Fabia gilt tijdens optrekken

Cordoba

Forumguru
Ik hoor wel vaag iets tussen 0:00:02 en 00:00:03, maar het geluid verdwijnt teveel tussen de andere geluiden om er echt iets over te zeggen.
 

golf1998

Nieuw lid
dit is te kort voor een bak geluid,die hoor je als de bak kapot is bv polo 6n.al een paar x gehad en dat is een gierend geluid die meegaat met t gas geven en loslaten,en 9 vd 10 x ook in meerdere versnellingen hoorbaar. en moeilijk schakelen.lijkt mij meer t afblaas geluid vd turo.mvg jan
 

skodagk

Nieuw lid
Gillend geluid is in de winter vrijwel altijd de een te slap gespannen v-snaar (de riem die je accessoires, dynamo etc aandrijft). Je hoort het vooral bij het optrekken en wegrijden doordat de v-snaar dan doorslipt, en meestal is het na een paar seconden weg. Op een of andere manier komt het ook vaker met kouder weer voor.
Controleer die snaar eerst maar eens, en als het dat niet is kun je verder zoeken.
 

theButlahh

Actief lid
Oke! Nouja ik geef de v-snaar voor de beurt aan bij de monteur en zie wel wat hij constateert. Super bedankt in elk geval voor het detective werk ;) ik zal het uiteindelijke antwoord/probleem/oplossing wel hier plaatsen!
 

Cordoba

Forumguru
V-snaar heet tegenwoordig multiriem (heeft ook geen V-vormige doorsnede meer), en dat treedt inderdaad op bij:
- onvoldoende gespannen
- bij koude start bij vochtig weer (door condensatievocht slipt de riem makkelijker op de poulies)
- treed vooral op bij accelereren (als ie dus 'ineens' sneller rond moet) en na heel kort janken is het vocht verdampt, en pakt ie op en is het over.

Gezien het filmpje en de beschrijving geloof ik niet zo in de multi-riem als oorzaak in dit geval, maar wie weet.
 

theButlahh

Actief lid
Ja het geluid stopt inderdaad niet na de eerste keer wegrijden.. Keert telkens terug wanneer ik vanuit de 1 wegrij met een beetje gas (stoplicht, rotondes etc.) in de file of vanuit een parkeerplek (met bijna alleen koppeling) is het niet hoorbaar.. Enfin, ik laat het komende zaterdag tijdens de beurt checken door een monteur.. Als in de tussentijd iemand nog een briljante ingeving heeft hoor ik dat graag!
 

theButlahh

Actief lid
Natuurlijk toen ik bij de monteur was voor de beurt, klonk er niets! Nu is het geluid er weer af en toe, lichtjes. Ik denk dat ik het maar ga negeren..
Had wel nog aangegeven of naar de multiriem gekeken kon worden, maar daar was niks mis mee volgens hun. Er zit een zelfspanner op waardoor hij praktisch niet echt losser kan geraken..
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zit er weinig anders op dan de smartphone bij de hand te houden en een filmpje (met geluid) te maken van je toerenteller, als het zich weer eens goed duidelijk manifesteert...
 

theButlahh

Actief lid
Nu heb ik het geluid dus weer gehoord. Ditmaal ook bij het op de motor afremmen (niks extreems, bij 80 km van de 5 naar de 4 zetten bijv.). Hier is het dan wel echt héél licht hoorbaar. Bij het wegrijden klinkt het nogsteeds luider maar ik krijg het niet op video vastgelegd, andere geluiden zoals het draaien van de motor overheersen dan toch. Ik vrees heel erg voor een probleem/toekomstig probleem met mijn koppeling/versnellingsbak... :(
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd zie ik de link met koppeling/versnellingsbak niet zo.
Let eens op je koelwatertemperatuur, en hoe dat verloopt, en of inderdaad niet de helft van het koeltraject koel blijft na een ritje. Ik begin namelijk een beetje te denken aan een waterpomp die op zijn 'laatste benen' loopt.

Overigens dat zelfstellen van de multiriem, is lang niet altijd perfect. Mijn ervaring is dat daar soms best de oorzaak kan liggen.
 

theButlahh

Actief lid
Het geluid is weer ietsje erger geworden.

Bij het vervangen van de distributieriem heb ik gevraagd eens te kijken. hij zei niks bijzonders te hebben gevonden en de "boel" (ik ben echt een ultiem leek wat betreft autotechniek) rond de multiriem te hebben gesmeerd. Hierna was het geluid overigens wel even weg of in elk geval een stuk minder vermeen ik , maar dat kan ook extra voorzichtigheid van mij zijn geweest(nu is het inmiddels luider dan het was).
Ik kan namelijk zelf min of meer controleren hoe hard het geluid klinkt.

Als ik puur op de koppeling wegrijd (bij het stoplicht ondoenbaar langzaam) en dan pas veel later gas bijgeef gaat het goed, maar als ik tijden het opkomen van de koppeling gas bijgeef klinkt het geluid. Ligt dit geluid aan mijn (gebrek aan) rij-techniek begon ik zelfs laatst te denken? Ik rij voor het eerst diesel, heb zelfs gelest in een benzine. Dit kan toch niet zo veel anders zijn?!
Ik heb ook ontdekt dat het veel luider klinkt als ik net in de auto stap (dus bij de eerste stoplichtjes van de rit). als ik eenmaal aan het rijden ben, en de boel dus wellicht opgewarmd is dan lijkt het bij de laatste stoplichtjes etc. veel minder te zijn, wel nog altijd licht hoorbaar.


