Hakar
Donateur
Gisteren blij gemaakt met dit fenomeen.
Stukje gereden, auto geparkeerd, terug bij auto instappen sleutel omdraaien alee lampjes op dashboard uit behalve EPC handrem en motormanagement lampje.
Sleutel terug en weer proberen, zelfde resultaat.
Dit een keer of vijf herhaald en toen maar weer een ommetje gemaakt.
Terug bij auto instappen sleutel en jawel starten.
Daarna niet meer gereden en vanochtend met mijn Ali V-gate uitgelezen.
Code 01598, en volgens Speek batterij probleem.
Mogelijke verschijnselen:
Auto gestart en nu deed ie het zonder problemen.
Multimeter aan de accu gehangen voor het starten, netjes boven de 12 volt, bij starten rond de 10 V en na het starten bij draaiende motor op 14,45V
Code gewist met de intentie volgende weer te checken voor eventueel dezelfde code.
2 uurtjes later, hond in auto, laarzen en jas er in, ik er in en sleutel draaien.
Niets.
Andere sleutel er bij gehaald, draaien en ook niets.
Alles er weer uit en maar een ommetje in de buurt gemaakt.
Daarna alle zekeringen gecheckt op accu en in dashboard, geen defecten gevonden.
Opnieuw proberen, weer niets.
Motordeksel verwijderd en wat tikjes op startmotor gegeven, sleutel omdraaien weer niets.
Bij het draaien van de sleutel gaan alle lampjes op het dashboard aan en bij doordraaien om te starten bijna alles uit op epc handremlichtje en motormanagementlampje na.
Wanneer ik even wacht totdat alle lampjes uit zijn behalve de hierboven genoemde, en de brandstofpomp ook geen geluid meer maakt, hoor ik niets klikken wanneer ik de sleutel doordraai naar startpositie.
Ik vrees dat de startmotor het heeft begeven, maar mogelijk hebben jullie nog andere (goedkopere) suggesties
Edit 10 minuutjes later.
Heb de accu afgekoppeld en probeer het over een half uurtje weer.
Stukje gereden, auto geparkeerd, terug bij auto instappen sleutel omdraaien alee lampjes op dashboard uit behalve EPC handrem en motormanagement lampje.
Sleutel terug en weer proberen, zelfde resultaat.
Dit een keer of vijf herhaald en toen maar weer een ommetje gemaakt.
Terug bij auto instappen sleutel en jawel starten.
Daarna niet meer gereden en vanochtend met mijn Ali V-gate uitgelezen.
Code 01598, en volgens Speek batterij probleem.
- Slechte contacten van/naar de accu
- Dynamo defect
- Spanningsregelaar defect
- Accuspanning is (tijdelijk) te laag geweest
- Accu is ontladen, defect
Mogelijke verschijnselen:
- Auto start niet
Auto gestart en nu deed ie het zonder problemen.
Multimeter aan de accu gehangen voor het starten, netjes boven de 12 volt, bij starten rond de 10 V en na het starten bij draaiende motor op 14,45V
Code gewist met de intentie volgende weer te checken voor eventueel dezelfde code.
2 uurtjes later, hond in auto, laarzen en jas er in, ik er in en sleutel draaien.
Niets.
Andere sleutel er bij gehaald, draaien en ook niets.
Alles er weer uit en maar een ommetje in de buurt gemaakt.
Daarna alle zekeringen gecheckt op accu en in dashboard, geen defecten gevonden.
Opnieuw proberen, weer niets.
Motordeksel verwijderd en wat tikjes op startmotor gegeven, sleutel omdraaien weer niets.
Bij het draaien van de sleutel gaan alle lampjes op het dashboard aan en bij doordraaien om te starten bijna alles uit op epc handremlichtje en motormanagementlampje na.
Wanneer ik even wacht totdat alle lampjes uit zijn behalve de hierboven genoemde, en de brandstofpomp ook geen geluid meer maakt, hoor ik niets klikken wanneer ik de sleutel doordraai naar startpositie.
Ik vrees dat de startmotor het heeft begeven, maar mogelijk hebben jullie nog andere (goedkopere) suggesties
Edit 10 minuutjes later.
Heb de accu afgekoppeld en probeer het over een half uurtje weer.
Laatst bewerkt: