Ik heb ruim 7 jaar met een 1.2TDI Greenline gereden en nooit (een deel van) de grille afgedekt. Desondanks ook nooit temperatuurafwijkingen van betekenis ervaren, bij KVS- noch olietemperatuur. Onder omstandigheden zoals nu (rond 0 tot 5 graden) duurde het opwarmen tot 80 ongeveer 10-12 km over 60/80km wegen.
Mijn weten is de digitale aanduiding die van de olie en geen enkele andere....
In de Maxidot van mijn Fabia kwam de KVS-temperatuur wel degelijk digitaal voorbij, die zit
(overigens net als bij mijn huidige Leon) tussen het actueel verbruik en de olietemperatuur in. Dat weet ik nog precies omdat met de caravan achter de Fabia door bv. heuvelachtig Frankrijk (Bretagne, Massif Central: niet heel hoog, wel hier en daar tamelijk steil) juist dié twee grootheden voor mij het belangrijkst waren: het actueel verbruik omdat je daaraan direct kunt zien (veel eerder dan dat je dat aan de snelheid en/of motorgeluid merkt) dat je begint te klimmen, als voorwaarschuwing om op tijd terug te schakelen, de olietemperatuur omdat ik die liefst niet boven de 120 wilde hebben. Bij wisselen tussen die twee weergaven moest ik dus telkens via die tussenstap van de KVS-temperatuur.