fabia/octavia/superb: graag jullie advies

spooks

Nieuw lid
Spooks: wanneer ik jouw eisen lees zou je wellicht voor een "kale" nieuwe Fabia combi Greenline kunnen gaan (misschien zelfs in wit of rood om geen metallic kosten te hebben?). Die heeft eigenlijk alles al wat jij noemt. Dan zou je met wat onderhandelen toch aardig in de buurt van de 16.000 moeten kunnen blijven. Je zou nuchter het sommetje kunnen maken: verschil in liters, dieselprijs i.p.v. benzineprijs, 2 jaar langer weinig onderhoud (+garantie), GEEN wegenbelasting, hoge inruil, waarschijnlijk iets lagere All-risk verzekering, hogere rentekosten, etc. . Er is dus inderdaad GEEN omslagpunt. Het voordeel van dieselen begint direct bij de eerste kilometer!

Volgens mij zou je een evt. extra lening van zo'n 4000 Euro makkelijk in 2-3 jaar kunnen aflossen uit de besparingen t.o.v. de tweede-hands alternatieven. Ff fanatiek sparen voor nieuw is natuurlijk nog slimmer. Wanneer het uiteindelijk meer kilometers worden omdat jij zelf ook alle kilometers indien mogelijk met de Fabia gaat rijden, wordt het plaatje alleen maar gunstiger.
Dat van dat omslagpunt had ik me niet gerealiseerd bij deze auto. Het wordt denk ik wel even doorsparen, ik ben niet zo van het lenen..

Beste forumleden, bedankt voor alle advies.. Het lijkt erop dat de meesten mij adviseren voor de (nieuwe) fabia te gaan..

Falcon

Donateur
En toch ga ik daar tegen in. En simpelweg om jouw lengte. Ik heb dezelfde lengte en ik werd niet blij van de zitpositie:

1. Rechterknie zit tegen de punt van de middenconsole
2. Door dit te veranderen moet je naar achteren en dan zit je al gauw in je linkerhoek tegen een de middenstuk van de auto te kijken + dat de ruimte op de achterbank er ook niet beter op wordt.
3. De waarde daling naar aankoop van een nieuwe Fabia Greenline kan best het voordeel opheffen van de motorrijtuigenbelasting die je niet hoefte betalen.

Mijn tip zou zijn om eerst even een proefrit te maken in de Fabia. Mocht dit bevallen dan goed uitrekenen om een compleet nieuwe wel slim is.

Tegen die tijd dat jij genoeg gespaard hebt, zijn er vast wel een aantal op de markt waar net de kop vanaf is. En dat kan schelen in de aankoop prijs.

spooks

Nieuw lid
niet onnodig quoten aub

bedankt Falcon. Te zien aan jouw handtekening neem ik aan dat de Octavia dan wel comfortabel zit met 1.86.. (?)
Raad jij me aan dan toch voor een tweedehands Octavia i.p.v. een fabia? Waarom heb je overigens zelf voor een octavia gekozen i.p.v. een Superb? Is dat puur op prijs of speelden andere overwegingen mee?

piair1982

Forumguru
Ik ben 1.98 en rij een skoda fabia II. Ik kan mijn benen makkelijk kwijt. Kwestie van de stoel goed instellen. Ik kom niet met mijn knie tegen de radio console aan.

Fabia is kwa kostenplaatje meest interessant.

corsaar

Senior Member
Ik heb vandaag nog in een Fabia gereden, nergens last van
zou die 2 cm dat ik korter ben zoveel uitmaken.?
Het kan wel met de lichaamsbouw te maken hebben.
Lang bovenlijf iets kortere benen, of kort bovenlijf en
langere benen. Alleen een proefrit geeft uitsluitsel !

Trucker

Actief lid
Ik ben zelf 1.89 en zit prima in de fabia maar dat kan voor iedereen anders zijn.
Het is ook wat je gewend bent , maak een proefrit .
Succes met de keuze

Falcon

Donateur
@all: Zo kan inderdaad iedereen een totaal andere comfort ervaring hebben. Misschien komt ook wel dat ik niet 1 van de lichtste ben (115kg schoon aan de haak). ;)

Als je nog even kunt wachten is budgettechnisch natuurlijk de Fabia 1.2 TDI het verstandigst, maar emotie speelt denk ik ook een spel en comfort. Niet dat Fabia dit niet heeft, laat dat duidelijk zijn.

