Fabia houd in onder de 2000 toeren

aza

Lid
Beste mensen,

Ik ben sinds kort eigenaar van een skoda fabia 1.4 mpi (8klepper) bj 2001. Over het algemeen ben ik wel tevreden over dit wagentje, alleen heb ik vanaf het begin last van dat hij inhoud(stottert) als ik optrek in de 1e en 2e versnelling.. zodra ik boven de 2000 toeren zit dan heb ik hier geen last van.

Ik heb de auto laten uitlezen en we kregen de melding: koelmiddel temperatuur sensor.
Helaas heb ik de foutcode niet onthouden :( een monteur gaf aan dat het ook aan de bougies kan liggen?? nu wil ik deze wel vervangen omdat dit geen dure reparatie is.. wat raden jullie mij aan? Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes,
aza

Antera

Donateur
Dan word het tijd om deze sensor te vervangen. Deze heeft namelijk 2 functies en als deze niet goed werken dan kan de ontsteking en alles verkeerd geregeld worden waardoor je dit soort klachten kan krijgen.

Erik_NL

Forumguru
ik heb de auto laten uitlezen en we kregen de melding: koelmiddel temperatuur sensor.
een monteur gaf aan dat het ook aan de bougies kan liggen?
weliswaar kan het fenomeen dat je beschrijft zich ook voordoen bij een slechte bougie, bougiekap of bougiekabel maar
imho heeft Antera het bij het rechte eind.

Cordoba

Forumguru
Tip: als je je auto uit laat lezen op foutcodes, laat de gevonden foutcodes even printen (of naar jezelf laten mailen). Vaak heb je verschillende foutcodes die (bijna) dezelfde omschrijving hebben, maar een andere foutcode nummer, en ook vaak een andere oorzaak. Als je alleen het nummer van de foutcode hebt, kun je de omschrijving en mogelijke oorzaken en hoe te verhelpen, opzoeken op de site van Gerrit Speek.

aza

Lid
Bedankt voor de reacties allemaal,

Ik heb gisterenavond met een vriend de bougies vervangen, en het probleem lijkt enigszins verholpen te zijn.. Want het inhouden kwam voornamelijk voor als de motor koud was. Ik ga straks weer een test rondje maken en kijken of het probleem definitief is verholpen.

Als dit probleem weer opduikt dan wil ik de temperatuursensor gaan vervangen. Als ik het goed heb zit de temperatuursensor op het motorblok? Mijn vriend haalde gisteren de vermoedelijke temp sensor even eruit om te kijken of dat hem was, wat er toen gebeurde is dat er een beetje koelvloeistof naar boven kwam, kan iemand bevestigen dat dit de temperatuur sensor is geweest?

Iedereen bedankt voor zijn inzet en tips!

Groetjes..

aza

Lid
Beste Allemaal,

Ik dacht dus dat het probleem verholpen was, maar helaas.. hij houd nog steeds in. Ik ga de temp sensor bestellen en zelf proberen te vervangen met mijn vriend. is hier enige vakmanschap voor nodig?

Groet,

Joske

Forumguru
we hebben het hier toch over de koelvloeistoftemperatuurvoeler é? Want dat is me nog steeds niet echt duidelijk..

Zoja, die zit volgens mij op het thermostaathuis. Maar blijft deels gissen aangezien ik nog steeds geen motorcode gezien heb Aza ;)

aza

Lid
Hi Joske,

bij het uitlezen gaf hij aan dat de "koelmiddel temperatuur sensor" defect was.

Bijlagen

• 20140507_1052482222.jpg
    20140507_1052482222.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
dit is een afbeelding van jouw thermostaathuis, met een rode pijl heb ik de koelvloeistoftemperatuurvoeler aangeduid.

047121111s.jpg

een nieuwe voeler kost €29 bij de dealer, artikelnummer: 06A919501A

online goedkoper te vinden (Ebay ofzo).

Er natuurlijk van uitgaande dat het wel degelijk over deze temperatuurvoeler gaat (die de foutcode genereert) !
mss
kan @Antera nog even bevestigen dat we het allemaal over hetzelfde hebben?

hier afbeelding uit ETKA:

Naamloos.jpg

aza

Lid
Hartstikke bedankt Joske,

Ik denk dat ik de sensor bij de dealer ga bestellen, zoals ik al eerder had vermeld had mijn vriend deze temp sensor een keer eruit geklikt waardoor er wat koelvloeistof naar boven sprong.. dat moet hem dus zijn geweest. Ik hoop dat het plug en play werk is.. zoniet dan zou ik toch naar de garage moeten gaan.

Nogmaals bedankt voor alle moeite..

Joske

Forumguru
als je zeker bent dat het deze sensor is, kan je dat doen. Maar zoals reeds gezegd weet ik niet 100% zeker of het deze sensor is dat de foutcode genereert é ;)

aza

Lid
Als je de connector bedoeld die je maat losgeklikt heeft waar koelvloeistof uit liep, dan is dat waarschijnlijk wel de boosdoener.
Althans, daar hoort geen koelvloeistof bij de bedrading te kunnen komen.

Als het goed is was het de connector die mijn vriend had losgeklikt.. maar nu ben ik een beetje door de war. Moet ik nou de connector vervangen of de sensor? of bedoel je met de connector ( sensor)?

Antera

Donateur
Sensor vervangen lijkt me. Daar hoort geen koelvloeistof en verklaart dan ook de storing. Stekker goed droog en schoon maken straks

aza

Lid
Sensor vervangen lijkt me. Daar hoort geen koelvloeistof en verklaart dan ook de storing. Stekker goed droog en schoon maken straks

Dus als ik het goed begrijp hoort er geen koelvloeistof naar boven te komen als je de sensor eruit haalt? Ik hoop dat ik morgen tijd kan maken om de sensor te vervangen, ik hoorde van een auto monteur dat als zij deze sensor gaan vervangen dat er een beetje koelvloeistof eruit komt??

Groetjes.

Desperado

Forumguru
En als je toch bij de dealer gaat bestellen kunnen ze zo zien welke je nodig hebt, als het dan toch de verkeerde zou zijn is het hun fout :D

Antera

Donateur
als je hem eruit draait kan er iets uitkomen maar meteen de nieuwe erin verlies je amper tot niets

Bovenaan Onderaan