Fabia 1,4 50KW AQW CO-waarden te hoog

Fabia 1,4 50KW MPi motorcode AQW
APK afgekeurd ivm te hoge CO-waarde.
Stationair CO: 0.89 HC: 186 CO2: 14.4 O2:0 Lambda: 0.965
2500 tpm CO: 1,09 HC: 60 CO2: 14.3 O2:0 Lambda: 0.965
Foutcodes: 16554 sporadisch 16514 statisch 17584 sporadisch

De skoda-garage wil de ECU vervangen!
Reden: is defect/software corrupt. Dit is "hun bewijs":
Bij eerste afvraag wordt weergeven:
01 - Motorelektronica
047906033C
1,4I SIMOS3PA G00HSSJ4C
Codering 21
Dealernummer 13765
Bij tweede afvraag wordt weergeven:
01- Motorelektronica
TMBNB46Y2132
53860 SKZ7Z0A0904792
Codering
Dealernummer 00000

Wat ik herken, zijn de eerste de ECU gegevens en bij de tweede staat het chassis-nummer(voertuig identificatie) van de auto.

Op dit forum worden diverse storingen en oplossingen gegeven voor dit model.
- De bedrading zou in orde zijn, is visueel gecontroleerd.
- Lambdasonde verwarming en signaalspanning v/a ECU zelf gemeten, zijn OK.
Heb alleen een multimeter, elektrisch schema, wat gegevens uit vraagbaak
en OBD-software, geen VAGCOM/VCDS.
Hoe kan ik zelf verder zoeken? In welke volgorde?
 

Ronnie

Forumguru
Volgens Elsawin moet de fout toch in de Lambdasonde voor de kat gezocht worden, of in lekkage in in- of uitlaattraject.
Ik heb een overzicht van de codes bijgesloten.
 

Bijlagen

  • Storingcode 16496.doc
    149 KB · Weergaven: 21

Cordoba

Forumguru
Conclusie van de garage is ronduit ongeloofwaardig, in dit stadium. Wat mij ook enorm verbaast:
- De bedrading zou in orde zijn, is visueel gecontroleerd.
Dat je daarmee begint, lijkt mij normaal, maar een garage meet dat toch ook door? :ahum:

Autotech: heb je zelf de bedrading voor beide lambda's doorgemeten?
 
Conclusie van de garage is ronduit ongeloofwaardig, in dit stadium. Wat mij ook enorm verbaast:
Dat je daarmee begint, lijkt mij normaal, maar een garage meet dat toch ook door? :ahum:

Autotech: heb je zelf de bedrading voor beide lambda's doorgemeten?

De beide lambdasondes heb ik een tijdje terug met OBD-software gemonitord.
De voorste stond bijna altijd op max. waarde(rijk mengsel) en de andere varieerde toen nog wel.
Bovendien de voorste (vanwege 16514) verwarmingselement en de signaalspanning vanaf ECU met multimeter met alleen contact aan.
Ik kan die laatste nog met draaiende motor meten.
In een post stond een geval, waarbij de spanning wegviel als de motor gestart werd.

@ Ronnie
Dank voor de extra info over de foutcodes.
Ik had al bij de website van Ome Gerrit gekeken :winkie:

Ben door jullie reacties overtuigd, om eerst elektrisch/elektronisch verder te gaan.
 

Cordoba

Forumguru
Het zou kunnen dat de achterste lambda sonde niet (goed) meet, waardoor de eerste lambdasonde altijd op het maximum staat. Je zou dus eigenlijk met de meetwaarde van de achterste lambda moeten spelen (de ECU voor de gek houden) om te zien of de voorste lambda dan gaat varieren. Als het manipuleren van de meetwaarde van de achterste sonde lukt, zonder dat de voorste verandert, zul je moeten zoeken of er bij de ECU zelf de meetgegevens van de achterste sonde wel goed binnenkomen.

Overigens zijn er ook bedrijven die een ECU kunnen repareren, maar ik durf niet te zeggen of dat goedkoper is dan vervangen.
 
Dank voor het meedenken!

Dit is een stuk meer oplossingsgericht dan het vervangen van "dure" onderdelen. :winkie:

Als ik het goed begrepen heb, moet sonde 1 goed kunnen regelen, het "restant" moet de katalysator schoonmaken en sonde 2 is "een waakhond", om alsnog in te grijpen op de mengsel-samenstelling.

Sonde 1 staat op maximum. Mengsel te rijk, katalysator redt het niet, Sonde 2 lijkt dit te signaleren, maar het systeem krijgt de mengsel-samenstelling niet goed.

