Fabia I 1.2 12v benzine houdt in, met moeite 120 KM/h

Ekema

Nieuw lid
Beste allen,

Mijn Fabia 1.2 12v 3 cilinder benzine loopt plotseling erg traag. Ik haal plank gas met pijn en moeite 120!! Blokje heeft nog maar 110K gelopen.
Stationair draait hij normaal. Geen bijzonderheden.
De EGR klep is reeds vervangen. Maar dat heeft niets geholpen.
Gasklep en EGR zijn ingeleerd (gekalibreerd)
De gasklep gaat volledig open.
Ik heb wel weer een foutcode bij de EGR maar volgens mij heeft dit niks met de snelheid van doen aangezien bij vol gas de egr dicht moet zijn.

2 Faults Found:
17811 - EGR System: Regulation Deviation
P1403 - 35-00 - -
17811 - EGR System: Regulation Deviation
P1403 - 35-00 - -
Readiness: 0010 0001

Als het de EGR niet is, wat is het dan wel? Verder geen foutcodes?
Is er een handigheidje om de timing te controleren zonder de speciale gereedschapjes T10123 en T10121?
Ik heb al wel de dopjes aan de zijkant van het blok, waar de nokkenassen achter zitten af gehad. en de 1e zuiger op BDP gezet. Dan staan de inkepingen van de nokkenassen redelijk recht. Zit maar een heel klein beetje verschil in.... Is dat al teveel?



Suggesties....

Alvast dank!
 

Joske

Forumguru
ik denk spontaan aan een motor in noodloop.. dat zou verklaren waarom alle vermogen "weg" is
 

Joske

Forumguru
en dat wat je zegt ivm klep dicht bij vollast klopt volledig MAAR stel dat de klep vast zit, blijft ze constant open staan, dus ook bij vollast..

de foutcodes en hun verklaring volgens Ross Tech:

17811/P1403/005123 - EGR System: Regulation Deviation
Possible Causes
  • Exhaust Gas Recirculation (EGR) faulty
  • Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18) faulty
Possible Solutions
  • Check Exhaust Gas Recirculation (EGR)
  • Check Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve (N18)
    • Perform Output Test

Dus zoals @ertromp al aangaf.
 

Joske

Forumguru
De N18 valve is een solenoid (magneetventiel) op het vacuümsysteem, als deze niet meer werkt kan de EGR ook niet meer "open getrokken" worden mbhv vacuüm.

Zo, nu heb je wel een heleboel info me dunkt ;)
 

Ekema

Nieuw lid
ik denk spontaan aan een motor in noodloop.. dat zou verklaren waarom alle vermogen "weg" is

Dank voor je reactie.

Ik heb de auto uitgelezen. Geen fouten gevonden anders dan de EGR.
Ook de dealer heeft de wagen uitgelezen. Toen stond de EGR fout er nog niet in.

Maar goed. Noodloop is het niet denk ik. Anders had de dealer dat ook aangegeven neem ik aan?
 

Ekema

Nieuw lid
En nu maar eens een keer voorstellen zo na een jaar :D


Ooh sorry... ik ben Hylbert,,

Maar de EGR klep is helemaal 100% nieuw... vandaag er op geschroefd.. op de parkeerplaats van de Skoda Dealer.
Bij het inleren hoor ik de klep open en dicht gaan. Dus die doet het wel.
De N18 is neem ik aan de klep zelf. Zoals hieronder nr 1 afgebeeld. Het slangetje 9 gaat naar het luchtfilter.

Dus hier kan eigenlijk niets aan mis zijn. Ik ga er ook vanuit dat het wat anders moet zijn.... timing... benzinedruk....geen idee??

egr.png
 

Joske

Forumguru
youtube is ook wel eens handig voor wat extra info, hier wordt uitgelegd hoe te testen of de N18 wel werkt (hoeveel spanning ie er op zet weet ik niet, vermoed 5V)

 

Ekema

Nieuw lid
Thnx... die zag ik idd ook op youtube

N18 zit volgens mij niet op de 1.2 12v 47 kw benzine.

Vanaf de egr klep loopt een vacuum slangetje naar het luchtfilterhuis, rechtstreeks in verbinding met de gasklep, dus inlaat vacuüm.
 

Ekema

Nieuw lid
Heb jij een motorcode? Dan kunnen we wat gerichter kijken.


