Fabia SDI 1.9 Bonkte beetje bij terug schakelen, nu lijkt de bak kapot?

Pallette

Nieuw lid
Beste mede fabia rijders

Eergisteren merkte ik dat ik tijdens het terugschakelen, vooral van 3 naar 2, een lichte bonk hoorde tijdens het laten opkomen van de koppeling. Als ik de koppeling wat meer liet slippen was het er niet, echter bij mijn normale rijstijl steeds wel.

Smiddags echter reed ik de straat uit, wilde beetje stevig optrekken (lees stevig, niet asociaal hard) en ik hoor een klap..een hoop luid geratel..geen koppel meer, auto komt niet meer vooruit.

Ik heb nog wel druk op de koppeling, als ik deze heel langzaam op laat komen voel ik m een heel klein beetje pakken maar voordat er druk genoeg is om weg te rijden slaat het om in een onheilspellend ratelend geluid welke sneller gaat als ik een versnelling hoger pak. De ratel is het meest erg in zijn achteruit. Welke gang ook, de auto komt niet meer vooruit. Ik heb geen enkele "waarschuwing" gehad van de auto die mij dit euvel had doen kunnen voorspellen.....auto reed, koppelde en schakelde altijd gewoon goed, zeker voor zo'n oud beestje. Hij heeft wel erg veel aanhanger getrokken in zijn leven, soms te zwaar, maar buiten een piepje van de koppelingsplaat welke wat slijtage deed vermoeden, slipte deze nog niet dus ik verdenk de plaat zelf eigenlijk niet, meestal merk je het wel als de plaat echt versleten is.

Auto heeft op 9000 km na 3 ton op de klok, maar t blokje is nog goed en zuinig dus wil nog wel een poging wagen om het zelf te repareren.

Denken jullie hetzelfde als ik? Uitgaande as in de versnellingsbak gebroken? Of de spiebanen in de bak/dif naar de steekassen kapot?

Wat ik nu merk: voorheen als ik in zijn vrij de koppeling in en uit trapte hoorde ik een ruisje in de lagers van het toplager en de drukgroeplager, iets wat wel normaal is bij oudere auto's, dit ruisje is nu compleet verdwenen, dus buiten het feit dat ik niet de plaat verdenk zou het misschien toch mogelijk kunnen zijn dat deze in een klap "ontploft" is?


Tips zijn zeer welkom eer ik ga beginnen aan deze helse klus....
 
Laatst bewerkt:

Pallette

Nieuw lid
Nee, de koppeling geeft gewoon de normale druk, als dat zo zou zijn en je zet m in zn eerste versnelling en je start dan zou de auto vooruit willen schieten en dat is niet het geval.

Ik kan de auto starten en zonder koppeling in de versnelling duwen, het enige wat gebeurt is dat hij dat enorm ratelt, en de frequentie van het ratelen verhoogt als je een hogere versnelling kiest.
 

Pallette

Nieuw lid
Ik heb contact gehad met een revisie bedrijfje en zij geven aan dat het ook wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat de aandrijfas los geschoten is....Iemand ervaring mee misschien?
 

leo442

Forumguru
Aandrijfassen willen wel eens stuk gaan. (dit kan ook het bonkende geluid zijn geweest) Dit is simpel te constateren door onder de auto te kijken als iemand de koppeling op laat komen (handrem en/of voetrem vast) of er een gedeelte v/d aandrijfas loos draait.
 

DimiTator

Actief lid
Ik weet niet hoe het met de fabia sdi zit, maar de Golf 4 SDI had een probleem met versnellingsbak/differentieel. Daar begaf de bevestiging van het kroonwiel het
Die bakken waren kompleet vernield en moesten vervangen worden.
 

Pallette

Nieuw lid
Ik heb inderdaad gelezen hier en daar dat er een aantal sdi's (en of dat nu seat skoda of vw is maakt feitelijk niks uit, is allemaal hetzelfde) met een slechte bak uit gebracht zijn....

Leo442, ik zal jou tip eens uitproberen, is niet het grote werk en dan sluit je iig snel de aandrijfassen uit...Kan echter zaterdag pas aan de auto werken aangezien deze nu op een andere locatie staat.
 

