Het werd weer eens tijd voor een kleine verwennerij van m'n 2005 Fabje, (ik heb er toch al zo weinig onkosten aan....)
Nu bij een Km. stand van 260.000 vond ik het (na 100.000 Km en plm. 10 jaar) tijd worden voor o.a een riemwissel.
Kortom: de zaak losgeschroefd, wiel eraf,(voor de krukaspoelie) binnenkuip rechts eruit, motorsteun bovenaan losgeschroefd(krik onder de motor) en onderste gedeelte van de riembeschermkap losgeschroefd (nadat ik met een slagmoersleutel de krukaspoelie verwijderd had).
Motor op BDP gezet, boortjes 7mm (voor het voorste tandwiel) en 8mm (voor het achterste,grote tandwiel)
door de daarvoor bestemde gaten ter fixering van de tandwielen\nokkenassen.
Grote riem verwijderd en daarna het grote nokkenaswiel en de kleine/korte tandriem.
daarna nieuwe korte riem erop, grote tandwiel weer vast en een nieuw spanwiel gemonteerd.
Daarna waterpomp eruit, nieuwe erin samen met nieuwe span/looprollen.
Grote tandriem gemonteerd en natuurlijk 10 keer de timing gecheckd!
Fixeerboortjes eruit en toen de motor 2 keer rondgedraaid met de hand ter controle van de timing.
Krukaspoelie er weer op en ook maar een nieuwe multiriem met spanrol gemonteerd.
Auto weer op de beentjes en starten: meteen goed lopen!
Ook maar meteen een oliewissel gedaan met filter, 3,5 ltr 5W30.
(mocht ook wel na 4 jaar....)
Kortom: mijn Fabia kan er weer een tijdje tegen, totale kosten van dit grapje: € 178,90 .
Op naar de 300.000! (en dat op LPG!)