Fabia combi 2.0

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabia

† In Memoriam
Maar dat is ook wel het grappige aan die motor. Weinig trekkracht onderin maar als je dan door trapt dan gaat íe als de brandweer. Ik moet zeggen dat ik ook boven de 4.000 lekker vind rijden, je moet alleen niet naar je benzine verbruik kijken. Dat is wel weer een nadeel van een motor met kleine cylinderinhoud.
 

Gieliovd

Forumguru
Maar dat is ook wel het grappige aan die motor. Weinig trekkracht onderin maar als je dan door trapt dan gaat íe als de brandweer. Ik moet zeggen dat ik ook boven de 4.000 lekker vind rijden, je moet alleen niet naar je benzine verbruik kijken. Dat is wel weer een nadeel van een motor met kleine cylinderinhoud.
De 1.4 bedoel je? Ja, als je hem op toeren jaagt wil die wel. Soms in de nacht rij ik door de polders heen, hou ik hem in zijn 3, jaag je hem op de toeren... nou dat wil wel! Bochtje uit accellereren, boaaaap!

Maar zo rij ik niet elke dag, gewoon tam aan, schakelen op 3000 toeren. En ja, dan is het geen snelle wagen.
 

ericb

Actief lid
Wij hadden trouwens wel het idee dat de 2.0 t.o.v. de 1.4 wat meer overhelt en naar voren duikt bij stevig remmen. Waarschijnlijk het gevolg van het gewicht van de motor.Vandaar de keuze voor een verlaging die inderdaad een positief effect heeft op de wegligging. Nadeel is dat de auto bij korte drempels nu wel erg hard is afgeveerd.
Het blijft leuk om de verbazing bij andere weggebruikers te zien als je in zijn 3 flink gas geeft.
 

joergarms

Senior Member
Heb zelf de 1.4 16 v met geloof ik 80 pk?? Ik vind het doorgaans genoeg voor deze auto, al kom je natuurlijk altijd wel iets tegen waarbij je graag 40 pk extra zou hebben.
Die 2.0 lijkt me een lekkere sleurbak, en op de lange afstanden zal ie best zuinig te rijden zijn.
Met mijn 1.4 rij ik gemiddel tussen de 6,6 tot 6,7 op de 100 km. Mag niet klagen denk ik want het is voornamelijk veel provinciale weg met (te)veel rotondes.
Maar als ik uiteindelijk zou moeten kiezen, dan koos ik toch een TDI boven de 2.0
 

skodaad

Nieuw lid
Ik rij nu 3 jaar in een 2 liter combi. Destijds tweedehands gekocht vanwege de motor, ruimte en luxe. Ik moet zeggen hij gaat als een brandweer als het moet maar rijdt erg ook erg soepel (60 km/u in zijn vijfde versnelling). Boordcomputer is net gereset na 5000km met een verbruik van 7,5 liter per 100km. Hij rijdt zuiniger dan mijn rechtervoet doet vermoeden. Op heel korte stukken(<10km is hij wel onzuinig tot 10l per 100km). Ook het trekken van mijn caravan gaat soepel. Ik heb een keer 115km/u gereden om te kijken hoeveel reserve ik had. Het kon nog harde maar mijn veiligheid en mijn rijbewijs was me te lief.
 
Ik rij nu 3 jaar in een 2 liter combi. Destijds tweedehands gekocht vanwege de motor, ruimte en luxe. Ik moet zeggen hij gaat als een brandweer als het moet maar rijdt erg ook erg soepel (60 km/u in zijn vijfde versnelling). Boordcomputer is net gereset na 5000km met een verbruik van 7,5 liter per 100km. Hij rijdt zuiniger dan mijn rechtervoet doet vermoeden. Op heel korte stukken(<10km is hij wel onzuinig tot 10l per 100km). Ook het trekken van mijn caravan gaat soepel. Ik heb een keer 115km/u gereden om te kijken hoeveel reserve ik had. Het kon nog harde maar mijn veiligheid en mijn rijbewijs was me te lief.

Dat soepele rijden spreekt me wel aan.
Waarom moet trouwens de boordcomputer gereset worden en wanneer weet je dat dat moet gebeuren?
 

Red Devil

Actief lid
Ik rij in de fabia met 1.4 MPI 8V en vind deze motor t.o.v het gewicht van de auto een beetje aan de lage kant.. voor normaal rijden is het perfect en ook sportief weg rijden bij het stoplicht lukt ook nog wel...
maar dan de snelweg.. daar trap ik hem tog wel tot boven de 4000 toeren.. en nog duurt het tog echt wel even voordat ik op de 120 zit.. dat vind ik echt een nadeel.. ook om van de 100 weer naar de 120 te gaan.. dan merk ik echt dat ik boven in geen pk's meer over heb..
maar ondanks dat tog blij met de auto.. verbruik weet ik niet meer precies.. niet mee bij gehouden.. maar was geloof ik rond de 1:12.. maar moet er dan wel bij zeggen dat ik erg sportief rij:crazy:.. maar dat is de jeugt denk ik dan maar.. haha..
 

