Pallette
Nieuw lid
Beste mede fabia rijders
Eergisteren merkte ik dat ik tijdens het terugschakelen, vooral van 3 naar 2, een lichte bonk hoorde tijdens het laten opkomen van de koppeling. Als ik de koppeling wat meer liet slippen was het er niet, echter bij mijn normale rijstijl steeds wel.
Smiddags echter reed ik de straat uit, wilde beetje stevig optrekken (lees stevig, niet asociaal hard) en ik hoor een klap..een hoop luid geratel..geen koppel meer, auto komt niet meer vooruit.
Ik heb nog wel druk op de koppeling, als ik deze heel langzaam op laat komen voel ik m een heel klein beetje pakken maar voordat er druk genoeg is om weg te rijden slaat het om in een onheilspellend ratelend geluid welke sneller gaat als ik een versnelling hoger pak. De ratel is het meest erg in zijn achteruit. Welke gang ook, de auto komt niet meer vooruit. Ik heb geen enkele "waarschuwing" gehad van de auto die mij dit euvel had doen kunnen voorspellen.....auto reed, koppelde en schakelde altijd gewoon goed, zeker voor zo'n oud beestje. Hij heeft wel erg veel aanhanger getrokken in zijn leven, soms te zwaar, maar buiten een piepje van de koppelingsplaat welke wat slijtage deed vermoeden, slipte deze nog niet dus ik verdenk de plaat zelf eigenlijk niet, meestal merk je het wel als de plaat echt versleten is.
Auto heeft op 9000 km na 3 ton op de klok, maar t blokje is nog goed en zuinig dus wil nog wel een poging wagen om het zelf te repareren.
Denken jullie hetzelfde als ik? Uitgaande as in de versnellingsbak gebroken? Of de spiebanen in de bak/dif naar de steekassen kapot?
Wat ik nu merk: voorheen als ik in zijn vrij de koppeling in en uit trapte hoorde ik een ruisje in de lagers van het toplager en de drukgroeplager, iets wat wel normaal is bij oudere auto's, dit ruisje is nu compleet verdwenen, dus buiten het feit dat ik niet de plaat verdenk zou het misschien toch mogelijk kunnen zijn dat deze in een klap "ontploft" is?
Tips zijn zeer welkom eer ik ga beginnen aan deze helse klus....
Eergisteren merkte ik dat ik tijdens het terugschakelen, vooral van 3 naar 2, een lichte bonk hoorde tijdens het laten opkomen van de koppeling. Als ik de koppeling wat meer liet slippen was het er niet, echter bij mijn normale rijstijl steeds wel.
Smiddags echter reed ik de straat uit, wilde beetje stevig optrekken (lees stevig, niet asociaal hard) en ik hoor een klap..een hoop luid geratel..geen koppel meer, auto komt niet meer vooruit.
Ik heb nog wel druk op de koppeling, als ik deze heel langzaam op laat komen voel ik m een heel klein beetje pakken maar voordat er druk genoeg is om weg te rijden slaat het om in een onheilspellend ratelend geluid welke sneller gaat als ik een versnelling hoger pak. De ratel is het meest erg in zijn achteruit. Welke gang ook, de auto komt niet meer vooruit. Ik heb geen enkele "waarschuwing" gehad van de auto die mij dit euvel had doen kunnen voorspellen.....auto reed, koppelde en schakelde altijd gewoon goed, zeker voor zo'n oud beestje. Hij heeft wel erg veel aanhanger getrokken in zijn leven, soms te zwaar, maar buiten een piepje van de koppelingsplaat welke wat slijtage deed vermoeden, slipte deze nog niet dus ik verdenk de plaat zelf eigenlijk niet, meestal merk je het wel als de plaat echt versleten is.
Auto heeft op 9000 km na 3 ton op de klok, maar t blokje is nog goed en zuinig dus wil nog wel een poging wagen om het zelf te repareren.
Denken jullie hetzelfde als ik? Uitgaande as in de versnellingsbak gebroken? Of de spiebanen in de bak/dif naar de steekassen kapot?
Wat ik nu merk: voorheen als ik in zijn vrij de koppeling in en uit trapte hoorde ik een ruisje in de lagers van het toplager en de drukgroeplager, iets wat wel normaal is bij oudere auto's, dit ruisje is nu compleet verdwenen, dus buiten het feit dat ik niet de plaat verdenk zou het misschien toch mogelijk kunnen zijn dat deze in een klap "ontploft" is?
Tips zijn zeer welkom eer ik ga beginnen aan deze helse klus....
Laatst bewerkt: