fabia/octavia/superb: graag jullie advies

spooks

Nieuw lid
beste skoda-forum leden,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik wil graag jullie advies voor het volgende.. Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar een nieuwe auto. Tot dusver rijden we in een oude clio met weinig op de teller. Mijn vrouw heeft sinds kort een baan waarmee ze veel op kleine afstanden in landelijk gebied moet afleggen. Ik vind deze oude clio niet veilig genoeg (geen abs, esp e.d.), te warm (zonder airco met weer) en te klein (er zullen op den duur kinderen komen). Ook willen we er met een beetje comfort naar Skandinavië gaan.

Ik ben op zoek naar een duurzame en betrouwbare auto, waar wij de komende jaren plezier van gaan hebben. Mijn oog is hierbij gevallen op het merk Skoda. Nou twijfel ik nog sterk aan welk model ik wil kopen. Ik wil zo’n 10k tot 12k besteden. Als ik websites afstruin van dealers kom ik daarbij grofweg bij de volgende opties uit:
  • skoda fabia 1.4 combi 2006/2007 10-12k met ca. 40-60 duizend op de teller;
  • skoda octavia 1.6 FSI combi 2004/2005 10-12k met ca. 100-125 duizend op de teller;
  • skoda superb 1.8/2.0 2004 12k met ca. 125-150 duizend op de teller.

Wat adviseren jullie mij als Skodarijders aan en waarom?

bij voorbaat dank,
spooks

Ronnie

Forumguru
Even doorsparen en een nieuwe Fabia 2 Greenline 1.2 tsi/TDI kopen, BPM en wegenbelasting vrij en een zee van ruimte. Het meerbedrag heb je zo weer terugverdient......

LenK

Forumguru
De gulden middenweg: Octavia
Aan de hand van je opmerkingen: wat groter maar niet te groot.
Superb is ook een sedan en dat is niet zo praktisch
Qua veiligheid ga je bij alle 3 er op vooruit

NielsW

Lid
Persoonlijk zou ik voor de fabia gaan.
Voor dat geld heb je een nieuwere auto met minder op de teller als de andere 3.
Daarnaast is deze auto groot genoeg voor 1 (of 2) kinderen.
Ik ga er wel even van uit dat je een luxere fabia krijgt voor dat geld anders is die best nog duur.

De andere tip sluit ik me ook bij aan, spaar/leen nog even door en je hebt een auto voor pakweg 5/6 duizend meer die geen wegenbelasting heeft (bespaart bijna 40 euro per maand) en heel zuinig rijd op diesel (gem 1000km op 40liter tank).

kit

Lid
Hoi spooks,

Ik zou ook kiezen voor het gene wat Ronnie zegt, even door sparen voor de Fabia greenline.

Ik zou niet het advies volgen van NielsW, lenen.(wel het sparen)

Iets wat je niet heb kun je niet uitgeven. En een auto blijft nog steeds de slechtste inverstering.

Ik neem aan dat je ook nog iets van inruil krijg voor je clio?

hou er wel rekening mee dat als je een nieuwe fabia combi greenline wil kopen de wachttijd voor aflevering inmiddels al flink is opgelopen, heb al januari 2011 horen zeggen.

LenK

Forumguru
Als je 10-12k wil uitgeven dan is een nieuwe wel een heel stuk duurder.
FII GL metallic + afleveringkosten e.d zit je boven de 17k.
1,5 - 2 x de begroting

spooks

Nieuw lid
Als je 10-12k wil uitgeven dan is een nieuwe wel een heel stuk duurder.
FII GL metallic + afleveringkosten e.d zit je boven de 17k.
1,5 - 2 x de begroting
@LenK als ik de prijslijst erbij pak, zie ik dat het inderdaad aardig optelt. mmm.. een oudere fabia/octavia levert me dan voor minder geld meer accessoires op.

Falcon

Donateur
Wat mij niet helemaal duidelijk is:

1. Je zegt kleine afstanden, maar door heel nederland... over hoeveel km hebben het ongeveer per jaar? 10.000? 20.000? 30.000?

2. En ik zie je benzine auto's noemen. Zijn diesels dan juist niet interessanter of gas?

3. Is een station wenselijk?

4. Welke opties zie je graag minimaal terugkomen?

5. Wat is de lengte van jou en je vrouw? Want de Fabia heeft in mijn ogen zijn beperkingen. (niet iedereen het mee eens maar goed) ;)

Dus spooks ik denk dat wij dan veel specifieker kunnen aangeven wat de beste optie is.

Spooks,

Gelet op je bericht kom ik tot de volgende overweging:

octavia en Suberp zijn toch alweer redelijk oude auto's waardoor de aanschaf nu wel relatief voordelig is, maar de maandelijkse kosten hoog zijn door wegenbelasting, verzekeringspremie (wa = gebaseerd op kg en all-risk op cataloguswaarde). Daarbij speelt ook een rol dat benzineverbruik hoog is en eventueel dadelijk met KM heffing een fors bedrag per km zal zijn. Met 125 K op de teller kun je daarnaast ook altijd voor onderhoudskosten komen te staan. Denk hierbij aan slijtage van de luxe onderdelen als airco etc.
Een Fabia combi zou dus beter in de lijn passen. Daarbij zou ik dus kiezen voor de Fabia Greenline. Deze is ruim voldoende groot om dadelijk kinderwagen en baby te vervoeren en ook grotere kinderen hebben er voldoende ruimte in. Operationele kosten zijn bij volledige no-claim circa 22 premie per maand all risk en brandstof bij 15.000 km per jaar circa 80-90 per maand. Dus ruim 100 per maand. Bovendien heb je dan een compleet nieuwe auto met volledige fabrieksgarantie etc. (jij hebt het over veiligheid).
Complete Fabia zal rond de 19.000 komen is dus duideljik boven je budget. Je kunt hier echter wel nog even voor doorsparen ivm opgelopen levertijden. Daarnaast zou je kunnen overwegen om toch een stuk te financieren. Immers de operationele kosten van de Clio zullen rond de 250-300 per maand liggen dus je kunt een krediet aan voor rond de 150 per maand om op dezelfde lasten te blijven. Dit betekent dat je een krediet aankunt van rond de 7500 max. Als jullie het geld zelf bij elkaar kunnen sparen is dat natuurlijk het beste, maar als dat net niet lukt zou je het zo kunnen doen als aanvulling en de lening dan versneld aflossen.

Succes ermee
Jos

spooks

Nieuw lid
Wat mij niet helemaal duidelijk is:

1. Je zegt kleine afstanden, maar door heel nederland... over hoeveel km hebben het ongeveer per jaar? 10.000? 20.000? 30.000?

2. En ik zie je benzine auto's noemen. Zijn diesels dan juist niet interessanter of gas?

3. Is een station wenselijk?

4. Welke opties zie je graag minimaal terugkomen?

5. Wat is de lengte van jou en je vrouw? Want de Fabia heeft in mijn ogen zijn beperkingen. (niet iedereen het mee eens maar goed) ;)

Dus spooks ik denk dat wij dan veel specifieker kunnen aangeven wat de beste optie is.

@falcon, in antwoord op je vragen:
1. Ik schat dat het zo’n 12.000-15.000 km per jaar wordt
2. Klopt. Ik ga er vanuit dat diesel onvoordelig voor mij is. Het omslagpunt ligt toch ergens rond de 22.000 km jaarlijks?
3. station is wel wenselijk..
4. minimaal: airbags, cruise control, ABS (bij voorkeur ook ESP e.d.), airco.. volgens mij voldoen de meeste skoda’s hier wel aan..
5. Ik ben 1.86, mijn vrouw is 1.70

wanderer

Senior Member
"2. Klopt. Ik ga er vanuit dat diesel onvoordelig voor mij is. Het omslagpunt ligt toch ergens rond de 22.000 km jaarlijks?"

als je geen MRB hoeft te betalen (Fabia Combi GL) dan ligt het omslagpunt bij 0 km...!!!!

stradje

Actief lid
Spooks: wanneer ik jouw eisen lees zou je wellicht voor een "kale" nieuwe Fabia combi Greenline kunnen gaan (misschien zelfs in wit of rood om geen metallic kosten te hebben?). Die heeft eigenlijk alles al wat jij noemt. Dan zou je met wat onderhandelen toch aardig in de buurt van de 16.000 moeten kunnen blijven. Je zou nuchter het sommetje kunnen maken: verschil in liters, dieselprijs i.p.v. benzineprijs, 2 jaar langer weinig onderhoud (+garantie), GEEN wegenbelasting, hoge inruil, waarschijnlijk iets lagere All-risk verzekering, hogere rentekosten, etc. . Er is dus inderdaad GEEN omslagpunt. Het voordeel van dieselen begint direct bij de eerste kilometer!

Volgens mij zou je een evt. extra lening van zo'n 4000 Euro makkelijk in 2-3 jaar kunnen aflossen uit de besparingen t.o.v. de tweede-hands alternatieven. Ff fanatiek sparen voor nieuw is natuurlijk nog slimmer. Wanneer het uiteindelijk meer kilometers worden omdat jij zelf ook alle kilometers indien mogelijk met de Fabia gaat rijden, wordt het plaatje alleen maar gunstiger.

blauw (pacific blue uni) is ook zonder meerprijs leverbaar.

Lenen is natuurlijk niet de eerste optie maar als je meer verdiend aan deze investering dan dat het kost is het niet zo negatief

Maarten

Forumguru
[MODERATORBREAK]Omdat het topic niet specifiek over één van de modellen gaat, dit topic verplaatst naar het 'Mijn auto' gedeelte.[/MODERATORBREAK]

Bovenaan Onderaan