Antera

Donateur
Dit zal vermoedelijk een homokineet kunnen zijn aan je bak. Iemand onder de auto kijken naar de as en dan de ander rustig de koppeling op laten komen dan zie je wel of de as of het binnenste schotel draait. Zo niet dan heb je kans op een kapot diff. De koppeling lijkt het met niet te zijn. 2de massa vliegwiel zal stuk kunnen zijn maar dan heb je altijd nog aandrijving
 

Pallette

Nieuw lid
Ik had vandaag de auto in zn versnelling gezet (ratelderatel) en het stuur gedraaid en links de as eerst bekeken, toen was het al duidelijk...de aandrijfas draait maar het wiel niet, bak is dus gewoon goed, koppeling ook, maar de aandrijfas heeft het begeven....gelukkig....dan kan het voor 50,- euro gemaakt zijn wellicht, licht er een beetje aan waar de as kapot is...als de naaf waar de as zich in vastgrijpt kapot is alsmede de as zelf dan wordt het iets duurder, maar dan nog....beter dan een kapotte bak/dif! :)
 

Zwapp

Forumguru
Als het veel geratel opleverd zal het hoogst waarschijnlijk, en hopelijk voor jou, de homokineet zijn dit in stukken ligt. En die is redelijk makkelijk te vervangen... succes in ieder geval!
 

Antera

Donateur
Als je linker as draait dan is je buitenste homokineet kapot. Anders draait je as niet rond. Die aan de bak is dan goed
 

Pallette

Nieuw lid
Kwestie van de gehele aandrijfas vervangen of kan dat in delen?

Ik ben momenteel aan het uitzeoeken hoe de as aan de bak en aan het wiel bevestigd is....ik zag al dat een complete as 50 euro kost bij van de Ven...

Ik zie wel dat er een vrij aparte moer zit aan de wielzijde, en dat de bakzijde vrij makkelijk is, een aantal inbus bouten die de as aan de baknaaf bevestigd.

Die aparte moer aan de wielzijde...weet iemand daar de benaming van zodat ik een dop kan bestellen?
 
Laatst bewerkt:

Zwapp

Forumguru
Dat is als het goed is een twaalfkantbout, zijn verkrijgbaar bij de betere gereedschapwinkels of brezan e.d.

Zo te horen is het hetzelfde als bij mijn O2, ben toen bij het vervangen van de as een uurtje bezig geweest dus goed te doen.

Als je je motorcode en bakcode geeft dan kan ik of iemand anders even een stappenplan uit Elsawin hier neerzetten met onderandere de aanhaalmomenten...
 

Antera

Donateur
De homokineet is los vervangbaar ten opzicht van de as. Zit erop geklemt en kan je eraf slaan. De moer is denk ik idd een 12 kant moer en meen dop 27 maar kan me vergissen
 

Joske

Forumguru
ik wil idd mits motorcode en bakcode wel eens in Elsawin kijken of ik je kan helpen, geen probleem ;)
 

Pallette

Nieuw lid
Oh das heel fijn, ik ben straks toevallig op locatie, dan zal ik het instructieboekje eens doorpitten :)

Superbedankt alvast! Kan het wel gebruiken denk ik, want de as aan de bak kant zit vrij diep, ik denk wel dat ik een lange inbus stift-dop nodig heb om bij de bak te komen, ziet er vrij diep uit...
 

Antera

Donateur
Kan je onderlangs erg goed bij geen probleem. als het goed is 8 torx boutje met plaatjes.
 

Pallette

Nieuw lid
Nou, wat een tegenvaller! De sticker onder de bekleding kofferruimte is onleesbaar! allemaal zwarte spikkels erop die ik niet weg geveegd krijg, hij heeft achter ooit in elkaar gezeten dus ik denk dat, of de schade hersteller hier deel aan heeft, of het is gewoon door vocht en leeftijd verweerd. Tis ook een simpele papieren sticker ipv een geplastificeerde wat een beetje raar is voor een sticker met zulke, toch niet onbelangrijke gegevens...

Misschien kan ik het via de chassis nummer proberen te achterhalen bij de dealer.

Het is in elk geval een Fabia 1.9 SDI, bouwjaar 2001, model "comfort", type hatchback, meer kan ik zo niet uit mijn hoofd over de auto helaas....Ik weet ook dat de wielagers compleet met naaf zijn dus vraag mij af of die ook in zijn geheel eerst gedemonteerd moeten worden voor je bij de bout van de as kan komen?
 
Bovenaan Onderaan