Fabia en xenon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Okki

Donateur
Nou, ik heb nog nooit gereden met een auto met Xenon, maar het zal wel fantastisch zijn om zelf te hebben. Daarentegen vind ik tegenliggers met Xenon nog steeds naar. Ik draag 's-avonds dan ook altijd een speciale Night-View bril.

Maar het zal het zelfde zijn als toen we nog allemaal van die gloeiende spijkers hadden en er auto's kwamen met Halogeen.

Okki

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ad5000</font><hr />

Dat hoeft pas als je auto na jan 2006 (of 2007) op kenteken is gezet. Jouw nieuwe O2 moet dat dus wel hebben als je dit zou willen.

Bij die wis-was installatie hoort ook nog eens automatische niveauregeling van de koplamphoogte.

[/ QUOTE ]

Kennis van mij heeft een O2 BE. Besteld in 2006, geleverd in 2007. Volgens hem, zit er geen koplampwisinstallatie (2x woordwaarde) op. Er zitten wel van die plastic kapjes op de bumper, maar (hij heeft het bij de dealer nagevraagd) geen wiswas installatie!?!?!

Hoe zit dat dan weer. Heb gegrepen dat dit na 2006/2007 toch moet???
confused.gif
icon_smile_question.gif

ad5000

Actief lid
ff gegoogled en dit kwam eruit:

Er is besloten dat de aanvullende eisen alleen zullen gaan gelden voor voertuigen die ná 1 juli 2006 nieuw op de weg gekomen zijn (datum kenteken dus van na 1 juli 2006) en voorzien zijn van gasontladingslampen.

De aanvullende eisen worden opgenomen in de zogenoemde ‘permanente eisen' van het Voertuigreglement; de eisen die gehanteerd worden bij de APK en door de politie bij controles langs de weg. Personenauto's met gasontladingslampen zullen dus voor het eerst in 2009 bij de APK op de aanvullende eisen worden gecontroleerd. Voor trucks is dat in 2007. De politie zal de aanvullende eisen wel al in 2006 gaan hanteren.

Die eisen zijn dan niveauregeling voor de koplampen en sproeiers. De BE die dus xenon af fabriek heeft moet wel degelijk zijn voorzien van koplampsproeiers. Te controleren door met het licht aan eens de ruiten te sproeien, gaan die van de koplampen automatisch mee.

Niveauregeling is te zien aan het ontbrekende regelwieltje voor koplamphoogte bij de lichtschakelaar.

Okki

Donateur
Zie je wel: dacht ik al....ik post het meteen naar hem door, naar die 'vage' kennis
623.gif

Auto’s tot het bouwjaar 2007 mogen zonder enig probleem voorzien zijn van een Xenon ombouwkit , dit is dus ook APK goedgekeurd! Voor Auto’s met het bouwjaar VANAF 1 januari 2007 is de regelgeving van achteraf ingebouwde Xenon verlichting sets verscherpt! De auto’s moeten dan zijn voorzien van koplampsproeiers en in hoogte verstelbare koplampen. Dat betekent dus dat auto’s van voor het bouwjaar 2007 legaal een xenon ombouw kit geïnstalleerd mogen hebben.

De regels omtrend de inbouw na 1 juni 2006, was niet haalbaar. De nieuwe regel geldt voor auto's met kenteken va 1 jan 2007

Tallguy

Forumguru
Deze gaat dicht. Het topic mondt uit in de bekende informatie over wanneer je nu wel of geen koplampsproeiers moet hebben etc....

Ja, Xenon kan je makkelijk inbouwen. Er zijn topics hierover te vinden. Ik heb het ook gedaan met een Pilot setje 6000K van 210Eur. Stelt niets voor en is zeker aan te raden als je meer licht wilt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan