Fabia I 1.2 12v benzine houdt in, met moeite 120 KM/h

turboturbo

Forumguru
Maar de EGR klep is helemaal 100% nieuw... vandaag er op geschroefd.. op de parkeerplaats van de Skoda Dealer.
Pffffff... Jeetje zeg. Waar ik 2 dagen voor nodig had :tongue:..... Je hebt altijd baas boven baas he.... ;)
Zat die boel bij jou niet compleet vastgeroest, dan? :banghead:

Maar ik heb dit dus ook aan de hand gehad, had echter geen noodloop. Merkte na de klus wel duidelijk een vermogenswinst en realiseerde me dat het optrekken de laatste paar maanden tenenkrommend traag ging, maar dat had niet met noodloop te maken. Ik heb wel eens een noodloop in een andere auto meegemaakt, en die kon echt niet harder dan 80 km/u / 2500 tpm in z'n 5. Ik kon prima de 120 km/u halen, hoewel ik eerlijk gezegd niet kan herinneren of dat met moeite ging of niet.

Kan die nieuwe EGR misschien toch niet goed zijn? Ik las elders een ander verhaal (dacht over een Fabia mk. II) waarvan gek genoeg de reeds nieuw vervangen EGR klep het probleem was. Na wederom vervanging van de EGR was het opgelost. En heb je wel de foutcodes gereset na vervanging?

De N18 valve is een solenoid (magneetventiel) op het vacuümsysteem, als deze niet meer werkt kan de EGR ook niet meer "open getrokken" worden mbhv vacuüm.
Weet je dat zeker? Het is toch een elektrisch aangestuurde klep? Er zit weliswaar een slangetje aan vast, maar die gaat naar het filterhuis.
 
Laatst bewerkt:

Ronnie

Forumguru
Ook de nokkenas al nagekeken of deze op tijd staat?
Kettingen kunnen ook een tand verspringen.....
Ook dan is er bijna geen trekkracht meer.
 

Ekema

Nieuw lid
Ook de nokkenas al nagekeken of deze op tijd staat?
Kettingen kunnen ook een tand verspringen.....
Ook dan is er bijna geen trekkracht meer.

Dank voor alle reacties. Wat betreft de N18, zal wat spraakverwarring zijn. Ik noem dat ding de EGR klep. Die is idd elektrisch met potentie meter etc.

Dus in mijn plaatje nr 1. in het andere plaatje van de link nr 11 geloof ik.

Wat mij wel opviel is dat het onderdeel nr op de oude EGR op een B eindigt en de nieuwe op een D
03D 131 503 B was de oude en de nieuwe dan dus met een D?

Had hem in 20 min eruit :) moet wel bekennen dat ik hem al eens los heb gehad, beetje kopervet doet wonderen.


Verspringen van de ketting.
Ja dat vroeg ik mij ook al af. Ik heb onderstaande verhaal gelezen. Daar heb je speciale gereedschapjes nodig.
Zijn er ook mensen met ervaring zonder deze gereedschapjes?

Voor motoren met motorcodes AZQ, BME
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
t Fixeerapparaat -T10123-
t Fixeerpen -T10121-
t Trekker -T10094A-
hinweis.gif
Aanwijzing
t De krukas staat alleen in de ontstekings-BDP-stand van de zuiger voor cilinder 1 als de nokkenas in de BDP-stand van de zuiger voor cilinder 1 staat (assen moeten zijn geblokkeerd).
t De fixeerpen -T10121- dient gelijktijdig als blokkeersleutel voor het los- en vastdraaien van de krukasbouten.
t Als de bougies worden uitgebouwd, kan de motor gemakkelijk worden rondgedraaid.
– Zo nodig motorafdekkap met luchtfilter uitbouwen → Hoofdstuk.