Eerlijk gezegd zie ik de link met koppeling/versnellingsbak niet zo.
Grappig, dat zei de garage dus ook al..

Let eens op je koelwatertemperatuur, en hoe dat verloopt, en of inderdaad niet de helft van het koeltraject koel blijft na een ritje. Ik begin namelijk een beetje te denken aan een waterpomp die op zijn 'laatste benen' loopt.

Deze zit meestal rond de 90 graden, wel inderdaad pas na een tijdje 80+ km/u rijden.. Het dikgedrukte stuk begrijp even ik niet. Zou ik eens kijken of er een verband zit tussen het geluid en de koelvloeistoftemperatuur?

Het lijkt mij uit 'common-sense' juist zo logisch dat het iets met de koppeling of aandrijving te maken heeft aangezien het echt synchroon loopt met de gas/koppelpedaal handelingen die ik doe.
 

Bosi

Lid
Als je een betere indicatie wilt krijgen of het vanuit je koppeling/drukgroep komt kun je eventueel het volgende proberen.
Eerst een koude start (na een nacht staan) met de voet op de rem (en eventueel handrem) met de auto in de 1e versnelling en dus met draaiende motor, de koppeling oplaten komen totdat de moter dreigt af te slaan, en luisteren of je het geluid dan hoort. Je kunt dit herhalen na een aantal kilometer rijden als de moter (en aandrijftrein) op temperatuur is gekomen.

Als je het gierende, schurende geluid dan hoort, lijkt het erop dat je drukgroep en/of koppeling platen langzaam hun nuttige einde naderen.

Hoor je het geluid alleen bij het wegrijden uit stilstand of ook bijvoorbeeld bij het terug schakelen of bijvoorbeeld in de achteruit vanuit stilstand rijden?
 

theButlahh

Actief lid
Ik zal dit eens proberen!

In de achteruit heb ik het nog niet gehoord, maar meestal hoor ik het ook niet wanneer geen 'haast' vereist is en het merendeel gebeurd vanuit de koppeling met minimaal gas. In de achteruit heeft meestal ook geen spoed.
Voor het stoplicht hoor ik het geluid nogmaals het vaakst, als ik wat gas bijgeef.

Maar als het de koppelingsplaten zijn dan zou ik het geluid toch ook bij een warmgedraaide motor/auto moeten horen, toch?
 

theButlahh

Actief lid
Bij deze, zet je geluid harder.Na 9uur werken; koude motor:

Na 1 uur rijden(snelweg); warme motor:
dus koppelingsplaten? :(
 

Bosi

Lid
Ik zal dit eens proberen!

In de achteruit heb ik het nog niet gehoord, maar meestal hoor ik het ook niet wanneer geen 'haast' vereist is en het merendeel gebeurd vanuit de koppeling met minimaal gas. In de achteruit heeft meestal ook geen spoed.
Voor het stoplicht hoor ik het geluid nogmaals het vaakst, als ik wat gas bijgeef.

Maar als het de koppelingsplaten zijn dan zou ik het geluid toch ook bij een warmgedraaide motor/auto moeten horen, toch?

Klopt, voor wat betreft de platen, maar het geluid kan van je druklager komen. Bij het optrekken, terugschakelen in lage versnellingen of achteruit rijden zijn de torsie krachten, relatief het hoogst. Als het lager warmer is zet het marginaal uit en is het vet ook warm en is de interne weerstand lager.
 

Cordoba

Forumguru
of inderdaad niet de helft van het koeltraject koel blijft na een ritje

Wat ik hiermee bedoel: de waterpomp pompt de koelvloeistof vanuit het reservoir door de motor, en de radiateur. Na een rit is normaal het hele traject waar de koelvloeistof stroomt warm geworden (dus ook de koelvloeistof in het reservoir, en de slangen aan de radiateur moeten ook allemaal warm zijn). Als je waterpomp niet goed in staat is om de koelvloeistof rond te pompen (bijv. door inwendig beschadigde kunststof schoepen zoals die bij bepaalde motoren in bepaalde jaargangen gebruikt zijn), dan is de koelvloeistof mogelijk zo slecht rond gepompt, dat een deel van het traject nog koud is. Overigens pas op met aan de radiateur zelf voelen: de koelvinnen kunnen aanslaan, óók bij uitgeschakelde motor.

Nu ik de filmpjes gehoord heb, geloof ik hier niet meer zo in, ik krijg door het vibrerende geluid echt het idee dat er iets met de koppeling aan de hand is. Ik zou zeggen ga eens naar een andere garage, en vraag om een second opinion.
 

theButlahh

Actief lid
Hoe duur is zoiets ongeveer/gemiddeld... als ik moet denken aan nieuwe koppelingsplaten + werkplaatsuren? Ik heb namelijk vertrouwen in die andere garage maar als ik naar een andere garage ga naaien ze me dadelijk..
 
Ik weet niet hoe je auto optrekt en schakelt. Maar wat ik hoor is niet goed.
Drukgroep of koppeling platen vermoed ik. Alleen al de-monteren en kijken kost een hoop.

De-montage kost bij dealer.
800€ ongeveer of zelfs meer
Bij de Turk
250€ a 300€ ongeveer

Wat onderdelen betreft . Eerst moet er naar gekeken worden wat er echt specifiek aan de hand is. Alleen als je laat Demonteren vervang ze gelijk ook. Weet je aankomende jaren zeker dat het je koppeling niet is . Succes
 
Bovenaan Onderaan