Fabia II of tóch een Roomster??

jaspernl

Actief lid
Ben echt enorm aan het twijfele tussen 2 leden uit de skoda familie: de fabia combi en de roomster. En stiekum ook een heel kein beetje over de octavia combi.
Effe mijn situatie:

Ben zelf vrij lang (1.90), mijn vrouw is klein (1.65 ofzo).
We hebben 2 kleine kinderen; 1tje vn 3,5 en 1tje van 0,5.
De auto wordt geleased voor 4 jaar, dan zijn de kids dus 7 en 4.
Ik wil uiteraard een representatieve auto (ivm bezoek aan klanten), en een fijne gezinsauto. Uiteraard moet ie voor dagelijks gebruik gewoon top zijn. Een automaat is (bijna) een eis. Een trekhaak zeeeer gewenst (ivm toekomstplannen / vouwwagen oid. Iets als een prius valt daarmee toch echt af).

Ik heb in het verleden een Octavia combi geleased; de fijnste auto die ik ooit heb mogen besturen. Maar nu vind ik deze (denk ik...) te duur. Scheelt toch zo'n 5000 met een roomster, en die scheelt weer zo'n 2000 met een fabia. Dus het verschil octavia - fabia is 6 a 7000 euri's. Voor de bijtelling betekent grofweg dit zo'n 60 a 70 netto per maand, ergo zo.n 700 a 800 netto per jaar. Da's toch een pak geld voor een kofferbak... Denk ik...

Goed. Terug naarde keuze Fabia / Roomster. Mijn afwegingslijstje:
pro-fabia: goedkoper
pro-fabia: doorsnee / meer gangbaar model
con-fabia: binnenruimte achter (zo'n maxicosi en de daaropvolgende kinderstoel nemen stiekum behoorlijk wat ruimte in. De daaropvolgende stoel (vanaf 18kg) gaat wel weer prima).
con-fabia: kofferbak. Denk ik. Die van de roomster lijkt me ruimer, of is dat alleen maar hoogte???
pro-roomster: zicht rondom achterin. Voor de kids, dus...
con-roomstr: het kleine voorruitje.
pro-roomster: wielbasis.
con-roomster: afweking achter de achterstoelen. Doch deze zullen het merendeel van de tijd toch in de achterste sand staan, en dan is het weer prima.

Heel verhaal zo... Komt er eigenlijk op neer dat ik gewoon niet weet of ik de roomster nou een mooie wagen vindt of nit. Praktischer lijkt ie wel. Denk ik.

Graag jullie mening cq reakties! Wat vinden jullie: is de roomster een representatieve auto voor klanten (of is dit forum de verkeerde plaats voor zo'n vraag... :smirk: )??

ps: @mod: ik wist niet zo goed waar ik dit draadje moest plaatsen: F2? Roomster? iig niet in "mijn auto" want ik heb immers nog niks... Anyway: verplaats maar indien nodig... tx.

tlpeter

Actief lid
Ik ben 1.92 en ik heb zat hoofdruimte in de Fabia II.
Ook ik heb getwijfeld ivm met ruimte voor mijn werk en ik heb voor de Fabia II gekozen omdat deze inderdaad wat goedkoper was.

Maak een proefrit in allebij en ervaar :D

Hetzer

Forumguru
Het grootste voordeel van de Roomster ivt de Fabia-2 Combi is toch wel de ruimte op achterbank, als je zelf vrij lang bent zitten de kinderen al gauw met de voeten tegen de rugleuning, dit is iets waar de Roomster met zijn verstelbare varioflex stoelen geen last van heeft, ook is het zicht rondom op de achterbank voor de kinderen echt fantastisch!!!!
ik denk dat een Roomster voorzien van wat mooi lichtmetaal zeker wel een repensatieve auto is, het is een uniek design en hij oogt groter dan hij daadwerkelijk is , mensen schatten hem al gauw in de klasse van een Meriva en een Megane Scenic

Fabia

† In Memoriam
Als je voor praktisch gaat zou ik kiezen voor een Roomster zeker met kinderen. Lees de ervaringen maar op dit forum. En wat klanten vinden van een Roomster is een lastigere zaak. Een FII is misschien net wat representatiever. Maar hoe belangrijk is een auto voor klanten? Je wordt toch beoordeeld aan de hand van je werk? Misschien spreekt het je klanten wel aan dat je je wil onderscheiden van de grijze massa als je in een Roomster voor komt rijden.