– Afdekkappen op het kleppendeksel uitbouwen -pijlen-.
– Motortoerentalsensor -G28- op het cilinderblok achteraan uitbouwen.
– De krukas zo lang in de motordraairichting doordraaien dat de sleuven in de beide nokkenassen horizontaal liggen.

ketting 1.png


– De nokkenasblokkeerpennen -T10123- moeten gemakkelijk in de nokkenassen kunnen worden geschoven.
– De beide blokkeerpennen met (M6)-bouten vastzetten.

ketting 2.png

– Krukas blokkeren, de fixeerpen -T10121- in de boring in het vliegwiel drukken.
hinweis.gif
Aanwijzing
Als de fixeerpen -T10121- niet in de boring kan worden gedrukt, de fixeerpen -T10123- uit de nokkenassen nemen. De krukas in de motordraairichting (360°) ronddraaien en de procedure herhalen.
Laat beide voorzieningen niet steken:
– Kleptijden instellen → Hoofdstuk.
Als de beide fixeerpennen kunnen worden aangebracht:
– De fixeerpennen uit de boringen nemen en de afdekkappen alsmede de motortoerentalsensor inbouwen.
De overige montagewerkzaamheden worden verricht in omgekeerde volgorde.
ketting 3.png
 

Joske

Forumguru
03D131503D is de artikelnummer van de "nieuwe" EGR klep maar de nummer 03E 133 778 B stond waarschijnlijk op het oude onderdeel. Mogen beide gebruikt worden.
 

Ekema

Nieuw lid
Beste allen die mij hielpen.

De auto rijdt inmiddels alweer een paar maand vrolijk en goed rond.

Ik ben jullie nog het antwoord op het probleem verschuldigd:

Het probleem is verholpen! Je raad het nooit:banghead:!!!

De uitlaat was verstopt!!!!! Daar had ik dus nooit aan gedacht!!!

Nadat ik het speciaal gereedschap binnen had heb ik de distributieketting etc. vervangen, mega klus! Hielp dus helaas niets.
Weer naar de dealer geweest, compressie benziendedruk etc was goed.
Merkte een oude baas daar bij de dealer op dat de auto wel wat stil was! Beetje gas geven... komt ook wel wat weinig uitlaatgas uit.... mmmm zou de uitlaat verstopt zijn.......

Nou.... dat heb ik dus nog nooit meegemaakt....een verstopte uitlaat..... Bij de Dealer hadden ze dit welgeteld 1x eerder gezien! Zo leer je nog eens wat.
Uiteindelijk bleek de kat vergruist en zat echt helemaal verstopt.

Bij de apk waren de waardes prima en er waren ook geen verdere foutcodes... waarschijnlijk omdat er bijna geen uitlaatgas uit kwam ofzo.
Nieuwe kat er onder gezet en de auto deed het weer als van ouds....

De fouten met de EGR zijn natuurlijk te verklaren, de kat zit aan het uitlaatspruitstuk maar na de EGR klep. Doordat er natuurlijk heel veel druk werd opgebouwd voor de verstopte kat, ga ik er vanuit dat er veel te veel uitlaatgassendoor de egr naar het inlaatspruitstuk geblazen werden. Hierdoor de motor begon te schokken en bij vollast niet.


Heeft wel een paar centen gekost, nieuwe egr, nieuwe distributiekettingset, nieuwe bobines, paar uurtjes bij de dealer en heel veel vrij uurtjes van mijzelf.... al goed eind goed, hij doet het weer en hopenlijk hebben jullie ook wat aan het antwoord :)


gr en bedankt!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Ekema jammer dat er van alles ten onrechte is vervangen, maar zaken zoals een verse distributieset, heb je voorlopig nog wel plezier van (ook al is ie waarschijnlijk veel te vroeg vervangen). In elk geval bedankt voor de terugkoppeling, kunnen we weer wat van leren.:thumbsup:
 

Desperado

Forumguru
Bedankt voor de terugkoppeling!
Ik heb het ook eens meegemaakt met een Matiz; wilde niet aanslaan, en niks te vinden. Bleek dus dat die auto alleen korte stukjes reed en dat de uitlaat vol water stond.....en dat was bevroren (ja, het was in de winter) Laten ontdooien en even flink gas geven loste het op.
Ik denk dat je met alles wat vervangen is wel een paar jaartjes probleemloos vooruit kunt. :thumbsup:
 

turboturbo

Forumguru
Wat een bizarre uitkomst! Goed dat je het even gepost hebt!

Die oude bazen hebben toch dikwijls de meeste wijsheid (lees: ervaring) in pacht, op de werkplaats.
 
Bovenaan Onderaan