Fabia 1.2TDI 2011 start en slaat tig keer af 's ochtends als wagen schuin staat!

eriktv

Forumguru
Zijn de verstuivers niet aan een grondige diagnose onderworpen? Die van mij wel (bij TVS), waarbij er 1 slecht was en de andere 3 matig. Heb ze dan ook liever direct allemaal laten vervangen, anders komen ze stuk voor stuk aan de beurt. Diagnose was een paar tientjes per verstuivers en lieten ze door een ander bedrijf doen.
 
Update: 1 verstuiver of injector (wat je wil) voor 800 vervangen. 2 uur diagnose/werk. 100 per uur
Diesel filter onder de kap 85 euro inclusief montage (!)
Advies; 2e verstuiver ook vervangen. Filter in tank vervangen (+- 150)
En.....dynamo en accu vervangen (samen 1000 euro)
Zo...
 
Dan nog een vraag. Ik weet niet hoe waardevol en of objectief deze accu/dynamo test is, zoals op bijlage. Misschien een kenner die er een bepaalde waarde aan kan hechten. In de winter draaide de startmotor altijd goed rond. Nooit slappe accu gehad. Als achtergrond info.
 

Bijlagen

  • 20220624_142608.jpg
    20220624_142608.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 24

Tees

Donateur
12.5V is een prima rustspanning, spanning onder belasting OK, maar de CCA (cold cranking amps, oftewel de piekstroom tijdens starten) is wel echt te laag, vandaar t advies vervangen. Laadspanning van 12.0 is véél te laag, dat verbaast me wel. Hoe kan een accu 12.5V spanning hebben terwijl de laadspanning daaronder ligt?

Zo'n test is niet echt te fingeren, ze sluiten een meetapparaat aan en draaien een programma daarop. Enige wat ze moeten aangeven is welk soort accu erin zit (AGM in jouw geval blijkbaar).
 
Zelf eens gemeten, voor zover dat iets zegt. In rust zonder draaiende motor meet ik 12.75 volt met een wens digitale meter.
Bij starten zonk de spanning wel tot 11? Daarna even gas en toen los en stationair 13.92 volt. Wisselde iets vann13.90 tot 14.00
Daarnaast nog even een goedkope meter aangesloten. Daarvan kon ik de foto laden.
 

Bijlagen

  • 20220624_161645.jpg
    20220624_161645.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 14

Cordoba

Forumguru
Vagtechniek is een deskundig bedrijf (anders dan de gemiddelde dealer) en mijn ervaring is dat ze je geen onnodige dure reparaties aanpraten. Net als @Tees ben ik zeer verbaasd over de lage laadspanning, als dat de laadspanning van de auto (dynamo) is, dan is waarschijnlijk de spanningsregeling van de dynamo niet goed. Ook de maximale startstroom van de accu is minder dan de helft van wat de accu nieuw moet leveren, dus dat is echt wel richting einde levensduur van de accu.

Ik weet niet of de accu voor het meten nog aan een externe lader is gekoppeld, dat zou ook perfect verklaren waarom de spanning hoger was dan de laadstroom. Voor een goede meting moet de accu (bijna) vol zijn, dus zou het niet raar zijn als ze de accu vooraf aan een lader hebben gehangen. Bij jouw eigen metingen zie ik een wat hogere spanning: 12,75 in rust en met draaiende motor tegen de 14 Volt, dat zijn mooie waardes, maar de vraag is of de meter geen afwijking heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik neem aan dat wat jij gemeten hebt ná vervanging is? 14.0V is wat je inderdaad mag verwachten van een correct werkende dynamo, 12.7V is een vrij goed geladen accu, starten op 11V is keurig. Moet boven ongeveer 9.5V blijven uit m'n hoofd.
 

turboturbo

Forumguru
Met de hoge temperaturen deze week start een motor wat makkelijker dan in de winter en ontlaadt een accu ook iets minder snel. Dus nu valt een zwakke accu niet op, maar zodra de ‘r’ in de maand valt, had je zomaar een keer de auto niet gestart gekregen op een koude ochtend.

Dus ja, je had strikt genomen nog even kunnen wachten misschien.
 

Cordoba

Forumguru
In de winter (koude) hebben slechte accu's een capaciteitsprobleem, maar ook hoogzomer zijn er veel accu's die de geest geven. Misschien een klein deel door elektrisch verbruik met uitgeschakelde motor (nakoelen door fans/kleine waterpomp na een veeleisende rit, maar ook door poetsen/knutselen met audio aan), maar het kapot gaan van accucellen loopt ook sneller bij hoge temperaturen (hogere temperatuur, snellere chemische reactie). Bedrijven die accu's verkopen hebben vaak een piek bij langdurig echt warm weer, en bij de eerste echte winterse dagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Nee, oude accu en dynamo. Ook vreemd dat precies tegelijk de accu en de dynamo het zouden begeven....
Ja, vag is wel kundig, maar volgens mij prijstechnisch wat doorgeslagen. Als ik exact dezelfde injectoren voor 400 kan kopen ipv 800..
Als ik een A merk dynamo voor de helft kan kopen..
Verdienen op onderdelen mag, maar misschien is er ook ergens een grens...
Een filter onder de kap kost 10 euro. Als je dan 80 rekent...als je dat ik 5 minuten verwisseld hebt.
Als mensen andere garages (of mensen kennen die kunnen inlezen/inleren) kennen die ook kundig zijn in regio Eindhoven helmond dan stuur maar een PB. Alvast dank.
 