Rinus

Nieuw lid
Zelf heb ik ook getwijfeld, idd. kinderzitjes nemen veel ruimte in, maar ik rij nu een Yaris en alle stoelen passen daar ook in, dus qua ruimte zit het wel goed.
Maxi cosi is diep omdat hij achterstevoren moet staan, maar hoe lang zitten ze daar in.

Onze dochter zit is nu bijna 2,5 jaar en zit in een rodi XP, dit gaat nog redelijk goed, maar je ziet dat het bij een Yaris redelijk krap is.
Verder weet ik niet hoe groot de ruimte is tussen de stoelen en de bank bij een Fabia, maar dat gaan we nog onderzoeken.

De hoogte van een laadruimte is wel handig, maar zelf stapel ik nooit hoger dan de hoofdsteunen van de achterbank, dit ivm eventuele noodstoppen en rondvliegend spul.

EdK

Forumguru
Heb voorheen de Fabia Combi 1 gehad en rij nu de Roomster !
Kan je de Roomster zeker aanraden ondanks dat de Fabia ook zeker geen slechte wagen is !!

de kleine zijramen is een gewenning en een kwestie van goed afstellen van spiegels !
heb zelf nog nooit last gehad dat ik iemand niet zag vanwege dode hoek !

Ben zelf 1.96 en heb achter stuur een ideale zitpositie en stoel staat nog niet eens in achterste positie !

Als ik kinderzitje in fabia had met een telg van 1 a 2 jaar achter me dan voelde ik de voetje's vaak in mijn rug spelen ! Dat is op korte afstanden te accepteren maar op langere trajecten toch erg irritant

Met volwassen personen in fabia achterin moest ik mijn stoel naar voren zetten om geen knieeen in mijn rug te hebben maar met de Roomster zet ik de stoelen achter in hun meest achterste positie

Kwa kofferbak kan ik in de RR meer kwijt maar dit zijn geen kub's meer uiteraard
Zodra je grotere dingen moet vervoeren dan komt met het opklappen van de stoelen osf geheel verwijderen een ruimte vrij waar je zonder veel problemen een koelkast/wasmachine of droger in schuift

Tja het zicht voor de kinders is in de RR prachtig !! Ze kijken nu niet meer tegen de bekleding aan maar kunnen lekker naar buiten kijken !!
Hoor me nichtje van 4 nog tegen haar moeder zeggen " mama ik kan nu buiten kijken "

Tja je financieele plaatje ga ik niet voor jou bepalen !! Ik kan en wil je financieele positie niet bepalen en daar dus ook geen uitspraak over doen !

Het representatieve verhaal is naar mijn inziens iets tussen de oren !!
Ik gebruik mijn RR niet zakelijk maar ik krijg eigenlijk alleen maar positieve reactie's vanuit de collegeale sfeer en vanuit de familie maar ook spontaan van mensen als ik bijvoorbeeld bij een bouwcentrum of supermarkt sta !!

Heb al gehad dat mensen vroegen of ze even mochten proefzitten en dus het intereur konden bekijken !!
Deze gingen tevreden weg en stonden in dubio wat te doen !! Gingen toch ook maar even naar de Skoda dealer zei men !!

Dus het representatief valt gerust wel mee !! Denk dat het meer een kwestie is van wat de boer niet kent dat vreet men niet ( in dit geval rijdt men niet )

Hoop dat ik een bijdrage heb kunnen leveren op deze wijze op je vragen , en tja voor de rest zijn het afwegingen die jezelf moet maken en die wij met zijn allen niet kunnen maken !!

Ik wens je veel succes en mochten er verdere vragen voortvloeien uit de antwoorden dan niet schromen om te vragen !!

jaspernl

Actief lid
dank

dank allemaal voor jullie reakties.
Al wordt de keuze er niet echt makkelijker op...
Wát een luxe-probleem he... :winkie:
Toch nog maar s goed naar de roomster kiken bij de dealer. Die zie me aankomen zeg... Hij is een behoorlijke offerte aan het uitwerken voor me... (heb ook gevraagd voor een knap navigatiesysteem en video-scherm voor de kids (aan het plafond :cheer:)

Maargoed. Toch maar ff doen, lijkt me.

EdK

Forumguru
dank allemaal voor jullie reakties.
Al wordt de keuze er niet echt makkelijker op...
Wát een luxe-probleem he... :winkie:
Toch nog maar s goed naar de roomster kiken bij de dealer. Die zie me aankomen zeg... Hij is een behoorlijke offerte aan het uitwerken voor me... (heb ook gevraagd voor een knap navigatiesysteem en video-scherm voor de kids (aan het plafond :cheer:)

Maargoed. Toch maar ff doen, lijkt me.

Probeer een tweetal proefritten af te dwingen waar je dan tevens de kinderen in de zitjes achterin zet !
En dan geen 1/2 uurtje maar een langere rit van 2 uur per wagen !!
Dit in overleg met je dealer bespreken en indien deze wil verkopen zal hij uiteindelijk hier best mee accoord gaan !

jaspernl

Actief lid
Probeer een tweetal proefritten af te dwingen waar je dan tevens de kinderen in de zitjes achterin zet !
En dan geen 1/2 uurtje maar een langere rit van 2 uur per wagen !!
Dit in overleg met je dealer bespreken en indien deze wil verkopen zal hij uiteindelijk hier best mee accoord gaan !
de fabia heb ik al eens een nacht mee naar huis gehad.
Toen inderdaad kinderzitjes, kinderwagen, kinderbedje, koffers erin geduwd.
En dat past. Maar het houdt allemaal nit over.
De fab zélf rijdt prima. Dat de tiptronic ook zal bevallen, daar ben ik niet zo bang voor.
Ik heb nog geen proefrit gemaakt in de RR. Ik ga ff bellen...

EdK

Forumguru
de fabia heb ik al eens een nacht mee naar huis gehad.
Toen inderdaad kinderzitjes, kinderwagen, kinderbedje, koffers erin geduwd.
En dat past. Maar het houdt allemaal nit over.
De fab zélf rijdt prima. Dat de tiptronic ook zal bevallen, daar ben ik niet zo bang voor.
Ik heb nog geen proefrit gemaakt in de RR. Ik ga ff bellen...

Ga ook eens proefzitten met 2 volwassenen achterin en jij voorin !
Uiteraard met jouw stoel ( bestuurder ) in de juiste positie !!
En blijf dan eens een half uur zitten !! ( Knie verhaal !! )
En doe dat ook eens met de RR
Waarom ik hierover begin is simpel: Met even proefzitten valt dit niet vlug op, maar kan op langere duur erg irritant uitvallen !!

jaspernl

Actief lid
Ga ook eens proefzitten met 2 volwassenen achterin en jij voorin !
Uiteraard met jouw stoel ( bestuurder ) in de juiste positie !!
En blijf dan eens een half uur zitten !! ( Knie verhaal !! )
En doe dat ook eens met de RR
Waarom ik hierover begin is simpel: Met even proefzitten valt dit niet vlug op, maar kan op langere duur erg irritant uitvallen !!
Zojuist gebeld voor een mogelijke proefrit in een RR. Zonder enig probleem krijg ik de RR mee vanavond, en hoeft ie pas morgenochtend weer terug. Is dat top of is dat top!??!?!!!
Qua motorisering is ie niet gelijk aan de Fab, maar daar gaat ht me nu ff niet om. Die motor geloof ik wel. Het gat me om looks, binnenruimte etc etc.
Wordt vervolgd.

Mijn bevindingen met de Roomster staan omschreven in “My Review” van Autoweek.
http://www.autoweek.nl/myreviewautodata.php?id=18388

Afbeeldingen kun je vinden op:
http://www.skodaforum.nl/board/vbgar...do=view&id=261

Thanx!!

Hetzer

Forumguru
Qua motorisering is ie niet gelijk aan de Fab, maar daar gaat ht me nu ff niet om. Die motor geloof ik wel.

volgens mij zijn de Fabia-2 en Roomster met dezelfde motoren leverbaar , hetzelfde voor tiptronic, de prestaties zullen niet veel van elkaar verschillen!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben wel van mening dat je er met een Roomster meer uitspringt mede door het feit dat je ze niet veel ziet in het straat beeld, ook ik krijg nog steeds overal veel postieve aandacht en reacties voor mijn Roomster.

veel succes met je keuze!

