Fabia gilt tijdens optrekken

theButlahh

Actief lid
Hoi allemaal,

Ik heb sinds de aanschaf een probleempje met mijn Fabia 1.4 TDI, telkens als ik optrek vanuit de 1e versnelling met een klein beetje gas, piept/gilt er iets.. een soort metaal op metaal geluid maar ik kan het moeilijk plaatsen. Als ik alleen met de koppeling weg rij is dit geluid er niet, maar zo is het natuurlijk een stuk trager en minder soepel wegrijden.

Is dit een bekend of in elk geval herkenbaar probleem? Of maak ik me nu druk om niets?

passatboy

Forumguru
een auto hoort geen gillend lawaai te maken als ie vertrekt
maak er eens een filmke van dan kan ik je zeggen wat het kan zijn

theButlahh

Actief lid
Het geluid als gillend beschrijven is denk ik wat overdreven bedenk ik me , het is moeilijk uit te leggen/in woorden te brengen, ga zo eens kijken of ik het kan vastleggen

Joske

Forumguru
Meestal ligt het aan de man als ze beginnen gillen in de wagen :D

Maar idd, een filmpje kan duidelijker zijn voor analyse ;)

theButlahh

Actief lid

Ik schaam me bijna maar zet het geluid vol open en helemaal op het einde hoor je iets schuren/piepen.. Het is soms wel luider, maar natuurlijk nu het moest gebeuren, gebeurt het amper.

Canon-Eye

Forumguru
Geen idee of er überhaupt ergens een V-snaar zit (aandrijving ventilator of zo?) maar als die niet strak genoeg staat zou het daarin kunnen zitten, omdat hij even doorslipt bij snel optoeren.
Hoor je nogal eens bij wat oudere diesels (Mercedes 190/200D, VW'tjes, e.d.).

leo442

Forumguru
Apart geluid, in ieder geval geen snaar die gilt. Lijkt inderdaad op een versnellingsbak geluid, aan de hand van het filmpje moeilijk te beoordelen. Motorsteun die stuk is? Laat in ieder geval je garage even kijken/luisteren.

Cordoba

Forumguru
Ik hoor eigenlijk geen afwijkingen in de video, die iets op een piepend/gillend geluid lijken. Wat me wel opvalt is het zeer duidelijke klikken bij het inschakelen van de versnelling? maar dat kan te maken hebben met de plaats van de microfoon.

theButlahh

Actief lid
Dat klikken is het geluid van het pookje als ik me niet vergis.. Het gaat om het slepende geluid op het laatst, en nogmaals, normaal is het iets luider. Volgende week zaterdag heb ik een grote beurt geplanned (ook distr. riem) ik zal eens vragen of hij ook naar de versnellingsbak kan kijken?

passatboy

Forumguru
ik hoor niks speciaal, op die klik na
onze 3 cylinder maakt net hetzelfde lawaai bij weg rijen , geen schuren of iets anders te horen

passatboy

Forumguru
bedoel je die klikklik , off dat rrrrrrrrrrrrr
las net vorige post van de eigenaar , klikklik is dus pook , en dat slepend geluid kan van versnelling bak komen , doet ie het alleen in 1 ste versnelling als je vertrekt

theButlahh

Actief lid
Alleen als ik wegrij heb ik nu op kunnen merken, het is vervelend dat het nu zo slecht hoorbaar is, maar normaal is het echt versterkt tot een duidelijk hoorbaar geluid.

Bovenaan Onderaan