Het geluid is weer ietsje erger geworden.
Bij het vervangen van de distributieriem heb ik gevraagd eens te kijken. hij zei niks bijzonders te hebben gevonden en de "boel" (ik ben echt een ultiem leek wat betreft autotechniek) rond de multiriem te hebben gesmeerd. Hierna was het geluid overigens wel even weg of in elk geval een stuk minder vermeen ik , maar dat kan ook extra voorzichtigheid van mij zijn geweest(nu is het inmiddels luider dan het was).
Ik kan namelijk zelf min of meer controleren hoe hard het geluid klinkt.
Als ik puur op de koppeling wegrijd (bij het stoplicht ondoenbaar langzaam) en dan pas veel later gas bijgeef gaat het goed, maar als ik tijden het opkomen van de koppeling gas bijgeef klinkt het geluid. Ligt dit geluid aan mijn (gebrek aan) rij-techniek begon ik zelfs laatst te denken? Ik rij voor het eerst diesel, heb zelfs gelest in een benzine. Dit kan toch niet zo veel anders zijn?!
Ik heb ook ontdekt dat het veel luider klinkt als ik net in de auto stap (dus bij de eerste stoplichtjes van de rit). als ik eenmaal aan het rijden ben, en de boel dus wellicht opgewarmd is dan lijkt het bij de laatste stoplichtjes etc. veel minder te zijn, wel nog altijd licht hoorbaar.
Eerlijk gezegd zie ik de link met koppeling/versnellingsbak niet zo.
Grappig, dat zei de garage dus ook al..
Let eens op je koelwatertemperatuur, en hoe dat verloopt, en of inderdaad niet de helft van het koeltraject koel blijft na een ritje. Ik begin namelijk een beetje te denken aan een waterpomp die op zijn 'laatste benen' loopt.
Deze zit meestal rond de 90 graden, wel inderdaad pas na een tijdje 80+ km/u rijden.. Het dikgedrukte stuk begrijp even ik niet. Zou ik eens kijken of er een verband zit tussen het geluid en de koelvloeistoftemperatuur?
Het lijkt mij uit 'common-sense' juist zo logisch dat het iets met de koppeling of aandrijving te maken heeft aangezien het echt synchroon loopt met de gas/koppelpedaal handelingen die ik doe.