Gieliovd

Forumguru
Ik rij in de fabia met 1.4 MPI 8V en vind deze motor t.o.v het gewicht van de auto een beetje aan de lage kant.. voor normaal rijden is het perfect en ook sportief weg rijden bij het stoplicht lukt ook nog wel...
maar dan de snelweg.. daar trap ik hem tog wel tot boven de 4000 toeren.. en nog duurt het tog echt wel even voordat ik op de 120 zit.. dat vind ik echt een nadeel.. ook om van de 100 weer naar de 120 te gaan.. dan merk ik echt dat ik boven in geen pk's meer over heb..
maar ondanks dat tog blij met de auto.. verbruik weet ik niet meer precies.. niet mee bij gehouden.. maar was geloof ik rond de 1:12.. maar moet er dan wel bij zeggen dat ik erg sportief rij:crazy:.. maar dat is de jeugt denk ik dan maar.. haha..
Kan hem volgen, heb nog niet gereden in de 1.4 8v maar ik heb gelukkig niet zoveel last op hogere toeren. Ik vind de auto (16v) best vlot met tussesaccelleraties, maar het is natuurlijk geen Ferrari.

We zijn er onderhand wel over uit dat de 2 liter een soepele motor is van een beproefd concept uit de VW series. Het verbruik is best aan de lage kant te houden door het relatief lage autogewicht waarbij gezegd moet worden dat hij op korte ritjes daarentegen niet economisch is (zoals elke auto behalve een Smart).

Schijnbaar kun je er ook caravans mee trekken, alleen dan krijg je toch problemen met het gewicht van de auto dat aan de lage kant is voor een sleurhut van formaat. En ja, Kip is failliet dus dat wordt al meteen een Lord Munsterland Caravan (LMC) :1761:

De meeste punten zijn onderhand wel besproken!
 

Red Devil

Actief lid
Kan hem volgen, heb nog niet gereden in de 1.4 8v maar ik heb gelukkig niet zoveel last op hogere toeren. Ik vind de auto (16v) best vlot met tussesaccelleraties, maar het is natuurlijk geen Ferrari.

Ik het een poosje terug in de auto van mn zus gerede en die heeft een Seat Cordoba.. hij heeft het zelfde gewicht als mijn auto +/- 1100 kg en daar ligt een 1.4 16V in.. en ik merkte tog echt goed het verschil.. de motor hoor je dan ook wel wat meer.. maar hij is echt wel sneller met accelereren..
 

Gieliovd

Forumguru
Ik het een poosje terug in de auto van mn zus gerede en die heeft een Seat Cordoba.. hij heeft het zelfde gewicht als mijn auto +/- 1100 kg en daar ligt een 1.4 16V in.. en ik merkte tog echt goed het verschil.. de motor hoor je dan ook wel wat meer.. maar hij is echt wel sneller met accelereren..
Vooral op toeren is het een motor die je wel hoort ja, vooral als je hem een beetje doortrekt.
 
Voor degenen die wachten op de nieuwe Fabia Combi: volgens mij is de 2.0 dan niet meer leverbaar. Ik geloof dat de 1.6 de grootste motor is.
 

Gieliovd

Forumguru
Voor degenen die wachten op de nieuwe Fabia Combi: volgens mij is de 2.0 dan niet meer leverbaar. Ik geloof dat de 1.6 de grootste motor is.
Klopt ja! Niet meer als 1.6.... Toch jammer want een groot motoraanbod is toch een meerwaarde tegen een relatief lage kost lijkt me? What about the dieseltjes? 2.0 TDI er ook in? Dan trek je de straatstenen uit de grond :uitlachen:

De dealer in Schagen wist me te vertellen dat hij in maart in de showroom staat! Ben benieuwd. Begin of eind wist die niet. :ahum:
 

Atria

Actief lid
Het lijkt een flinke stap terug qua prestaties, de 2.0 met 115 pk en 170 nm koppel of de 1.6 met 105 pk en 153 nm koppel. In de praktijk komen de prestaties aardig overeen. Dit komt door de lekker korte versnellingsbak van de 1.6. Alleen en de 5e versnelling is de 2.0 wat sneller in de tussenacc. Dat heb je met een 16v, moet je gewoon even terugschakelen.

Over een jaar of zo zal de 1.6 vast vervangen worden door een 1.4 tsi met 125 pk, dan heb je helemaal een mooie vlotte combinatie.
 

skodaad

Nieuw lid
Dat soepele rijden spreekt me wel aan.
Waarom moet trouwens de boordcomputer gereset worden en wanneer weet je dat dat moet gebeuren?
Na 100 uur rijden(of 10000km geloof ik) reset de boordcomputer automatisch. Toevallig had ik net ervoor naar mijn verbruik gekeken vandaar dat ik het wist.
 