Motor: AZQ
Soort:SR
cm3 1198
KW 47
MPI

Volgens uitlezen VCDS:
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Controller: 03E 906 033 A
Component: 1.2l/4V SIMOS3 G00HS4672
Coding: 00071
Shop #: WSC 13765
VCID: 1E4F5D7B89AF
TMBPY46Y733742183 SKZ7Z0C1853558
 

Ekema

Nieuw lid
Deze mega dikke motor is het:
Voor motoren met motorcodes AZQ, BME
achtung.jpg
ATTENTIE!
Het onderste en bovenste deel van het cilinderblok mogen niet worden gedemonteerd.
De krukas dient niet uitgebouwd te worden. Alleen al het losdraaien van de krukaslagerkapbouten leidt tot vervorming van de lagerschaalzittingen van het cilinderblok. Deze vervormingen verminderen de lagerspeling. Ook als de lagerschalen niet vervangen werden, kan de gewijzigde lagerspeling de lager zelf beschadigen.
Als de lagerkapbouten zijn losgedraaid moet het cilinderblok compleet met de krukas worden vervangen.
De krukaslagerspeling kan niet met normaal werkplaatsgereedschap worden gemeten.
AZQ.png

1 - Cilinderkop met kleppendeksel
q uit- en inbouwen → Hoofdstuk
2 - Cilinderblok
q Met 2 onderdelen
q niet losmaken
3 - Balansas
4 - Balansastandwiel
q niet uitbouwen
q Stand tandwiel ten opzichte van krukastandwiel → afb.
5 - Oliepomp
q uit- en inbouwen → Hoofdstuk
6 - Bouten, 18 Nm
q voor span- of geleidingsrail
7 - Geleiderrail
8 - Kettingtandwiel op de krukas voor de nokkenasaandrijving
q met spie op de krukas gefixeerd
9 - Kettingtandwiel op de krukas voor de oliepompaandrijving
q niet gefixeerd op de krukas
10 - Ketting voor oliepomp
11 - Tandwiel voor oliepomp
12 - Carterpan
q uit- en inbouwen → Hoofdstuk
13 - 9 Nm
14 - Afdekking
q voor kettingtandwiel van de oliepomp
15 - 20 Nm + 90° (1/4 slag) verder draaien
q vervangen
16 - O-ring
q Vervangen bij beschadiging
q vervangt de afdichting op de behuizing met siliconenafdichtmiddel
17 - Huis
q samen met de O-ring pos. 16 vervangen
q Siliconenafdichtkit door O-ring pos. 16 vervangen
q op de schoongemaakte krukas schuiven
q pas na het aanbrengen van het distributiedeksel inbouwen, anders kan de keerring worden beschadigd
18 - Pakkingring
q bij beschadiging vervangen → Hoofdstuk
q samen met het huis pos. 17 vervangen
q voor krukas aan riempoeliezijde
q Afdichtlip van de keerring noch invetten, noch inoliën
q voor het inbouwen de vetresten op het huis met een schone doek verwijderen
19 - Krukaspoelie
20 - 150 Nm + 180° (1/2 slag) verder draaien
q vervangen
q voor het uit- en inbouwen de krukas met behulp van de fixeerpennen -T10121- vergrendelen → Hoofdstuk
21 - 25 Nm
22 - 50 Nm
23 - 8 Nm + 90° (1/4 slag) verder draaien
q als in de schroefdraad van de M6-bouten geen blauw afdichtmiddel aanwezig is, dan de bouten door nieuwe bouten met afdichtmiddel vervangen
24 - naar inlaatspruitstuk
25 - 10 Nm
26 - Onderdrukregelklep (PCV-klep)
q Let op het onderdeelnummer
27 - O-ring
q Vervangen bij beschadiging
28 - Regelhuis
q uit- en inbouwen → Hoofdstuk
29 - Afdekking
30 - O-ring
q Vervangen bij beschadiging
31 - 50 Nm + 90° (1/4 slag) verder draaien
q vervangen
q voor het uit- en inbouwen de nokkenas met behulp van de blokkeersleutel -T10123- blokkeren → Hoofdstuk
32 - Spanslede
q spanner blokkeren → afb.
33 - Hydraulische distributiekettingspanner
q inbouwen → afb.
34 - 9 Nm
35 - Distributieketting
36 - nokkenaskettingwiel
q uit- en inbouwen, kleptiming afstellen → Hoofdstuk
37 - 15 Nm
q Voor motor met motorcode AZQ
38 - Glijblok
q Voor motor met motorcode AZQ
hinweis.gif
Aanwijzing
Het glijstuk vervalt ook als reserveonderdeel.
39 - Schijf
q Voor motor met motorcode AZQ
q vervangen
 

Joske

Forumguru
je hebt zelf de tekening gegeven.. van een AZQ waar duidelijk aangegeven is dat nummer 1 de "Uitlaatgasterugvoerklep -N18- met potentiometer voor uitlaatgasterugvoer -G212-" is

S26-0224.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan