Fabia 6Y Autobaan knipperen (Komfortblinken)?

turboturbo

Forumguru
Weet iemand onder welke voorwaarden dit mogelijk is bij de Fabia I?

De site van Gerrit Speek heeft het over een boordnetmodule met index C of hoger:
Autobaan knipperen is niet af-fabriek bij alle Fabia's beschikbaar. Kan wel onder bepaalde omstandigheden worden vrijgeschakeld. Af-fabriek is namelijk een onjuiste software geïnstalleerd en die kan met een originele VAS 5051/52 zodanig worden veranderd dat autobaan-knipperen mogelijk is. Voorwaarde daarvoor is een Boordnet-Regelmodule met index C of hoger.
Kan iemand dit duiden, ik snap niet helemaal wat daar staat toegelicht... :arghh:

Reden waarom ik hiernaar nieuwsgierig ben, is dat mijn Fabia een steuergerät heeft met index 'C':
:jaja:
Address 09: Cent. Elect. Labels: 6Qx-937-049-C.lbl
Part No: 6Q1 937 049 C
Component: 00 BN-SG. 1S33
Coding: 25738
Shop #: WSC 13765
VCID: 3B75...............

1 Fault Found:
00888 - Wiper Switch for Intermittent Operation (E22)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent



EDIT: op een duits forum las ik nog wat info hierover:

Die Aktivierung ist nur für Steuergeräte ab 2003 möglich laut VAS, diese ist am Teilenummernindex C zu erkennen!

Aufschlüsselung der Steuergeräte nach Basis, Medium und Highline:

6Q0 = Highline
6Q1 = Medium
6Q2 = Basis

Die Prozedur ist für Highline und Medium identisch (4 Bytes), für Basis werden 3 Bytes verändert.

Logincode: 31012

Scheint also, als wäre es doch nicht bei jedem möglich... außer man verbaut ein C Steuergerät, der Gag ist mämlich,
das alle z.Zt. ausgetauschten Bordnetzsteuergeräte durch C-Varianten bzw. seit neuestem wohl auch D-Varianten ersetzt werden...
es scheint also keine echte Modelljahr/Produktionszeitraumspezifizierung zu geben.

Vorgehensweise Aktivierung Komfortblinken:

Gehe zu einem Händler der Škoda + VW hat oder zu einem normalen VW Händler! (Auch Škoda-Service bei einem VW Autohaus)
Ein normaler Škoda-Händler kann das nicht! (auch ein SEAT-Händler nicht!)

*Tester (VAS 5051 meistens) an die Schnittstelle anhängen und den Fabia als Polo anmelden.
*In die "Geführten Funktionen" gehen
*Dort das "Bordnetzsteuergerät" auswählen
*evtl. vorher Model und Baujahr angeben (z.B VW Polo 1.4 mit 55 KW BJ 2003 oder 2004)
"Komfortblinken aktivieren" dann einfach dem Ablauf folgen bis der Tester sagt Zündung aus (Zündung dann aus machen...eins weiter springen)
*Ablauf ist fertig und das Komfortblinken muss funktionieren

(zoekwoorden: comfort knipperlicht, Comfort Turn Signals, Highway Blinking)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ieder het zijne.
Ik was juist blij dat het kan worden uitgeschakeld (oftewel ingesteld op 1x knipperen).
 

Ronnie

Forumguru
Hiermee zou het dan moeten lukken.......

Steuergerät Anpassung
STG 09 (Bordnetz) auswählen

STG Login -> Funktion 11
Hinweis
: Vor der Anpassung hat ein Login zu erfolgen.
Logincode: 21343
STG Anpassung -> Funktion 10
-> Kanal 006 (Komfortblinken) Anzahl der Blinkzyklen für Komfortblinken.Wertebereich: 0 - 5
Standardwert: 3
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben blij dat ik geen comfort-blinker heb. Dat houdt in dat 'even' een tikje tegen de richtingaanwijzer, als je van baan wil wisselen zorgt bij standaard instelling dat ie 3x knippert (kun je ook hoger of lager stellen). Heb je geen comfortblinker, knippert ie alleen zolang je de hendel half indrukt, tegen de normale continue stand aan.

Mijn ervaring is, dat het vaak veel te lang duurt voor ie uitschakeld, in de randstad regelmatig gevallen van straatje links, direct rechts, of rotonde verlaten en binnen 10 meter afslaan. Dus veel gevallen waar het juist buitengewoon hinderlijk is. Ik heb een paar keer een leenauto van de garage mee gehad waar het wel opzit, en ik vond het niet fijn.

