Fabia I of Audi A2??

Ik heb inmiddels in een Fabia 50kW proef gereden: niks mis mee, voldoende vermogen voor de Nederlandse wegen, schakelt prima, stuurt ietwat licht (gevoelloos), remt voldoende, goede zitpositie. Maar toch niet gekocht (particulier): slechte staat van onderhoud carosserie, onderhoud na aankoop deels zelf gedaan en deels door Kwik Fit laten doen (APK en beurtjes). En dat tussen de 60 en 90.000 km (tot 60.000 dealer onderhouden). Bovendien een voor mij raar schurend geluid bij het draaien aan het stuur tijdens inparkeren. Zou dat iets met de stuurbekrachtiging te maken kunnen hebben? Al met al toch jammer deze vuiltjes. Bovendien was de prijs te hoog voor een Fabia in deze staat (5000 euro particulier, 7 jaar oud en een ton op de teller).

Dan de A2. Inmiddels verschillende A2's bekeken en de onderhoudshistorie opgevraagd. Ook de Audi forums doorgespit. Word je toch niet vrolijk van..... Een A2 aanschaffen kan wel, maar dan moet de auto ieder jaar een beurt hebben gehad (en dus niet die longlife beurten, want dan zien ze te weinig de werkplaats, en er zijn nogal wat modificaties geweest en preventief onderhoud is ook erg belangrijk voor de A2 (trouwens voor iedere auto). Als ik afga op het uiterlijk (en de hoge instap, voor 50+'ers erg plezierig:cheer:), dan moet ik gaan voor de A2, maar als ik het verstand gebruik, dan moet ik toch iets anders kiezen, een auto die toch meer betrouwbaar is en die qua onderhoud goedkoper is (ik las over het vervangen van een distributieriem met alle toeters en bellen: 1400 euro!!!). Daar zit ik niet op te wachten. De A2 die ik op het oog had bij een dealer, is er een met een vreemd onderhoudsverleden (ik krijg wollige verhalen te horen....), maar er is in ieder geval veel aan vervangen, ook onder garantie. Maar zijn nu alle kwalen/problemen opgelost? Bovendien vond ik de auto bij een 2e inspectie aanzienlijk minder fraai: vieze deurbekleding op de panelen met van die vochtplekken, een deur die niet meer open kon (wordt voor aflevering vervangen, maar wanneer gaan die anderen stuk?), waarschijnlijk een aanrijdinkje want de blanke laklaag begon los te laten (bladderen, wordt weggewerkt, maar blijft zichtbaar). En dat is dan een A2 van de Audi dealer.... Dus vooralsnog is voor mij de A2 uit beeld.

Wat dan wel? Ik weet het gewoon niet. Er is zat te koop in de prijsklasse tot ca. 8000 euro. Ik blijf nog even doorzoeken...... (maar een strakke Fabia Elegance of Sport is niet verkeerd!).
 

joergarms

Senior Member
Zo daar heb je een paar mooie ervaringen opgedaan.
Ik wist niet dat de AUdi zulk duur onderhoud verseiste, dat maakt m wel een stuk minder interessant ja.
De Fabia is gewoon een no nonsens auto, die doet wat ie moet doen, geen spectaculaire dingen, maar zit wel prima in elkaar.
Ik rij er nu 2 jaar mee, gekocht op 17.000 km, nu 59.000 km, en bevalt nog steeds prima.
Probeer wel een wat luxere versie te kopen, dan heb je wat nuttige extra's zoals zij-airbags, mistlampen e.d.

Maar als je hoger wilt zitten, ik weet niet wat je budget is, maar misschien dat een paar jaar oude Roomster ook wel mogelijk is.
Maar ik heb geen idee wat die doen qua prijs op het moment.
 
Het is geen Skoda of A2 geworden, maar een Baby Benz. Heel iets anders dus (ofschoon qua binnenruimte de A2 benaderd wordt)! Het is een metallic vulkaanrode A160 Elegance benzine uit 1999 met leren bekleding, stoelverwarming, airco en meer van dat soort extra's. Er staat bijna een ton op de teller, dus er is gemiddeld ca. 10.000 km per jaar mee gereden.
De A2 durfde ik niet aan omdat die 1,4 motoren regelmatig problemen (en hoge reparatiekosten) opleveren. Een nette Fabia in de gewenste uitvoering (ik zocht een Elegance, het liefst met sportstoelen) kon ik zo snel niet vinden. Dus naar alternatieven gezocht en al zoekende kwam ik op de A-klasse.
"Probleem" (geen auto is toch knap lastig!) dus opgelost!
 
Bovenaan Onderaan