Bijlagen

• 80da16dc86863a6ce52e81c0c8d36d10.jpg
    80da16dc86863a6ce52e81c0c8d36d10.jpg
    29 KB · Weergaven: 18
  • fabia1_groot.jpg
    fabia1_groot.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 17

van_der_P

Senior Member
In een Roomster is groter flexibiliteit mogelijk. Je kunt met die achterbank alle kanten op. En dat is een groot voordeel.
Bij de Fabia kun je alleen maar de achterbank neer klappen, en als ik het goed heb alleen de rugleuning in delen. Dan ben je al wat beperkter in je mogelijkheden.
En wat is een representatieve auto ? Voor mij een auto die niet te oud is en die goed uitziet zonder deuken roest, en andere grove gebruikssporen.

jaspernl

Actief lid
volgens mij zijn de Fabia-2 en Roomster met dezelfde motoren leverbaar , hetzelfde voor tiptronic, de prestaties zullen niet veel van elkaar verschillen!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik ben wel van mening dat je er met een Roomster meer uitspringt mede door het feit dat je ze niet veel ziet in het straat beeld, ook ik krijg nog steeds overal veel postieve aandacht en reacties voor mijn Roomster.

veel succes met je keuze!
Het klopt volgens mij dat het motorengamma van de roomster en de fabia gelijk is. Wat ik bedoelde, is dat de roomster die ik nu heb meegekregen niet over dezelfde motor beschikt als de motor die ik graag wil (1.6 met tiptr), en de motor die wél in de fabia zat die ik meehad voor een proefrit.

jaspernl

Actief lid
ik ben er uit!

Ik ben er uit!
Het wordt de roomster. Wat een fijne wagen, zeg!
Hij stuurt goed, zit goed, remt goed en is lekker flexibel. Wát een ruimte! Ik rij nu een (oude) passat station, maar qua binnenruimte is deze zeker niet kleiner, ik denk eerder juist ruimer! De kofferbak niet, uiteraard, maar de ruimte voorin en op de achterbank is simpelweg amazing!!

Enige minpunt is die enorme kier bij de hoedenplank. Dat ziet er niet uit, vind ik. Maar daar kom ik wel overheen.
Rest is top. Morgen praatje maken met de dealer :yeah: !!

EdK

Forumguru
Ik ben er uit!
Het wordt de roomster. Wat een fijne wagen, zeg!
Hij stuurt goed, zit goed, remt goed en is lekker flexibel. Wát een ruimte! Ik rij nu een (oude) passat station, maar qua binnenruimte is deze zeker niet kleiner, ik denk eerder juist ruimer! De kofferbak niet, uiteraard, maar de ruimte voorin en op de achterbank is simpelweg amazing!!

Enige minpunt is die enorme kier bij de hoedenplank. Dat ziet er niet uit, vind ik. Maar daar kom ik wel overheen.
Rest is top. Morgen praatje maken met de dealer :yeah: !!

Wat betreft die kier daar kun je hier op het forum het een en ander van terugvinden !

Wel de aankomend mede RR rijders zijn denk ik ook benieuwd wat het gaat worden kwa uitvoering en eventueele optie's !
Succes met de verdere onderhandelingen !

Het is niet de mooiste oplossing maar hij werkt wel !!
Er is een speciale flap die je bevestigd met klittenband aan je 3 stoelen en je hoedenplank !!

De kofferruimte is misschien niet vergelijkbaar met wat je nu hebt maar speel eens met de stoelen door ze naar voren te halen !!
Zul je zien dat dit net dat beetje meer ruimte kan geven dat je zoekt in je kofferbak en tevens houd je genoeg beenruimte op achterbank over !

jaspernl

Actief lid
Wat betreft die kier daar kun je hier op het forum het een en ander van terugvinden !

Wel de aankomend mede RR rijders zijn denk ik ook benieuwd wat het gaat worden kwa uitvoering en eventueele optie's !

zoiets zou het moeten worden:
basis is de Roomster navigator 1.6 tiptronic (navigator is de ambiente uitvoering met 1000 korting en een tomtom; zie skoda-site onder aktiemodellen)

extra op roomster navigator:
gastank op plek van reservewiel
radio (geen navi, want die zit er al bij...)
dvd-scherm (voor de kids achterin. liefst aan het plafond!!)
electr ramen achter (eur 220)
sportinterieur pulse (incl oa 3-spaaks leren stuur) (eur 660)
donkere ruiten achter (sunset) (eur 80)
metaallak helder blauw 555
cruise control (eur 155)
dakrail zwart (eur 205)
dakdragers
thule ranger 90 dakkoffer (aanrader! is oprolbaar!!)
mistlampen met cornerfunktie (eur 135)
hoofdairbags (eur 355)
"iets" voor telefoon (handsfree. weet nog niet wat/hoe)
zonneschermen (ben nl bang dat de sunset niet afdoende is...)
armsteun voor (liefst als accessoire ivm bijtelling; anders als optie in attrictive-pakket)
kofferruimte-afdekking tussen hoedenplank en stoelen
trekhaak
fietsendrager

Bovenaan Onderaan