Voordat je verder gaat zoeken, dien je toch echt eerst het gasklephuis in te leren. Totdat dat gedaan is, zal de motor nooit en te nimmer rustig stationair draaien (heb het zelf ook eens gedaan, het gasklephuis gedemonteerd en gereinigd schoongekrabd. Ik weet hoe de motor dan draait totdat ie wel ingeleerd is, en dat is zeer onrustig en nerveus)
Ik zeg niet dat dit de oorzaak is, maar zonder dit opgelost te hebben, is het lastiger verder zoeken, dunkt me.
Een aanwijzing om te denken dat het gasklephuis waarschijnlijk niet de oorzaak is (maar eenmaal die schoongemaakt en opnieuw ingeleerd, ben je natuurlijk niks achter de wagen!) is dat je schrijft dat de motor inhoudt. Nu reed ik vorige week een dagje in een 1.4MPI en die hield ook iets in, alleen heel in het begin vlak na gasrespons, heel laag in de toeren. Daarna bleef die netjes toeren klimmen / versnellen. (edit: jij hebt een 16V) Als je het gevoel hebt dat de motor op 3 cilinders loopt, rijd er dan niet te lang mee door, anders kan je katalysator eraan gaan als ik het goed begrepen heb.