Als er elektrisch niets te vinden is, kom ik inderdaad uit op lekkage in het inlaatgedeelte en andere oorzaken die voor een te rijk mengsel zorgen.
Is toch ook een kwestie van motor-instellingen controleren/corrigeren?

Vanmiddag nog even OBD-scanner aangesloten.
Opvallend dat Fuel System Status nu wel closed loop was.
Gegevens zijn bijgevoegd. Is weinig uit te halen, denk ik.

"Overigens zijn er ook bedrijven die een ECU kunnen repareren, maar ik durf niet te zeggen of dat goedkoper is dan vervangen."
- ECU testen kost EUR 125 zag ik ergens.
De fabrieksinstellingen terugzetten lijkt me een eerste optie, kan toch met VCDS?
 

Bijlagen

  • OBD061011.doc
    25,3 KB · Weergaven: 12

Cordoba

Forumguru
Ik ben geen expert op dit gebied, maar als ik het goed heb zit het als volgt: de eerste sonde meet aan de uitlaatgassen zoals ze uit de motor komen, daarna gaan ze door de katalysator die een aantal schadelijke stoffen onschadelijk moet maken vervolgens wordt door de achterste lambdasonde gemeten of de katalysator zijn werk goed heeft gedaan.

Wat mij opvalt in je metingen is de druk van pakweg 0,4 bar in de intake manifold, als dat het inlaatspruitstuk is, vraag ik me af hoe dit is gemeten. Als dit de statische druk is, betekent dat dat de luchtsnelheid in het spruitstuk zo'n 3,5 m/s is, oftewel zo'n 12 km/u. (op de plek van de meting)
 
@ Cordoba
Dan hebben we toch allebei hetzelfde "geleerd". :winkie:
Je omschrijft het beter, netter dan ik.

Er zit een druksensor in het inlaatspruitstuk.
Ik weet niet of dat signaal direct doorgegeven wordt aan je OBD-scanner of dat die een signaal van de ECU krijgt.
Juist omdat de ECU verkeerde waarden kan geven, moet ook op andere manieren "gemeten" worden, om de werkelijke waarde te bepalen.
Kun je uit die inlaatdruk afleiden of er een lek is, o.i.d.?
 

Cordoba

Forumguru
Ik snap het de waarde van de druksensor is, in het inlaatspruitstuk, maar de exacte plaats van de sensor kan veel verschil maken in de waarde die ie meet. Als de motor niet draait, zou ie iets van 101 kPa moeten meten, bij hogere toerentallen moet de waarde naar beneden gaan. (als het de statische druk is, als ie andersom gemonteerd is, meet ie de dynamische druk en meet ie bij stilstaande motor druk 0 en neemt de druk toe met het toerental.
 
Oh, nu begrijp ik wat je bedoelt. Ik was/ben niet zo goed in natuurkunde :winkie:

Bij stilstaande motor is de druk 0.
Stationair 42 kPa. 2000 tpm constant 31 kPa.

Misschien kun jij hieruit afleiden dat er een lek zit, want waarom is de druk lager bij hoger toerental, meer geopende stand van gasklep?

Ronnie had al aangegeven, dat een lek in inlaat-traject de mengsel-regeling verstoord. Is logisch natuurlijk. Ik ben benieuwd of dat al hieruit af te leiden is.
 

Cordoba

Forumguru
Nee, dit is aerodynamica. Bij stilstaande motor meet ie dus blijkbaar niet (gezien de nul). Afnemende druk bij toenemend toerental wijst erop dat de statische druk wordt gemeten met de sensor. Via het verschil met de luchtdruk (barometerstand) kun je de dynamische druk berekenen en dat is een maat voor de hoeveelheid lucht die de motor aanzuigt en dus hoeveel brandstof ie in moet spuiten.

Als de 31 kPa en de 42 kPa direct achter elkaar gemeten zijn (en er dus geen verschillen zitten in barometerstand, luchtvochtigheid en dergelijke), dan is er iets vreemds aan de hand:
als 31 kPa bij 2000 RPM hoort, dan zou bij 42 kPa een toerental horen van 1800 RPM. Als dit geen afwijking is van de sensor/gebruikte meetmethode, lijkt dit er op te wijzen dat er iets niet klopt in het inlaat traject.

Ik moet m'n berekeningen ff een keer rustig checken, want ik heb het idee dat ik ergens een fout heb gemaakt.
 
