley29:
 

guitar_billy

Senior Member
Ik denk aan de ECU zelf. Sommige onderdelen op een printplaat vinden het niet prettig om -15/-20 voor een volledige nacht te verduren te krijgen. Dan kan wel eens zeer vreemde storingen opleveren.

@Noord26,
Alle automotive electronica moet aan zeer strenge eisen voldoen en wordt minimaal voor -40C t/m +125C omgevings temperatuur vrijgegeven. Sommige ook tot -55C. Een nachtje strenge vorst is zeker geen probleem. Vaker zijn het afdichtingen, stekkerverbindingen, kabelbomen die niet goed tegen lage/hoge temperatuur en/of temperatuurwisselingen kunnen.


Voor topic starter : bij mij is ook de keten van gaspedaal naar ECU naar gasklephuis is verdacht.

Geen storingcode is nog geen reden dat alles goed is! Ik geloof al niet dat voor elk denkbare fout er een foutcode mogelijk is, en ook defecte sensoren kunnen verkeerde waarden binnen toegestaan bereik geven.
Voorbeeld : als bv bij -10C een temperatuursensor +35C aangeeft is dat geen storing maar wel een verkeerde waarde waardoor bv brandstofmengsel verkeerd wordt gemengt en een motor slecht start/loopt. Hier kom je achter door te meten en/of live uit te lezen en dan te analyzeren

Helaas heb ik geen oplossing, en een niet reproduceerbaar probleem is vaak moellijk op te lossen.
Ben benieuwd wat de oorzaak is.
 

Muug

Senior Member
goed, ondertussen is er door de garage (Kerkvliet in Erembodegem, BE) een tweedehands gasklephuis gemonteerd en een andere gaspedaalsensor. Ook compressietest uitgemeten, andere bougies en hoogspanningsbobijnen gemonteerd. De zekering van de LPG is eruit zodat ze daar ook geen last van hebben. Samen met Skoda Tsjechië hebben ze al een heel pak dingen gecontroleerd maar het blijft zich voordoen. Ze hebben tot nu toe geen uren gerekend, enkel wat onderdelen aan halve prijs. Voorlopig zeker geen klachten over de garagist !

Gisteren ben ik de wagen gaan terughalen maar woensdag ga ik hem terugbrengen. Het doet zich nog altijd voor. Het is net alsof de wagen plots denkt dat hij op ralenti moet gaan draaien of zo. Terwijl je gewoon rustig aan het rijden of versnellen bent. Echt maf. Woensdag ga ik ze eens vragen of ze die ECU niet eens kunnen vervangen. Als ze hem op reserve hebben tenminste.

En jawel, ook ik geloof dat er situaties zijn waarin de storingen niet eens de tijd krijgen om gelogd te worden. Met computers (ik ben IT-er) is dat ook zo.
 

Muug

Senior Member
De simpelste dingen zijn het moeilijkste te bedenken .... mijn broer heeft een Fabia 1.2 htp, kortom exact hetzelfde model, maar wel van 2005. De mijne is van 2006. Hoe kan ik nagaan of de twee ECU's uitwisselbaar zijn of niet? Want als mijn wagen met zijn ECU vloeiend rijdt, wel, dan weten we het probleem...
 

Muug

Senior Member
okay,
ik heb foto's genomen van de stickers op mijn ECU en die van mijn broer. Waarop moet ik letten om te zien of ze gelijk of verschillend zijn?
 

Antera

Donateur
ECU's zijn niet zomaar over te zetten. Dan zal de startonderbreker zijn werk doen om dat de code niet overeenkomt met de ecu en start de auto alsnog niet
 

Cordoba

Forumguru
De dealer moet volgens mij wel een ECU over kunnen zetten met de juiste codes, dus je kan proberen of die de ECU van je broer even in jouw auto wil plaatsen, of jouw ECU even in de auto van je broer.

Daarnaast moet je altijd de motorcode vergelijken, soms zijn er wat wijzigingen (en krijgt een auto een andere motorcode) terwijl motorinhoud en vermogen gelijk blijven volgens de fabrieksopgave.
 

Muug

Senior Member
net gebeld met de dealer. Hij kan natuurlijk een nieuwe ECU bestellen en installeren, maar 1) het ding kost minstens 700 euro en 2) het is en blijft een gok. Hoewel er ondertussen natuurlijk niet veel te gokken meer overblijft natuurlijk.
 
Zoals je zelf concludeert kan het momenteel nog maar weinigzijn.

De Ecu kan het zijn dat daarin een slecht contact zit welke afentoe verbindingverliest.
Is er ook al gekeken naar de kabelboom ? je geeft zelf aan dat het afgelopen winteris ontstaan tijdens de kou.
misschien zit er ergens een kabelbreuk in de kabelboom waardoor de connectiemet het gaskleppenhuis wegvalt.

 

Antera

Donateur
ecu uit een gelijke auto halen en deze plaatsen en even coderen en kijken of eht opgelost is zou de mooiste en de goedkoopste oplossing zijn op dit moment

je zou life moeten loggen om te kijken of er iets in de spanningswaardes veranderd maar of het dan duidelijker word is de vraag
 
Bovenaan Onderaan