Gieliovd

Forumguru
Na 100 uur rijden(of 10000km geloof ik) reset de boordcomputer automatisch. Toevallig had ik net ervoor naar mijn verbruik gekeken vandaar dat ik het wist.
Dit gaat over die teller nr. 2?

Ik vind dat die teller wel heel gevoelig is voor veranderingen. Hij staat momenteel bij mij op 8,7 liter per 100 km. Als ik een keertje flink doortrap wil hij nog wel eens flink stijgen.

En dat over 4000 km genomen onderhand?
 

neoproject

Actief lid
Dit gaat over die teller nr. 2?

Ik vind dat die teller wel heel gevoelig is voor veranderingen. Hij staat momenteel bij mij op 8,7 liter per 100 km. Als ik een keertje flink doortrap wil hij nog wel eens flink stijgen.

En dat over 4000 km genomen onderhand?

Zou die teller niet enkel rekening houden met de laatste 1000km?
Mijn gemiddeld verbruik staat gemiddeld op 4.9 per 100km. Een zege met deze dure brandstofprijzen. De 1.4TDI 70PK, een zuinige maar toch vinnige motor.
 

Laus

Actief lid
Ik heb nu de 2.0 HB sinds maart 2005. En hij bevalt me nog steeds intzettend. Geen seconde spijt van gehad. Ik rijd regelmatig mee in de A3's, Astra's en Focussen van mijn collega's en dan besef ik het elke keer weer.

Met de 16' velgen misschien een stuk minder comfortabel, maar zo veel soepeler en sneller. Heerlijk is dat.

Als vervangauto kreeg ik laatst een Roomster 1.4 16V mee. Bij de beurt daarvoor een 1.4 MPI. En damn wat is dat allemaal sloom. Je moet weer gaan nadenken bij invoegen of inhalen. Ik rijd veel op de snelweg en ben een aardige hardrijder(standje net geen vmax + 30, als de drukte het toelaat). De 2.0 maakt netjes 4000 toeren bij 140-150. En dat is op de een of andere manier prettig. De roomster haalde met ontzettend veel moeite de 160. De 2.0 zet je rustig met 140-150 op de CC en dan houd ie hem bergop bergaf straf op tempo. Geeft gewoon een goed gevoel.

Verbruik ligt bij mij rond 1:10. Jammer voor de leasemaatschappij. Jammer voor mij is dat ik elke 450km bij de pomp sta.

Bij zwaar remmen duikelt ie idd nogal, maar die 4 schijfremmen schelen aardig ten opzichte van de remmen van de goedkopere versies. Hij remt harder dan menig andere weggebruiker en daar moet je wel rekening mee houden.

Achja, je merkt wel dat ik er erg gelukkig mee ben :)

In 2009 moet er een nieuwe komen, maar ik zou niet weten wat een waardige opvolger is.
 

Hetzer

Forumguru
Ik heb nu de 2.0 HB sinds maart 2005. En hij bevalt me nog steeds intzettend. Geen seconde spijt van gehad. Ik rijd regelmatig mee in de A3's, Astra's en Focussen van mijn collega's en dan besef ik het elke keer weer.

Met de 16' velgen misschien een stuk minder comfortabel, maar zo veel soepeler en sneller. Heerlijk is dat.

Als vervangauto kreeg ik laatst een Roomster 1.4 16V mee. Bij de beurt daarvoor een 1.4 MPI. En damn wat is dat allemaal sloom. Je moet weer gaan nadenken bij invoegen of inhalen. Ik rijd veel op de snelweg en ben een aardige hardrijder(standje net geen vmax + 30, als de drukte het toelaat). De 2.0 maakt netjes 4000 toeren bij 140-150. En dat is op de een of andere manier prettig. De roomster haalde met ontzettend veel moeite de 160. De 2.0 zet je rustig met 140-150 op de CC en dan houd ie hem bergop bergaf straf op tempo. Geeft gewoon een goed gevoel.

Verbruik ligt bij mij rond 1:10. Jammer voor de leasemaatschappij. Jammer voor mij is dat ik elke 450km bij de pomp sta.

Bij zwaar remmen duikelt ie idd nogal, maar die 4 schijfremmen schelen aardig ten opzichte van de remmen van de goedkopere versies. Hij remt harder dan menig andere weggebruiker en daar moet je wel rekening mee houden.

Achja, je merkt wel dat ik er erg gelukkig mee ben :)

In 2009 moet er een nieuwe komen, maar ik zou niet weten wat een waardige opvolger is.


leuk verhaal, maar je geeft het zelf al aan je bent een lease rijder en dan kan jij misschien dit rijgedrag met zo'n lekkere 2.0 liter motor veroorloven, ik als particulier moet er niet aan denken om de 450 km mijn tankje vol te gooien
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan