Dat van dat omslagpunt had ik me niet gerealiseerd bij deze auto. Het wordt denk ik wel even doorsparen, ik ben niet zo van het lenen..Spooks: wanneer ik jouw eisen lees zou je wellicht voor een "kale" nieuwe Fabia combi Greenline kunnen gaan (misschien zelfs in wit of rood om geen metallic kosten te hebben?). Die heeft eigenlijk alles al wat jij noemt. Dan zou je met wat onderhandelen toch aardig in de buurt van de 16.000 moeten kunnen blijven. Je zou nuchter het sommetje kunnen maken: verschil in liters, dieselprijs i.p.v. benzineprijs, 2 jaar langer weinig onderhoud (+garantie), GEEN wegenbelasting, hoge inruil, waarschijnlijk iets lagere All-risk verzekering, hogere rentekosten, etc. . Er is dus inderdaad GEEN omslagpunt. Het voordeel van dieselen begint direct bij de eerste kilometer!
Volgens mij zou je een evt. extra lening van zo'n 4000 Euro makkelijk in 2-3 jaar kunnen aflossen uit de besparingen t.o.v. de tweede-hands alternatieven. Ff fanatiek sparen voor nieuw is natuurlijk nog slimmer. Wanneer het uiteindelijk meer kilometers worden omdat jij zelf ook alle kilometers indien mogelijk met de Fabia gaat rijden, wordt het plaatje alleen maar gunstiger.
Beste forumleden, bedankt voor alle advies.. Het lijkt erop dat de meesten mij adviseren voor de (nieuwe) fabia te gaan..