Tees

Donateur
Dan wil ik je wel uit de droom helpen: het is normaal dat een garage ongeveer dubbele prijzen rekent t.o.v. de internetwinkels voor onderdelen, dat is bij mijn lokale garage net zo. Er is een reden dat ik zelf onderhoud doe...

Uurtarieven willen nog wel eens behoorlijk verschillen, VAGTechniek is duur ja, maar daar krijg je ook een expertise van heb ik jou daar voor terug.

Daar mag je natuurlijk zelf je afweging in maken. Voor complexere aangelegenheden zou ik t wel weten...
 

EdK

Forumguru
Vag Techniek is duur ? Ja het blijft veel geld maar dit is evengoed stuk goedkoper dan bij een VAG Skoda dealer.
En ben er zeker van dat beide het onderhoud excact hetzelfde uitvoeren, en vermoed dat het bij VAG Techniek misschien nog wel beter gebeurd ....
En ja ik kan ook naar een garage Beun om de hoek gaan die allerhande wagenmerken doet, maar vermoed dat het een algemene beurt word dan en waar niet verder word gekeken....
 

Cordoba

Forumguru
Uurtarief bij Vagtechniek lijkt niet veel lager dan de dealer, daar staat wel tegenover dat ze veel meer kennis en ervaring hebben, en belangrijker dat ze eerder te weinig dan teveel uren schrijven, en als je een vaste prijs (per mail) afspreekt, dat dit ook echt een vaste prijs is, ook als het tegen zit, dus onder de streep is Vagtechniek beter én goedkoper. Je accu heeft het nog niet begeven, maar daar kun je op wachten als ik de meetwaardes zie, en als de spanningsregelaar op de dynamo niet goed meer is (wisselende laadspanning tussen 12 en 14 Volt) sloopt dit ook langzaam je accu dus niet vreemd. Het is trouwens niet de dynamo zelf, maar de spanningsregelaar en die zit afhankelijk van welk type dynamo er op zit, soms op de buitenkant van de dynamo (makkelijk vernieuwen) maar soms ook helemaal binnen in de dynamo weggebouwd.
 
Dit is bruikbare info. Misschien met wat geluk dus een poging waard om even 1000 euro te besparen.


Update: Wagen valt weer steeds uit na 1 dag...
Dus men kan wel blijven denken dat ze zo goed zijn...en misschien zijn anderen niet beter. Dat weet ik nog niet...veel mensen blijven echter altijd bij hun 1e ervaring... wat er ook gebeurd. Maar soms veranderen er dingen...
Uurtarief 100 euro per uur. Filter vervangen was 10 minuten werk (navraag monteur elders) is 80 euro. Het welles nietes verhaal heeft ook geen zin. Goede tips van alternatieven zijn wel welkom.
De logica van accu en dynamo opeens beiden defect terwijl de inspuiting uitvalt, vond ik vreemd en meetwaarden had ik hier geplaatst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Neem gewoon contact met ze op en laat ze per mail prijsopgaaf doen, dan weet je vooraf wat je kwijt bent. Ze kunnen natuurlijk niet op afstand zien, wat er precies aan de hand is. Geef in elk geval bij hen aan dat het nog niet is opgelost. Ik ken geen enkele garage waar geen fouten worden gemaakt, Vagtechniek erkent zijn fouten wel en lost deze op, ervaring van anderen, maar ook van mijzelf. Ooit meegemaakt dat door tijdsdruk het portierontgrendelingsmechanisme net niet goed gemonteerd was, en onderweg naar huis een haak losschoot (gevolg was dat het bestuurdersportier niet van binnenuit was te openen). Eerstvolgende moment dat ik tijd had, de auto teruggebracht, auto van één van de eigenaren meegehad, en een week later teruggeruild. Geen extra kosten, ook niet voor de leenauto, geen brandstofkosten (alleen moest ik zorgen dat ik voldoende brandstof had om weer terug in de garage te komen). Veel andere bedrijven gaan ondanks dat dit het gevolg was van fouten van de garage, toch geld rekenen voor vervangende auto, vaak ook nog kosten voor de herstelwerkzaamheden enz. Dit voorbeeld geeft precies weer waarom Vagtechniek in zo'n 10 jaar tijd van een klein bedrijfje uitgegroeid is naar een grote speler op de markt. In het verleden haalden ze ook veel (originele) onderdelen uit het buitenland tegen een lage kostprijs, maar bedrijven die daar in handelen zijn door de VW-groep vakkundig de nek omgedraaid, omdat die geen onderdelen meer geleverd kregen (en dus ook niet konden doorverkopen).
 
Dat is jouw ervaring. Exact dezelfde delen kunnen hun ook bij autodoc bestellen. Ik ben de laatste jaren al tig keer daar geweest. Vorig jaar met zelfde storing 3x terug. Eerst e.o.a. klepje dichtgezet. 300 euro..toen relais vervangen 200 euro. Toen pas verstuiver 1100 euro. Uitlezen is dus blijkbaar in mijn geval zinloos geweest toen. Div. Keren gevraagd voor leenauto: nooit gelukt. Prijsopgave heb ik nu dus voor dynamo en accu. Verstuiver weet ik natuurlijk. Ik herhaal: de visie op vag ken ik nu. Andere opties en andere tips voor reparatie kan via persoonlijk bericht.
 
Tussenstand. Verstuiver 2 vervangen...doet het paar dagen... weer terug...Verstuiver 3 vervangen..
Weer terug....blijkbaar onvindbaar probleem maar wordt een hele dure auto zo...
 
Bovenaan Onderaan