Fabia op LPG die alleen op benzine slecht loopt

rlw

Lid
Hallo beste mensen,

Ik heb nu ruim 1 jaar met veel plezier een Skoda Fabia 1.4 100pk uit 2006. Motorcode BBY als ik me niet vergis.
Sinds enige tijd loopt de auto niet lekker op benzine, dit is vooral te merken als ik 's ochtends start. Zodra de gasinstallatie van AG overschakelt op LPG, dan is het probleem weg en rijdt de auto perfect.
Schakel je dan echter weer over op benzine, dan begint de auto direct weer slecht te lopen. Vooral stationair. Het is dan net alsof hij slecht benzine of lucht krijgt, de hele motor begint dan te rammelen. Als je gas geeft, dan hapert de auto cq houdt ie in.

Ik heb de auto laten uitlezen bij AGP in Heerlen, waar ik overigens prima geholpen ben.
Hierbij de foutcodes:
  • P0301: cilinder 1 slaat over
  • P0300: cilinders slaan willekeurig over, soms meer tegelijk
  • P0303: cilinder 3 slaat over
  • P0638: regeling gasklepactuator: bereik / werking bank 1
Bij AGP dacht men aanvankelijk dat de gasdruksensor van Sagem die op de gasverdamper zit kapot zou zijn. Maar deze hebben we niet vervangen omdat men mij adviseerde het probleem bij het gasklephuis te zoeken, zie ook de foutcode.

Ik heb eerst het gasklephuis van VDO schoongemaakt. Inderdaad zwarte aanslag aan de binnenkant.
Weer erop gezet. Nog hetzelfde probleem.

Nieuw gasklephuis gekocht à 250 euro. Geen verbetering. Gelukkig kunnen terugbrengen.

Gezocht op het forum: wellicht de lambdasondes. Maar ja, kosten circa 320 euro. Ik twijfel om dit te vervangen want ik krijg ook geen foutcodes hiervan.

Het rare is ook dat het probleem zich alleen voordoet als de auto op benzine loopt, dus op LPG geen probleem.
Wat kan het dan zijn? Het lijkt wel alsof de menging niet goed is of alsof de timing van de ontsteking slecht is. Of zijn het de benzineinjectoren?
Druksensor van gasverdamper kan het (lijkt mij) ook niet zijn, omdat ie op LPG perfect loopt.

Mensen, ik ben ten einde raad. Wie heeft enig idee wat het kan zijn?
Ik hoor het graag. Alvast bedankt!
Groeten Roel
 

CDK

Forumguru
Als het gasklephuis gereinigd is, of vervangen wordt door een nieuw exemplaar moet dat trouwens ook weer opnieuw ingeleerd worden, is dat ook gedaan? Anders loopt de motor ook niet lekker....
 

Octaviapower

Actief lid
Enige wat ik zou kunnen bedenken is, of je LMM. Wat zijn eigenlijk de klachten? Schommelt stationair? Of maar echt op een paar cilinders lopen?
 

Joske

Forumguru
Hoe lang zit die benzine er al in? Benzine wordt "slecht" na verloop van tijd é. En de opmerking van @Corné de Kluijver ? Is het gasklephuis opnieuw ingeleerd geweest na het reinigen?
 

rlw

Lid
Heren,
dank voor jullie reacties!

1. Ik heb een hele tank benzine leeggereden om te kijken of het beter werd. Daarna nieuw getankt.
2. Het nieuwe gasklephuis heb ik gemonteerd en daarna gekeken of het beter werd. Ik heb het niet 'ingeleerd'. Ik heb geen dag met de auto gereden. Dat komt omdat ik dacht dat ik meteen een verandering zou merken én omdat ik het alleen die dag zelf kon ruilen (normaal neemt de onderdelenhandelaar geen elektronische onderdelen retour). Ik begrijp dat dat automatisch gaat, maar hoe lang duurt dat eigenlijk?
3. Klachten zijn: stationair loopt ie onregelmatig, de motor wankelt als het ware, tijdens het rijden houdt de auto in, hij is dan niet meer zo pittig als normaal. Het lijkt dan inderdaad alsof ie op 3 cilinders loopt. Of dat de menging niet goed: dus te veel of te weinig lucht / benzine, of ontsteking. Daar lijkt het dan op. Maar nogmaals, op gas niks aan de hand.

Ik hoor het graag van jullie!

Gr R
 

Joske

Forumguru
Het feit dat je zegt dat ie zeer onregelmatig loopt stationair blijf ik toch het gasklephuis verdenken hoor, inleren gaat volgens mij niet automatisch!
 

rlw

Lid
Beste Joske,
wat moet ik dan doen na de montage van de het nieuwe gasklephuis? Aan de computer hangen en dan iets wijzigen?
 