@ Antera
Correctie: inlaatspruitstuk druk is 102 kPa als motor niet draait.

Vandaag het volgende gecontroleerd of waargenomen:
- Geen lekkage in uitlaat. Dicht gestopt met doek, die eruit "plofte".
- Slang van luchtfilterhuis naar gasklephuis los genomen
(Olievul opening was al open t.g.v. verwijderen afdekkap)
ODB-uitlezing Lambda 1 onveranderd 1,275V, Lambda 2 ca. 0,460V(is op deze manier lager)
Bij afsluiten van de opening naar gasklephuis, daalde Lambda 1 naar 0,6V waarna motor afsloeg(geen lucht).
- Ogenschijnlijk kleine overdruk op de olievulopening, die gelijk blijft bij iets gas geven.
Opm.: De motor niet op temperatuur laten komen!

Ik denk nu alleen de conclusie te kunnen trekken, dat ECU en lambdasondes niet defect zijn, klopt dat?

Wat kan kan er aan de hand zijn en hoe controleer ik dat?
 

Antera

Donateur
@antera:icon_smile_question:icon_smile_question

Ik ben me er ook eens in aan het verdiepen en de Lambda waardes kloppen in principe wel zou je zeggen. Alleen is mij de vraag veranderd waarde 1 ook als de auto een tijdje stationair blijft lopen? deze zal ook niet constant zijn omdat er altijd wel wat invloeden zijn waardoor de motor altijd wel wat blijft bij regelen. Dit heb ik ervaren mede dankzij een A/F ratio meter die ik in me auto heb gemonteerd ook als deze koud.

wat ik ook een paar keer heb gelezen is dat door de leeftijd of weersinvloeden de massa niet zo goed meer is waardoor er ook onjuiste waarde's worden weer gegeven. geadviseerd word dan om de grijze draad rechtstreeks naar de massa van de accu te leggen waardoor 100% zeker is dat deze goed is en dan nog eens de lambda te monitoren. Eventueel en logfile maken om te kijken wat de lambda doet onder de normale omstandigheden.

daarnaast zie ik dat je zegt dat de lambda na afsluiten van de gasklephuis nog een waarde gaf van 0.6Volt. terwijl als deze afgesloten word en dit is ook onder rijden met de auto in de versnelling en alles los moet stijgen naar >=1.0Volt en bij jouw zit ik deze niet verschijnen. Dit omdat de auto dus geen enkele luchttoevoer meer krijgt en dus erg rijk word. Wil je ook eens kijken wat er gebeurd met de waarde als je rijdend zou kunnen loggen naar de lamda waarde terwijl je het gas los laat. stijgt deze niet naar >=1.0Volt dan vermoed ik toch een lambda fout of toch een intake lek ergens en dat hoeft niet groot te zijn. pak desnoods en bus remmenreiniger en spuit voorzichtig langs de inlaat slangen enz om een eventueel lek te vinden

Dit zijn mijn ideeen over dit probleem en mijn manier van handelen die ik zou doen
 

Cordoba

Forumguru
@ Antera
Correctie: inlaatspruitstuk druk is 102 kPa als motor niet draait.

Dat is dus gewoon de barometerstand, óf bij een hogedrukgebied (1020 millibar) óf een kleine afwijking van de meter. De druk die je meet is dus de statische druk, en die neemt kwadratisch af met de de luchtsnelheid ter plaatse van de sensor in het inlaatspruitstuk.
 
Dat is dus gewoon de barometerstand, óf bij een hogedrukgebied (1020 millibar) óf een kleine afwijking van de meter. De druk die je meet is dus de statische druk, en die neemt kwadratisch af met de de luchtsnelheid ter plaatse van de sensor in het inlaatspruitstuk.

Sorry Cordoba, verkeerde naam gezet bij de info over de inlaatdruk :blush:
Dank voor de uitleg.

Nu ben ik benieuwd of ik er achter kan komen, welke waarden bij welke omstandigheden "goed" zijn. Bijvoorbeeld: Stationair, verhoogd toerental, plotseling gas los laten.
En of je hieruit "ook" kunt zien, dat er een luchtlek is.

Enfin, ik moet in dit stadium, zowel elektrisch/elektronisch als verbrandingstechnisch
verder zoeken. Kan nog niets uitsluiten.
 