@spooks: In eerste instantie was ik voor een Roomster Scout aan het kijken. Toen liep ik tegen het zelfde probleem aan als bij de Fabia, de hoek bij de middel console.

Ja en toen kwam in eerste instantie de Octavia Hatchback in het zicht. Prima auto en wat een verschil in comfort en wegligging tegenover de Fabia en de Roomster. Voor 500 euro erbij was toen een combi mogelijk, dus die keuze was snel gemaakt. Probleem was alleen dat de brandstofkosten voor mij wat hoog uitvielen (lease), ik ben toen met een gastank in zee gegaan.

De Superb II was in 2008 nog niet op de markt en de Superb I was kwa design niet mijn auto.

LenK

Forumguru
De besparing tov de kosten wordt wel erg rooskleurig ervaren.
Geld lenen voor een auto is per definitie niet rendabel.
€ 4000 lenen en dan door de kosten besparing dit in 3 jaar terug kunnen betalen :D
Ja en ondertussen is de auto € 7000 minder waard terwijl de gebruikte Fabia of Octavia in dezelfde tijd 3-5000 minder waard is geworden.
Bedragen zijn niet waarheidsgetrouw maar wel in verhouding.

Ik zou zeggen koop wat je betalen kunt en laat je niet dol maken over besparing van MRB of brandstofkosten.

corsaar

Senior Member
LenK

Je stelt 2000 euro duurder, maar je rijdt wel nieuw.
De wat oudere auto heef een nieuwe uitlaat nodig, nieuwe banden, nieuwe
accu, nieuwe distributie, nieuwe dynamo, nieuwe airco vulling enzv en dat kan ook zo maar oplopen tot 2000 euro in 3 jaar. Overeind blijft de stelling een auto is nooit rendabel. Het zijn net kippen die krabben ook alleen maar achteruit.

NielsW

Lid
Is idd wel heel simpel berekend Lenk.

Mijn werkgever bv geeft leningen voor auto's aan personeel tegen 2%.
Dit doen ze zodat medewerkers veilig naar hun werk kunnen rijden.

Er zijn aardig wat (grote) werkgevers in nederland die een dergelijke regeling hebben. Of anders ouders, ofzo.

Lenen ben ik mee eens is nooit goed, maar als de kosten lager zijn dan de baten is het zeker het overwegen waard!

als je 15000 km per jaar rijd bespaar je op brandstof em mrb ruim 1000 euro ( reeel gezien ga ik uit van waardes die te halen zijn geen 1 op 29) daarbij komt nog dat je bespaart op onderhoud ( geen banden enz enz de eerste tijd ) dan denk ik dat 1500 euro besparing per jaar echt niet overdreven is. Je afschrijving zal wel wat hoger zijn maar ik denk dat je echt na 5 jaar geen euro meer of zelfs minder uitgegeven hebt dan waneer je voor tweedehands was gegaan. Dan zou ik dus nieuw gaan rijden.

corsaar

Senior Member
Spooks@ een aantal uiteenlopende en verschillende adviezen
wat vind je er zelf van ? ben je al aan het rekenen gegaan.
Heb je al prematuur een beslissing genomen ?

Trucker

Actief lid
Ik ben het met je eens, en na 3 jaar rij je nog steeds een vrij jonge auto integenstelling tot een tweedehands auto want die is dan bv 6 jaar oud
[als je natuurlijk een tweedehands van 3 jaar koopt]

pierre27

Actief lid
te krap??? Echt niet!!!

Voor Spooks
Mijn vlam en ik zijn beiden niet kort, maar ondervinden beslist geen hinder van "een slechte zit" of krapte voor de benen.
We hebben onze Fabia juist genomen (na de proefrit) voor de prettige instap, de goede zit, en beenruimte.
EN voor de compleetheid standaard EN de ruimte in de kofferbak EN... gewoon voor alles wat er leuk aan is!!! Het is gewoon een hartstikke leuk, goede auto. :cheer:
Bij overgewicht is 't natuurlijk zeer belangrijk een andere stoel aan te laten meten, maar dat geldt voor alle auto's.
En wat ons ook opvalt is, dat je boven je hoofd nog zoveel ruimte over hebt. Ook niet onbelangrijk. Want als je het gevoel hebt, dat je "permanentje" over het plafond wrijft:super:, duik je weg= slechte houding.
Dus ga gewoon even rijden en je zult zien, dat je een Fabia Greenline waard vindt om even te blijven sparen.
Succes, wij hebben hem sinds 2 juli (gekocht 16 april) en hij is echt geweldig! :yeah:

spooks

Nieuw lid
Spooks@ een aantal uiteenlopende en verschillende adviezen
wat vind je er zelf van ? ben je al aan het rekenen gegaan.
Heb je al prematuur een beslissing genomen ?
ik ben er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit. Zoals je zelf zegt, het zijn uiteenlopende adviezen. Ik neem in ieder geval het advies ter harte om in beide auto's (fabia greenline en een tweedehands octavia) eens een stukje te rijden. Voorlopig spaar ik gewoon nog even door, lenen wordt het toch niet..

Wat betreft de vergelijking in kosten ben ik wel benieuwd wat anderen jaarlijks gemiddeld kwijt zijn aan onderhoud van een octavia van zo'n 4-5 jaar oud.

spooks

Nieuw lid
Voor Spooks
Mijn vlam en ik zijn beiden niet kort, maar ondervinden beslist geen hinder van "een slechte zit" of krapte voor de benen.
We hebben onze Fabia juist genomen (na de proefrit) voor de prettige instap, de goede zit, en beenruimte.
EN voor de compleetheid standaard EN de ruimte in de kofferbak EN... gewoon voor alles wat er leuk aan is!!! Het is gewoon een hartstikke leuk, goede auto. :cheer:
Bij overgewicht is 't natuurlijk zeer belangrijk een andere stoel aan te laten meten, maar dat geldt voor alle auto's.
En wat ons ook opvalt is, dat je boven je hoofd nog zoveel ruimte over hebt. Ook niet onbelangrijk. Want als je het gevoel hebt, dat je "permanentje" over het plafond wrijft:super:, duik je weg= slechte houding.
Dus ga gewoon even rijden en je zult zien, dat je een Fabia Greenline waard vindt om even te blijven sparen.
Succes, wij hebben hem sinds 2 juli (gekocht 16 april) en hij is echt geweldig! :yeah:
@pierre27 bedankt voor het delen van je ervaring! Ik ga zeker eens een proefrit maken.

spooks

Nieuw lid
Octavia gekocht

Anderhalve week geleden heeft onze oude auto het begeven. Dus we moesten wat sneller een nieuwe auto hebben dan gepland.
Afgelopen weekend in twee potentiële auto's (Octavia en Laguna) proefgereden, en we hebben uiteindelijk een Skoda Octavia gekocht! Het is een Octavia hatchback uit 2007 met ongeveer 70k op de teller. Ik hoop hem eind deze week op te halen..

Eerste indruk van de auto was meteen goed: solide, zit goed en rijdt comfortabel. Ik verwachte een veel stuggere en minder comfortabele auto. Wat comfort in het rijden betreft doet Skoda zeker niet onder voor een Franse auto.

darkprojectx

Forumguru
Gefeliciteerd met de nieuwe auto!
Ik zou zelf ook gegaan zijn voor de Octavia!

Wel hopen dat je voorlopig geen kinderen krijgt, want een kinderwagen krijg je er volgens mij niet zo makkelijk in..
Waarom eigenlijk gekozen voor een hatch/sedan en niet voor een Comi/station?

Michel

Forumguru
Ik heb zelf geen kinderen, maar volgens mij moet een kinderwagen met gemak in een Octavia hatchback passen. Ter vergelijking: inhoud kofferruimte hatchback: 560 liter, inhoud kofferruimte combi: 580 liter. Dat scheelt dus weinig.

spooks

Nieuw lid
@dakprojectx bedankt..
Ik maak me niet zo'n zorgen over de kofferbak, die is namelijk enorm.. Volgens mij past een kinderwagen daar makkelijk in. Anyway, voorlopig zijn er nog geen kinderplannen..
De keuze voor hatchback is puur op aanbod gebaseerd. We hebben de Skoda gekocht bij een garage waar mijn familie/vriendenkring goede ervaringen mee heeft en in de buurt is.

@Michel dat scheelt inderdaad heel erg weinig zeg!

Bovenaan Onderaan