Fabia I of Audi A2??

Hallo allemaal!

Ik ben vandaag voor het eerst op dit forum, maar heb (nog) geen Skoda. Mijn naam is Hans en ben de 50 al gepasseerd. Omdat ik op zoek ben naar een andere auto, ben ik op dit forum terecht gekomen.

Wat wil ik? Ik overweeg de aanschaf van een Audi A2 1,4 benzine (16 klepper) uit 2000 met een dikke ton op de teller of een Fabia I (8 klepper) uit 2002 met 25.000 km minder.
Nu heb ik gehoord en gelezen dat een 1,4 16-kleps motor uit de schappen van VAG regelmatig voor problemen zorgen (o.a. kantelende zuigers....) met hoge reparatiekosten tot gevolg. De Fabia is ook een 1,4 maar is een oudere 8-kleps motor (met distributieketting i.p.v. een riem) en is minder zuinig en minder pittig (op papier) dan een 16-kleps blok.
De aankoopprijs ligt in beide gevallen nagenoeg gelijk.
De vraag is nu: wat is de verstandigste keuze, rekening houdende met kosten van onderhoud en afschrijving?

Ik heb (nog) niet in de Fabia gereden, wel in een A2. De A2 heeft me in ieder geval aangenaam verrast: ruim voldoende power en soepel, superstrakke wegligging (een beetje skelterachtig....), comfortabele zit, weinig lawaai, hoge instap, ruim interieur, climatronic etc. Minpunt vond ik de korte/strakke vering (dat skelterachtige is dus ook een nadeeltje), erg sterke stuurbekrachtiging (een beetje gevoelloos...) en, minder van belang, geen cruise control en boordcomputer.
Binnenkort ga ik ook in de Fabia rijden. De Fabia heeft overigens een lagere instap, geen climatronic en is minder ruim, ook de kofferruimte is kleiner (maar zeker toereikend voor 2 personen). De Fabia is weer jonger en heeft minder kilometers gelopen.

Tja, voor jullie waarschijnlijk een makkelijke keuze, maar ik heb er wat meer moeite mee..... Jullie zouden voor een Fabia kiezen met de 8-kleps motor? Graag wat meningen.
Zodra de keuze gemaakt is, laat ik jullie weten wat het is geworden.

Groeten,
Hans
 

cvegreen

Forumguru
Hoi Hans ,
Mooie uiteenzetting moet ik zeggen.
Het zijn eigenlijk niet te vergelijken auto's waar jij je nu in verdiept, behalve dan dat ze alletwee uit de VAG stal komen.
Ik vrees dat ik je de audi zal aanraden , om de eenvoudige reden meer optie's.
Ik denk dat je een skoda toch goedkoper moet kunnen vinden dan de prijsklasse van de audi. Of de audi moet echt wel goedkoop geprijsd zijn .
Ik heb een fabia 1 gehad en moet zeggen , ik heb er heel veel plezier aan gehad. Een zalige wagen.
 

Hetzer

Forumguru
Ik heb zelf een Fabia 1.4 MPI gehad ,destijds nieuw gekocht in 2002, prima auto en prima motor..
Alleen nu heb ik een zwak voor de Audi A2,en ik dat ik bij een gelijk prijs toch voor de A2 zou gaan, alleen moet je er natuurlijk wel ook van uit gaan dat het onderhoud, voor de A2 wel wat hoger zal gaan uitpakken dan die van de Fabia
 
Is dit tegenwoordig normaal??? Ga ik begin deze week serieus in op een Fabia I bij een dealer in Apeldoorn (heeft mijn tel.nr. zelfs genoteerd...), bel ik hem vanochtend om een afspraak te maken voor een proefrit, vertelt'ie doodleuk dat de auto "net gisteren" verkocht is (stond al een half jaar te koop, maar goed dat kan natuurlijk). Niet even bellen natuurlijk.....? Geeft, ondanks dat ik geen afspraken over de auto had gemaakt, toch geen goed gevoel over deze dealer. Dus de Fabia die ik op het oog had én de dealer, vallen in ieder geval af (verder zoeken dus, want er zijn er vast wel meer te koop.....).
 

Aiii

Lid
Ligt er maar net aan of dat niet netjes is. Stel hij heeft die auto gisteren tussen vijf en zes verkocht en je belt hem 's morgens iets voor 10 uur. Dan kan het best zo zijn dat hij nog niet in de gelegenheid is geweest je op te bellen, of dat hij misschien op zoek wilde gaan naar een alternatief om je toch van dienst te kunnen zijn alvorens je te bellen.

Ik noem maar wat, kan natuurlijk zonder meer zijn dat hij je simpelweg is vergeten, maar of dat ook echt zo is weet je niet.
 
Nee, hij is niet vergeten mij te bellen, want "wij bellen nooit in zo'n situatie.....". Nu moet ik wel zeggen dat ik maandagmiddag niet heb gevraagd of hij de auto voor mij wilde vasthouden, maar omdat hij mij zelf om mijn telefoonnummer vroeg en dat had genoteerd op een uitdraai waar de gegevens van de auto (en de prijs die ik zou moeten betalen) op vermeld waren (ik het origineel, hij maakte een kopie), ging ik er van uit dat ik wel gebeld zou worden als er zich een andere koper zou aandienen. Dit had ik van een Skoda dealer (geen handelaar dus) niet verwacht.
 

CF1

Lid
Moeilijke vergelijking.
Ik wil wel nog dit meegeven: de carrosserie van de A2 is volledig uit Aluminium met als nadelige gevolgen het geluid op je dak als het regent (klinkt heel anders, ga maar eens proefrijden in de regen) en de hoge reparatiekosten als er eens een duikje in het plaatwerk zit.
 

cvegreen

Forumguru
Als iedereen mij zou bellen of gebeld hebben die beloofd hadden te bellen , wel dan zou ik waarschijnlijk nu geen oor meer hebben. Er word zoveel beloofd , maar er word echt weinig gedaan wat er beloofd word. Als ik beloof dat ik zal bellen , dan bel ik . Ik beloof echter niet vaak iets . Net als wedden , ik wed nooit of ik moet 200% zeker van mijn stuk zijn .
 

Ronnie

Forumguru
Technisch gezien is de A2 bouwgelijk aan de Fabia 1, zelfde ophanging voor; zelfde achteras. Ik zelf de 1.4 16V op LPG, 176.000 km en hij loopt nog als een naaimachientje! Ik hou zelf Longlive service intervallen aan, en hoef nooit geen olie bij te vullen.(kantelende zuigers? nooit van gehoord!) Ik kan me niet voorstellen dat een op een cnc machine gedraaide/gesmeedde zuiger en een op dezelfde wijze gefreesde cylinder met dergelijke kleine toleranties nog een "kantelende" zuiger produceren!
Bij de kever van 1971 (die ik heb)kan ik het me nog voorstellen wanneer je de cylinder gehoond hebt, en dan geen overmaatse zuiger plaatst, maar tegenwoordig nog? Lijkt me een duidelijk broodje aap verhaal!
 

LenK

Forumguru
Als je een unieke auto wil dan de A2 nemen. Zijn er in zijn hele bestaan in NL 3500 van verkocht. Minder dan er in de Fabia in 1 jaar worden verkocht.

De vormgeving heeft bij die slechte verkoop ongetwijfeld een grote rol gespeeld. Het is een soort voorloper van de Prius qua model :grin:
 
Ronnie, ik heb me laten vertellen dat kantelende zuigers veroorzaakt worden door een te zachte cilinderwand. Die slijt dan eerder dan een harde wand, waardoor er steeds meer speling ontstaat, met een steeds hoger wordend olieverbruik als gevolg.
Het zal zeker geen broodje aap verhaal zijn: als je dit punt de mannen van de werkplaatsreceptie voorlegt, hoor je toch steeds dezelfde uitleg. Overigens schijnt het voor te komen, als het al voorkomt....., nog voor de 60.000 km en dan nog slechts bij enkele motoren. Er schijnt nl. in de beginperiode een slechte serie (dus met die te zachte, minder harde, cilinderwand) gemaakt te zijn en die (16 kleps met 55 kW) blokken kunnen dus in een A2, Fabia, Polo, maar ook in de Golf (1999/2000) terecht gekomen zijn. De Fabia die in op het oog had, had dit probleem overigens niet want dat was een 8-klepper met 50 kW.
 