Joske

Forumguru
procedure:

Deze procedure laat zien hoe het calibreren van het Gasklephuis uitgevoerd moet worden op vele Audi en VW auto's. Deze procedure brengt het Gasklephuis in verschillende stadia (stationair, deellast, volgas) om de bijbehorende posities opnieuw in te leren. In sommige auto's loopt de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat één (of meerdere) van de volgende handelingen is gedaan:

  • de accu is afgekoppeld en is weer aangesloten,
  • de ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
  • het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
  • het Gaspedaal is er uit geweest en is weer geïnstalleerd.
 

Joske

Forumguru
AFhankelijk van type:

Gasklephuis met mechanische kabel
Van toepassing op motoren MET een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep, maar ZONDER een ISV.



  • Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
  • Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
  • [Select]
  • [01 - Engine]
  • [Measuring Blocks - 08]
  • Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren)
  • [Go!]
  • [Switch to basic settings]
    • In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VCDS (VAG-COM) in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
  • Klik op [Switch to Meas. Blocks].
  • Sluit VCDS (VAG-COM) af
  • Sleutel eruit, 30 sec wachten en klaar is klara

Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KW-1281 gebruiken
Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep. Om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol 'KW-1281' communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeelden van KW-1281 engine controllers zijn: 2000+ Golf/GTI/Jetta/New Beetle/Audi TT 1.8T.



  • Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
  • Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
  • [Select]
  • [01 - Engine]
  • [Measuring Blocks - 08]
  • Ga naar groep 060
  • [Go!]
  • [Switch to basic settings]
    • In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VCDS (VAG-COM) in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
  • Klik op [Switch to Meas. Blocks] en 'klaar is kees'.

Gasklephuis met Drive-by-Wire (DBW) motoren welke het protocol KWP-2000 of CAN gebruiken
Van toepassing op motoren ZONDER een mechanische kabel tussen het gaspedaal en de gasklep; om te controleren of de motor inderdaad m.b.v. het protocol KWP-2000 of CAN communiceert kijk dan links bovenaan in het scherm van Engine Open Controller; voorbeeld van KWP-2000 engine controllers is de 2002+ B6 Audi A4 1.8T; voorbeeld van CAN motoren is de Mk5 Golf 2.0T FSI.



  • Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
  • Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
  • [Select]
  • [01 - Engine]
  • [Basic Settings - 04]
  • Ga naar Group 060
  • [Go!]
    • Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
  • Klik op [ON/OFF/Next] om naar Basic Settings te gaan
    • Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: ON'. In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VCDS (VAG-COM) in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
  • Klik op [ON/OFF/Next] om Basic Settings te verlaten
    • Bovenaan het scherm moet nu staan 'Basic Settings: OFF'
  • Klik op [Done, Go Back] en 'klaar is kees'
 

rlw

Lid
Merci Joske.
Dan moet ik toch naar de garage toe. Ik heb geen apparaat om hem uit te lezen. :(
Het is een BDW motor, maar welke ???

Als iemand nog andere tips heeft wat het euvel kan zijn, hoor ik het graag.

Gr R
 

Octaviapower

Actief lid
Ik ben het meeste eens dat je het gasklephuis moet inleren en zou dit ook proberen een ander iets wat je kunt proberen om te doen en klinkt misschien heel simpel, is om er andere bougies in te draaien. Zijn je benzine injectors nog goed?
 

rlw

Lid
Hallo Octaviapower,
Bougies zijn net nieuw, type NGK.
Er zou natuurlijk een maandagmorgen bougie erbij kunnen zitten, maar dan zou het op LPG op knudde moeten zijn, lijkt me.
 

Joske

Forumguru
Merci Joske.
Dan moet ik toch naar de garage toe. Ik heb geen apparaat om hem uit te lezen. :(
Het is een BDW motor, maar welke ???

Als iemand nog andere tips heeft wat het euvel kan zijn, hoor ik het graag.

Gr R
Je kan ook een forumlid contacteren die wél VCDS heeft uit de buurt, van waar ben je juist? Dan denk ik even mee met jou ;)
 

JvW

Senior Member
Nieuwe bougies zullen niet gaan helpen vrees ik. De ontsteking is bij LPG veel crucialer dan bij benzine. Als de auto op lpg wel goed loopt, dan is mijns inziens de ontsteking in orde.
 

Joske

Forumguru
dat is bijna in België :D

dan zou ik op @TooTall gokken, contacteer die eens even via PM/conversatie? (woont in Hasselt (B) )
 
Bovenaan Onderaan