@antera:icon_smile_question:icon_smile_question

Ik ben me er ook eens in aan het verdiepen en de Lambda waardes kloppen in principe wel zou je zeggen. Alleen is mij de vraag veranderd waarde 1 ook als de auto een tijdje stationair blijft lopen? deze zal ook niet constant zijn omdat er altijd wel wat invloeden zijn waardoor de motor altijd wel wat blijft bij regelen. Dit heb ik ervaren mede dankzij een A/F ratio meter die ik in me auto heb gemonteerd ook als deze koud.

wat ik ook een paar keer heb gelezen is dat door de leeftijd of weersinvloeden de massa niet zo goed meer is waardoor er ook onjuiste waarde's worden weer gegeven. geadviseerd word dan om de grijze draad rechtstreeks naar de massa van de accu te leggen waardoor 100% zeker is dat deze goed is en dan nog eens de lambda te monitoren. Eventueel en logfile maken om te kijken wat de lambda doet onder de normale omstandigheden.

daarnaast zie ik dat je zegt dat de lambda na afsluiten van de gasklephuis nog een waarde gaf van 0.6Volt. terwijl als deze afgesloten word en dit is ook onder rijden met de auto in de versnelling en alles los moet stijgen naar >=1.0Volt en bij jouw zit ik deze niet verschijnen. Dit omdat de auto dus geen enkele luchttoevoer meer krijgt en dus erg rijk word. Wil je ook eens kijken wat er gebeurd met de waarde als je rijdend zou kunnen loggen naar de lamda waarde terwijl je het gas los laat. stijgt deze niet naar >=1.0Volt dan vermoed ik toch een lambda fout of toch een intake lek ergens en dat hoeft niet groot te zijn. pak desnoods en bus remmenreiniger en spuit voorzichtig langs de inlaat slangen enz om een eventueel lek te vinden

Dit zijn mijn ideeen over dit probleem en mijn manier van handelen die ik zou doen

Sorry Antera, verkeerde naam gezet bij de info over de inlaatdruk :blush:

Dank voor de uitgebreide info en gerichte tips om verder te zoeken!
In dit stadium kan het inderdaad nog steeds, zowel elektrisch/elektronisch als verbrandingstechnisch zijn.

Waarschijnlijk met VAGCOM of motor-diagnosetester wel iets gemakkelijker?
Helaas: officieel mag niet meer met de auto gereden worden i.v.m. vervaldatum APK :regels:
 

Antera

Donateur
mooie is dus een logfile te kunnen maken van de gewenste waardes en er en stukje mee te rijden dan kan je zien wat alle waardes doen en dan denk ik dat er meer duidelijkheid komt over waar het problem zich zou kunnen bevinden. Het is en blijft vaak toch een gok met dit soort zaken. Ben tijdje geleden 3 weken bezig geweest bij een S3 om de storing eruit te krijgen en alles wees op een fout nokkenassensor wat achteraf helemaal het probleem bleek te zijn. maar onderstussen wel 3 weken verder alvorens erachter te komen. deze auto liep niet btw.

Het beste is gewoon de straat mee op en neer ofzo je moet iets om rijdend te kunnen meten. stilstaand word het lastig zoeken vrees ik want alleen met rijden en belaste motor krijg je duidelijk "echte" waardes en zal het misschien meer duidelijkheid verschaffen al is en blijft het lastig als de ECU de lambda waarde verkeerd interperteerd en je daarom in vagcom ook een juiste waardes krijgt en eerlijk gezegd weet ik niet of ik die van mijn auto kan vergelijken want daar kan ik wel een keer een logfile van maken
 

Cordoba

Forumguru
De enige manier waarop je legaal mag rijden, zal zijn óf op eigen terrein (bijv. bij een boer in het land als ie daar een verhard pad heeft liggen, of op het (afgesloten) terrein van een bedrijf) óf met groene handelaarsplaten.
 

Antera

Donateur
De enige manier waarop je legaal mag rijden, zal zijn óf op eigen terrein (bijv. bij een boer in het land als ie daar een verhard pad heeft liggen, of op het (afgesloten) terrein van een bedrijf) óf met groene handelaarsplaten.


snap ik helemaal. Maar als ik iets met me auto heb dan gaat ik toch een keer loggen. het is nu eenmaal lastig zoeken als je niet kunt kijken wat de auto verder doet. En let op de bekeuring voor niet gekeurd komt vaak snel binnen.[MODERATORBREAK][/MODERATORBREAK]
 

Cordoba

Forumguru
Je hebt gelijk, probleem is alleen de APK, ik dacht aan een auto die ook niet in verzekeren en wegenbelasting zit.
 
Bovenaan Onderaan