O ja, nog ter aanvulling: het wordt veroorzaakt door een te zachte cilinderwand in combinatie met de vrij korte zuigers (en die gaan op de lange duur dus "kantelen". Schijnt in het begin geen kwaad te kunnen (je schijnt dan een soort tikkend geluid te horen bij een koude motor....), maar op den duur zit je toch aan een reparatie vast van het "onderblok". Kosten bij de dealer tussen de 3500 en 4000 euro. Dussssss......
 

Ronnie

Forumguru
Aha, de jongere motoren hebben daar dus geen last van, de mijne is van (2005), alle onderhoud doe ik zelf en ik heb er nog niets aan gemerkt. Behalve een beetje tikken van een of meerdere klepstoters bij de koude start (1a2 seconden,dunne 5W30 synth.olie) Ach, en zou het misgaan zijn er hier in de buurt een boel sloperijen en een fris blokje "doet" zo'n 500-600 Euro!
 

joergarms

Senior Member
Ikzelf heb na mijn VW polo ook na de A2 gekeken, maar wilde een hele jonge auto kopen en daarin kon ik dus niet slagen voor een A2.

Maar ik vind het nog steeds een leuke auto, en je bent dan wel in het bezit van een stukje AUdi-degelijkheid.
En gezien je leeftijd, oud ben je niet maar toch:grin:, is een hogere instap en zit ook geen verkeerde optie.

Jouw verhaal van de dealer komt me bekend voor, heb iets soortgelijks gehad.
 
Ronnie, ik heb me laten vertellen dat kantelende zuigers veroorzaakt worden door een te zachte cilinderwand. Die slijt dan eerder dan een harde wand, waardoor er steeds meer speling ontstaat, met een steeds hoger wordend olieverbruik als gevolg.
Het zal zeker geen broodje aap verhaal zijn: als je dit punt de mannen van de werkplaatsreceptie voorlegt, hoor je toch steeds dezelfde uitleg. Overigens schijnt het voor te komen, als het al voorkomt....., nog voor de 60.000 km en dan nog slechts bij enkele motoren. Er schijnt nl. in de beginperiode een slechte serie (dus met die te zachte, minder harde, cilinderwand) gemaakt te zijn en die (16 kleps met 55 kW) blokken kunnen dus in een A2, Fabia, Polo, maar ook in de Golf (1999/2000) terecht gekomen zijn. De Fabia die in op het oog had, had dit probleem overigens niet want dat was een 8-klepper met 50 kW.

Ik heb dus ook een polo die veel verbruikt (2002 met 1.4 16v).
Volgens de dealer waar deze in onderhoud is (niet gekocht) was er niks bekend over deze motor en veel olieverbruik. Ook niet bij mijn eigen skoda dealer overigens.
Ik ben al erg lang bezig met de dealer/importeur om het olie verbruik bij te houden maar het gaat daar niet erg snel. Tot nu toe valt dit nog binnen de norm, dus wordt er niks aan gedaan....
 

Porettuhcs

Senior Member
Als je een unieke auto wil dan de A2 nemen. Zijn er in zijn hele bestaan in NL 3500 van verkocht. Minder dan er in de Fabia in 1 jaar worden verkocht.

De vormgeving heeft bij die slechte verkoop ongetwijfeld een grote rol gespeeld. Het is een soort voorloper van de Prius qua model :grin:

Ik sluit me bij LenK aan....


Audi A2 dus....
 

Neptukker

Forumguru
A2 ivm restwaarde/milieu voordeel

Ik zou gaan voor de A2. In duitsland is de A2 (wel heel erg laat) een zeer gewilde auto. Door de aandacht voor het milieu komt de lichte zuinige A2 voor op vele aankooplijstjes. De waarde is daar aan het stijgen.
In Nederland is de trend dat (op papier) dat zuinige auto's steeds meer voordeel (minder straf) gaan ontvangen.
 
Bovenaan Onderaan