De tekst van TS geeft volgens mij aan dat soms verkeerde software in de auto zit, waardoor het niet werkt, maar dat het na aanpassing van de software wel mogelijk is om dit te activeren.
 

Rallye

Forumguru
Bij de TS kan het, zoals ik het begrijp, juist wel werken door die verkeerde software.

Ik vind het komfortblinken juist erg handig. Op de snelweg gebruik ik het altijd. Bij korte opeenvolgende straatjes kan ik de hendel wel doordrukken en zelf weer terugzetten. Ik heb nooit begrepen waarom het komfortblinken uit kon, maar begrijp dat sommigen daar maar wat blij mee zijn. Smaken verschillen....
 

turboturbo

Forumguru
@Blacky nee ik bedoelde dat stukje over de verkeerde software op de site van Gerrit Speek.

Ik vind het zon vaag verhaal over die verkeerde software, en dacht eruit op te maken dat de auto dus eerst aan een vas kast moet hangen ipv laptopje met vcds, oid.

Denk dat ik me alleen even achter de oren ga krabben, of ik dit wel wil, gezien alle waarschuwingen. :)
Ik rijd voornamelijk snelweg, in de stad neem ik de fiets, dus vandaar. Ik kon me er wel iets bij voorstellen.

Met de info van @Rallye en @Ronnie ga ik het denk ik iig eens proberen. Kan immers altijd weer uitgezet worden...
 
Laatst bewerkt:

deusjevo

Forumguru
Ik vind 't prima dat "Komfortblinken"
Schakel 't alleen via Maxidot uit als ik met de caravan rijd om het bij sommigen welbekende "bedankt" seintje te geven als ik ingehaald heb.
Dat seinen lukt niet lekker met "Komfortblinken" aan.
 

darkprojectx

Forumguru
Ik rij zowel stad, dorp, snelweg en autobahn met de comfort blinker. Ik heb hem op 2x knipperen gezet omdat ik dan echt wel van de ene naar de andere baan ben verhuist. Tevens rijdt ik ook berekenbaar, dus mensen snappen wel wat ik ga doen.
3x vindt ik zo overdreven, rijdt je al links, gaat dat ding nog een keer knipperen.
En 1x.. tja.. dan heb je ook geen comfort module nodig. En daarnaast zie ik wel vaker ankers uitvliegen wanneer iemand 1x knippert en naar links komt zetten terwijl er iemand achter hem aan komt gedenderd en net dat ene knippertje niet heeft opgemerkt.
 

CDK

Forumguru
Ik vind 't prima dat "Komfortblinken"
Schakel 't alleen via Maxidot uit als ik met de caravan rijd om het bij sommigen welbekende "bedankt" seintje te geven als ik ingehaald heb.
Dat seinen lukt niet lekker met "Komfortblinken" aan.
1 x alarmlichten indrukken kan toch ook, veel makkelijker :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb hem op 2x knipperen gezet omdat ik dan echt wel van de ene naar de andere baan ben verhuist.
Vóór het inhalen knipper ik doorgaans een keer of 4 tot wel 6 - en dit dan niet in de eerste plaats voor de achterliggers (die hebben het na 2x wel door) maar juist om voorliggers meer kans te geven om te zien wat ik van plan ben. Die zitten immers naar alle waarschijnlijkheid niet volcontinu in hun spiegel te kijken, dus met wat langer knipperen hoop ik net even eerder hun aandacht te trekken en daarmee te voorkomen dat die plotseling hun knipper aanzetten en zich tegelijkertijd naar links gooien.

Het naar rechts knipperen is m.i. in het algemeen totaal overbodig. Immers: de ingehaalde heeft er geen belang bij, want die verwacht niks anders en als je het netjes doet (d.w.z. niet vlak voor z'n neus!) heeft hij er ook geen last van. Voorliggers hebben hier al helemaal geen belang bij.
Dus bij het naar rechts gaan knipper ik uit principe slechts één enkele keer - om geen andere reden dan het voldoen aan de wettelijke verplichting... (en om een eventuele wachtende inhaler achter mij te laten weten dattie alvast wel gas kan gaan geven).
 

EdK

Forumguru
zelf ingesteld naar 4x knipperen en alarmlicht gebruik ik ook om vrachtwagen te bedanken
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan