Fabia 6Y Autobaan knipperen (Komfortblinken)?

dirkkroneman

Forumguru
Ik heb hem op 2x knipperen gezet omdat ik dan echt wel van de ene naar de andere baan ben verhuist. Tevens rijdt ik ook berekenbaar, dus mensen snappen wel wat ik ga doen.
3x vindt ik zo overdreven, rijdt je al links, gaat dat ding nog een keer knipperen.
Dan hoek je hem behoorlijk naar links en rechts lijkt me.. :O Je geeft richting aan vóórdat je van baan wisselt als het goed is..

Joske

Forumguru
Ja maar voor speciaal één belg hier het maar vrachtwagen genoemd
é, dat is sympathiek van jou.. :troost:

:deuk:

neen, alle gekheid op een stokje, bedankt hoor ;)

En om toch nog maar eens on-topic te geraken alvorens het gehele topic ontspoord..

Ik vind 3 maal knipperen, ideaal :jaja: zie niet in waarom het meer of minder zou moeten zijn.

Canon-Eye

Forumguru
é, dat is sympathiek van jou.. :troost:
Ik vind 3 maal knipperen, ideaal. zie niet in waarom het meer of minder zou moeten zijn.
Ik heb daarnet uitgelegd (post #17) waarom het - voor mij dan toch - de ene keer meer, de andere keer minder moet zijn.

turboturbo

Forumguru
Hmtja als ik de ervaringen zo lees, lijkt mij er nog steeds niet echt wat aan de hand: als je slechts 1 x wil knipperen, of juist méér dan 3 (kan ik me iets bij voorstellen als je bv uit wilt voegen en verkeer van rechts voegt in) dan drukt men de hendel gewoon wél even door de weerstand (en weer terug) toch?

Kennelijk is vervolgens 'handig' vinden van deze 'comfort' module, een persoonlijke voorkeur a.d.h.v. wat je vaker doet, tijdens het rijden.

Canon-Eye

Forumguru
dan drukt men de hendel gewoon wél even door de weerstand (en weer terug)
Kijk, dat is het 'm nu net: dan worden het dus twee afzonderlijke handelingen.
Aangezien het van baan wisselen slechts een zeer subtiele stuurbeweging vergt, hou ik m'n vinger er liever tegenaan zo lang als ik het nodig vind, en dat varieert naar gelang de situatie.

deusjevo

Forumguru
Het naar rechts knipperen is m.i. in het algemeen totaal overbodig. Immers: de ingehaalde heeft er geen belang bij, want die verwacht niks anders en als je het netjes doet (d.w.z. niet vlak voor z'n neus!) heeft hij er ook geen last van. Voorliggers hebben hier al helemaal geen belang bij.
Dus bij het naar rechts gaan knipper ik uit principe slechts één enkele keer - om geen andere reden dan het voldoen aan de wettelijke verplichting... (en om een eventuele wachtende inhaler achter mij te laten weten dattie alvast wel gas kan gaan geven).

Yep, en 1 zo'n knippertje schept ook lekker duidelijkheid voor degene die wellicht in wil voegen voor de door jou ingehaalde auto en jou op de 2e baan ziet rijden. :nono:

Canon-Eye

Forumguru
Yep, en 1 zo'n knippertje schept ook lekker duidelijkheid voor degene die wellicht in wil voegen voor de door jou ingehaalde auto en jou op de 2e baan ziet rijden
Maak je geen zorgen - dié heb ik om te beginnen dan natuurlijk al gezien en hoogstwaarschijnlijk ook ingehaald vóórdat ik naar rechts ga. Of die spurt er zodanig vandoor dat ik 'm niet eens kán inhalen en dan is het probleem er dus ook niet.

Cordoba

Forumguru
Kortom wel/geen comfortblinker is een kwestie van persoonlijke voorkeur (of interessant doen op verjaardagsfeestjes). Ik hou 'm bij het wisselen van rijstrook gewoon even tegen contactpunt aan, of druk 'm door. Bij rijden met comfortblinker een paar keer situatie gehad, dat medeweggebruikers op het verkeerde been gezet worden door het comfort blinken.

darkprojectx

Forumguru
kortom, je kunt beter rechts inhalen, dan heb je geen knipperlicht nodig :maakmegek:

nee zonder gekheid, het is net wat je zelf prettig vindt. Ik geef zelf richting aan voor ik naar links ga (en dan dus ookal in de spiegels heb gekeken of dat dit kan) en dan knippert hij nog 1x als ik aan het verplaatsen ben. Als ik al links rijdt hoeft hij niet meer te knipperen.

ertromp

Forumguru
Helaas; zojuist met @ertromp even geprobeerd in VCDS maar Erik geeft aan dat er geen kanaal aanwezig is hiervoor.

The end :)
Je hebt helaas de verkeerde (geen uitgebreide) boordnet module in je auto waardoor het kanaal waarop het comfortknipperen bijvoorbeeld instelbaar is niet beschikbaar is.

Wil je voldoende aan te passen waarden tot je beschikking hebben dan zul je een O3 moeten kopen :D Of gewoon nog jaren wachten tot de O3 voldoende beschikbaar is op de occassion markt

JurgenTDI

Actief lid
Hiermee zou het dan moeten lukken.......

Steuergerät Anpassung
STG 09 (Bordnetz) auswählen

STG Login -> Funktion 11
Hinweis
: Vor der Anpassung hat ein Login zu erfolgen.
Logincode: 21343
STG Anpassung -> Funktion 10
-> Kanal 006 (Komfortblinken) Anzahl der Blinkzyklen für Komfortblinken.Wertebereich: 0 - 5
Standardwert: 3

Zojuist proberen aan te passen op mn 6Y2.
Wel de C versie van het boordnetapparaat, maar helaas juist alleen dit kanaal (6) is niet beschikbaar. De rest wel... :(
Dus dat wordt een hardware-blinkertje...

Bovenaan Onderaan