Fabia 1 Combi na uitzetten contact vallen deuren op slot.

verhulstr

Forumguru
Zoals de titel al zegt....ik ben nieuw hier en op het gebiedt van Fabia's....maar is dat normaal dat een Fabia dan na uitzetten van het contact...dus motor uit en contact uit dan alles op slot gaat? (of juist open)

Ik ben gisteren bij diverse Fabia's wezen kijken...want ik wil er 1 aanschaffen... en bij de laatste van 3 op mijn lijst (want daar kon ik in) de andere 2 ( of was niks, of was de auto net uitgeleend aan een klant) gebeurde dit...vond dit vreemd..dus vandaar de vraag :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Typisch voorbeeld van probleem met microswitch in het portierslot. Als je naar Apeldoorn rijdt is dit voor 50 euro gefiktst, bij een dealer gaat er een nieuw slot in en kost het zo'n 200 euro.

Overigens: voel bij íedere Fabia I of de vloerbekleding achter/onder de voorstoelen kurkdroog is: vaak is er lekkage (of geweest) en moeten de afdichtingen in het portier opnieuw gekit worden.
 

verhulstr

Forumguru
Dank je wel voor je antwoord Cordoba.....is dat dan 1 microswitch wat loopt te emmeren of kunnen ze dat alle 5 zijn? (weet niet of het slot op de benzine deksel ook mee telt)

Over de vloerbekleding had ik me al ingelezen..dat is was me al bekend, maar alsnog bedankt voor de reminder! Al heb ik gisteren er niet meer naar gekeken...was al klaar met de laatste auto op mijn bezoeklijst voor ik zoiets had van "oja...de vloerbekleding nog effe checken"....autootje zag er wel redelijk netjes uit, maar stond al een jaar te koop bijna (goed op datums letten op RDW)...stond binnen in een hoekje gepropt...bekend laag stof over heel de auto....affijn...autootje moest ook niet te veel kosten zeg maar. Ik ben er van weg gelopen en besloten mijn geld maar in mijn broekzak te houden.

Op zoek naar de volgende Fabia Combi :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
In het bestuurdersportier zitten er meerdere microswitches in het slot verwerkt. (ik dacht 3 of 4) maar ook de andere portieren en de achterklep hebben microswitches om te detecteren of een deur open is geweest.

Normaal gedrag bij de deursloten:
  • bij van slot doen, gaan de 4 portieren en achterklep van slot en gaat de binnenverlichting (indien de keuzeschakelaar bij de verlichting op de portierschakelaar staat) en de lampjes in de voorportieren branden , open je de auto via de afstandsbediening dan knipperen ook de alarmlichten 1 keer.
  • als je de auto alleen van slot doet, maar geen deur opent, of de achterklep opent, dan vergrendeld de auto automatisch na 30 seconden (dit is bedoeld als je bijvoorbeeld de sleutels in je broekzak hebt, en per ongeluk de auto van slot doet)
  • als je via de afstandsbediening (AB) de achterklep van slot doet, springt ie net los (achterklep komt ongeveer 1 cm omhoog) en kun je 'm zo openen, gooi je de klep weer dicht dan zitten alle deuren en de achterklep weer op slot (dus nooit je sleutels in de kofferbak leggen!!)
  • als de auto van slot is, en je trekt het bestuurdersportier open, dan gaat de brandstofpomp lopen om de druk op peil te brengen (je hoort 'm even zoemen)
  • nadat je het portier dicht doet, gaat na ongeveer 30 seconden de binnenverlichting uit (fade out)
  • als je de auto op contact zet of start gaat de binnenverlichting direct uit (ook fade out)
  • als je gereden hebt en de motor uitzet gebeurt er in principe weinig
  • als je de sleutel uit het contact haalt, gaat de radio uit en de binnenverlichting aan (voor 30 seconden)
  • als je de auto afsluit (sleutel of AB) gaat de binnen verlichting uit (en bij AB knipperen de alarmlichten een keer)
  • afhankelijk van de comfortmodule in de auto, kun je de (elektrisch bediende) ramen openen en sluiten door lang op de betreffende knop voor de AB te drukken of door de sleutel in het bestuurdersportier lang in de stand 'openen' of 'sluiten' te houden. Zo kun je dus de ramen alsnog sluiten als je dit vergeten bent, of als de auto in de zon staat de ramen openen voor je het portier opent.
  • verder kan een probleem met de microswitches zich ook manifesteren doordat bijvoorbeeld de verklikker 'licht laten branden' niet werkt (omdat het systeem niet detecteert dat de bestuurdersdeur open is), of doordat op vreemde momenten de binnenverlichting aan of juist uit gaat.
 

verhulstr

Forumguru
@Cordoba .....weer effe dit topic naar boven halen...zojuist bezig geweest in mijn passagiers deur VOOR, viel het mij op dat er heerlijk door een weinig wetend iemand is bezig geweest aan de bedrading.
Nu is eigenlijk mijn vraag....heeft ieder model Fabia 1 combi....of hatch of sedan die rode lampjes onderin de deur? (Werkend)
Vanmiddag op diverse sloperijen geweest omdat ik een paar onderdeeltjes uit de deur nodig had, en allemaal hadden bedrading naar die lampjes toe en was ook aangesloten.......behalve bij mijn Faab :nono:
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst zijn er verschillende versies van die lampjes: de facelift versie van de Fabia I heeft een iets ander model, dus de lampjes op zich moet je even op letten als je iets gaat monteren. Bij mijn weten maakt hatchback, combi of vrij zeldzame sedan in deze niets uit, wat misschien wel uitmaakt is het uitvoeringsniveau mogelijk als je de allerkaalste uitvoering hebt, dat het er niet in zit, of dat het mogelijk in bepaalde landen niet standaard is. Misschien moet je even op zoek naar de sticker met alle gegevens van je auto zoals ie af fabriek is geleverd. Die sticker vindt je in de kofferbak als je achter de auto staat, links van de bak voor het reservewiel onder het tapijt een sticker op het metaal met de kenmerken van de auto weergegeven via codes. Via diverse sites kun je die codes uitpluizen en dan weet je meer van je auto, bijv. voor welk land ie is geproduceerd, welke uitvoering het is, en nog allerlei opties/accessoires kun je zo terugvinden, de andere identieke sticker vindt je terug voor in het instructieboekje van de auto.

Voorbeeld van de sticker van mijn auto (met deel chassisnr. verwijderd)
SAM_0598 zonder compleet VIN.jpg
 

fanSkoda-VW

Forumguru
Mijn Fab 1 Combi Ambiente uitvoering (luxe) was eind 2004 gemaakt, met bovenzijde dashboard met print. Stoelen en deel dashboard Saharabeige,lakkleur zwart.
Ik meen dat de 2003 uitvoering een glad dashboard had.
en had idd de portierlampjes er in.

grts
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@fanSkoda De 2004 versie (facelift) heeft iets andere klokkenwinkel, maar volgens mij is het dash verder gelijk aan de 2003 versie. Modeljaren t/m 2002 hebben een 2 kleuren interieur: bovenste deel van dash zwart/antraciet, maar onderste deel dash en allerlei andere delen in lichtgrijs (perlgrau). De lampjes in de portieren zijn bij mijn weten pas bij de facelift(2004-2007) veranderd. Overigens heb ik die lampjes bij mijn auto uit elkaar gehaald, en bij het lampje de zwarte kunststof alu-kleurig gemaakt met modelbouwverf, de reden is om zo meer licht(reflectie) te krijgen zonder de lampjes aan te passen in vermogen of iets dergelijks.
 

Canon-Eye

Forumguru
weet niet of het slot op de benzine deksel ook mee telt
Het is al weer bijna 10 jaar geleden dat ik de F1 combi inleverde er vervanging door een O2C, maar als ik me goed herinner viel het benzineklepje buiten de centrale vergrendeling en werd het ontgrendeld door een hendeltje in de drempel bij de bestuurder. Vergrendeling door gewoon dicht te drukken na het tanken.
 

verhulstr

Forumguru
Klopt idd mannen, benzine klepje zit idd niet in het CV systeem ......ben ik achter gekomen nadat ik de Faab kocht :D....De auto hiervoor had dit dan weer wel.....ach..kwestie van geven en nemen denk ik dan maar :thumbsup:
 

Canon-Eye

Forumguru
Na de F1c met hendelontgrendeling kwam de O2c met klepje vergrendeld via de CV, die weer werd opgevolgd door de F2c die een dop met slotje heeft en een klepje met vingeruitstulping.
Zo maak je van alles mee...:D...maar consequent is het in elk geval niet!
 

verhulstr

Forumguru
Zojuist de sticker van mijn auto eens bekeken....

IMG_0948.JPG

Alle optiecodes eens nagezocht.....het komt er op neer dat mijn Faab heel standaard en leeg is afgeleverd....geen autoradio..geen cd speler/wisselaar...geen navigatie ...geen PDC....wel electrische ramen voor en slingers achter.
De optie van de rode lampjes onderin in de deur staat niet op mijn optie lijst..dus zal het er ook niet in zitten en zal de bedrading ook niet alvast voorzien zijn van die optie om achteraf die lampjes toch in te bouwen.
Dus ik hoef niet op zoek naar bedrading hiervoor.....wel kan ik op zoek naar de storing in mijn slot aan de passagiers deur voor.....zoals ik al gezegd had..ook daar heeft beun de steunhaas lekker lopen knoeien in de bedrading....nu nog de vraag waarom...
 

Cordoba

Forumguru
Verschil met die van mij is vrij klein:
  • die van mij was een actiemodel ('Creation' alleen in 2003 geleverd)
  • die van mij heeft een grotere accu
  • die van mij heeft zwaardere dynamo (90A tegen 70A voor de jouwe)
  • volgens de sticker zou ik geen sleutel met AB hebben, maar ik heb 'm toch gekocht met 1 gewone sleutel (reserve) en een klapsleutel (dus met AB)
  • verder blijkbaar verschil in verwarming/airco met jouw exemplaar
Dan is die van mij ondanks de codes toch voorzien van een trekhaak (waarschijnlijk bij de importeur of de nieuw verkopende dealer), en heb ik zelf allerlei zaken opgewaardeerd/toegevoegd.

Ik denk dan ook dat je in principe gewoon die deurlampjes zou moeten hebben, maar mogelijk dat bijv. na een aanrijding de deur vervangen is door een exemplaar uit een sloopauto die het niet of anders had (bijv. een facelift exemplaar, daar zijn de lampjes net anders). Eventueel kun je kijken of er bij de doorvoer in de A-stijl nog wel de juiste bedrading zit, en eventueel bij de sloop het laatste stukje incl. stekker scoren.
 

verhulstr

Forumguru
Zo kwam ik er achter dat mijn Faab geleverd is zonder trekhaak volgens de code...en wat heb ik? Een trekhaak....achteraf ingebouwd dus...
Idd volgende week weer eens de sloop bezoeken.....de stekker van het slot in de deur zag er niet zo mooi meer uit, als ik die heb zal ik de bestaande bedrading weer netjes maken...hopelijk werkt mijn slot dan weer naar behoren....zo niet...mag er een ander slot in de deur.
 

Cordoba

Forumguru
Vrijwel alle Fabia I combi's hebben een trekhaak, maar allemaal niet af-fabriek. Dit heeft te maken met kosten/bijtelling waardoor Pon tot voor kort eigenlijk geen enkele auto met trekhaak importeerde. Ik heb begrepen dat dit beleid onlangs is veranderd, en dat heeft te maken met grotere radiateur/betere koeling voor auto's met trekhaak af-fabriek.

Als je naar de sloop gaat, óf gelijk een deurslot van een F1 (bestuurdersportier) meenemen, of naar deurslotreparatie in Apeldoorn gaan.
 

verhulstr

Forumguru
Will do :thumbsup: maar een slot van de sloop....is 50/50 kans dat ie goed of niet goed is.....je moet maar geluk hebben ;)
 

Cordoba

Forumguru
Will do :thumbsup: maar een slot van de sloop....is 50/50 kans dat ie goed of niet goed is.....je moet maar geluk hebben ;)

Heb je normaal een paar maanden garantie op, dus daar zou ik niet zo bang voor zijn. Daarnaast is dit een heel vervelend mankement: als je niet oppast sta je buiten de auto met de auto op slot en de sleutel in de auto, dus daar wil je ook niet mee door rijden.
 

EdK

Forumguru
als je niet oppast sta je buiten de auto met de auto op slot en de sleutel in de auto, dus daar wil je ook niet mee door rijden.
Goh laat ik dit eens gehad hebben in een wasstraat......
Fietsend in de kou naar huis voor de reservesleutel....
als ik er aan denk krijg ik het weer koud.....brrrrrrrr

jaja ik weet het.........:ot:
 
Bovenaan Onderaan