Fabia antenne veranderen naar vin

Canon-Eye

Forumguru
Vandaag de sharkfin antenne gemonteerd.

Er zitten twee staafjes van verschillende lengte bij, om "indien nodig" de kwaliteit van de ontvangst te verbeteren.
Om zo'n staafje te kunnen monteren, moet je van binnenuit een klein boutje losdraaien (dat je van buitenaf niet ziet - het puntje is mee-verchroomd) waardoor er achteraan een schroefgaatje vrij komt.

Ik weet niet óf het nodig was - maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen, want eenmaal vastgeplakt zou ik er niet meer bijgekund hebben om het boutje er alsnog uit te draaien. Met het kortste staafje is de ontvangst in elk geval prima. Misschien dat ik het van 't voorjaar nog even zonder probeer; als dast ook goed werkt, dan maak ik het gaatje wel dicht met een klein beetje transparante siliconenkit.
Voor nu ben ik in elk geval van die spriet af.

20121124_antenne-7982.jpg

20121124_antenne-7978.jpg

RS-initialen

Donateur
Ik heb de antenne vervangen door een 8cm dikke spriet, maar merk toch ontvangstverschil.
Als ik me daar aan blijf storen gaat de orginele weer terug en moet ik maar niet meer naar de antenne kijken.
(Heb ik toch een lange:xyxthumbs:)
antenne.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Na een dag of wat ervaring met de sharkfin (zie #21) moet ik zeggen dat ik geen verschil in de ontvangst merk.

Gisteren heb ik het mini-sprietje er eens even afgehaald - ik kwam tot de conclusie dat ik die wel weg had kunnen laten. Maar ja, dat is vooraf natuurlijk lastig in te schatten...
Nu moet hij voorlopig het tapgaatje maar dichthouden tot het weer mooi warm weer wordt in het voorjaar. Dan zal ik er wel een klein propje transparante kit inproppen.

Canon-Eye

Forumguru
Hoe heb je de andere antenne er af gehaald?
Gezien de afleveringsmaand (mei 2011) zit dat hetzelfde als bij mij: de spriet schroef je eraf, de voet met het tapgaatje blijft staan.

Er worden verschillende verloopboutjes meegeleverd: draadeindjes met 2 diktes, waarbij één van de delen steeds iets dikker is. Eentje hiervan past dan in dat tapgaatje waar je net de spriet uit hebt gedraaid. Het standaarddeel van het draadeindje steekt uit, hierop past het ringconnectortje van het verbindingsdraadje dat je vastzet met het meegeleverde moertje (sleuteltje 8 of 9, meen ik).
Daarna haal je de beschermstripjes aan de onderkant van de sharkfin weg en plak je 'm over de zwarte antennevoet heen (wel eerst het dak goed vetvrij maken!).

Hoe het gaat als je geen afschroef- maar een losdraai+kantelsprietje hebt, zou ik overigens niet weten. Dan wordt het vermoedelijk een geheel andere operatie (compleet vervangen wellicht?).

Terzijde: ik ben zelf niet zo van dat glimmende, maar mijn vrouw heeft daarvan inmiddels een (voor haar) groot voordeel gemeld: op een drukke parkeerplaats is onze auto nu veel sneller te herkennen...:smirk:

RS-initialen

Donateur
Juist, canon-eye had het al gemeld;
Ik kon de spriet eraf schroeven, waardoor het voetje overbleef met een schroefgat.
Het nieuwe sprietje kon ik er dus zo opdraaien.

Maar denk dat die er weer afgaat; ontvangst te vaak slecht :(
(vanuit mijn radiozendamateur verleden heb ik een hekel aan slechte ontvangst)

Chatslet

Forumguru
Ik heb al vanaf dag 1 een korte (bee-sting) antenne op mijn Faab en de ontvanst is perfekt. Ligt misschien meer aan de antenne die je gebruikt?

Ligflits

Senior Member
Hoe is de ontvangst als je de stekker van de antenne die geintegreerd is in de voorruit eruit trekt?
Dan weet je wat de dak-antenne daadwerkelijk doet.
volgens mij zitten er twee antenne kabels aangesloten op de achterkant van mijn radio.:confused:

Canon-Eye

Forumguru
Hoe is de ontvangst als je de stekker van de antenne die geintegreerd is in de voorruit eruit trekt?
Geen idee.
In elk geval heb ik (nog steeds) prima ontvangst voor wat ik wil horen, dus ik laat het zo onder het motto "If it works, don't fix it!"

Ik luister onderweg standaard naar de radio, heb nog nooit de behoefte gevoeld om muziekbandjes/cd's/wasrollen/ipods e.d. af te spelen.

Bovenaan Onderaan