Fabia & sleurhut

AMBIO2

Actief lid
Re: Fabia & sleurhut

Dat de caravan er met de auto vandoor gaat i.p.v. andersom /forum/images/graemlins/smiley29.gif
 
Re: Fabia & sleurhut

hoezo? wrm kan een citroen dan wel 1/2 meer trekken?

Daar moet toch een uitleg voor zijn...
 

Jpoers

Lid
Re: Fabia & sleurhut

je kan wel met een zwaardere caravan op stap gaan, maar ten eerste moet je auto het wel kunnen trekken. het is lekkerder om wat massa over te hebben.

meestal heeft het trekkend gewicht te maken met het gewicht van de auto. wanneer je dus op je rem gaat is het wel prettig als je auto iets zwaarder is.

mijn vouwwagen met 650kg, voel je al goed als je remt.
de citroen heeft waarschijnlijk een stijver chassis en sterkere remmen. maar zeker weet doe ik dat ook nie.
 

Mark

Banned
Re: Fabia & sleurhut

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jpoers</font><hr />

sorry geen caravan maar een vouwwagen van max 650kg. en dat rijdt erg lekker. ook achteruit rijden is erg eenvoudig door de korte overhang.

[/ QUOTE ]

Ik trek met mijn Fabia ook een plooicaravan (mtm 500 kg) en dat gaat ondanks het beperkte motorvermogen zeer vlot.
Wij hebben vroeger een Delta gehad (mtm 750 kg) maar deze hebben wij verkocht bij aankoop van de Skoda.
Plooicaravan of een vouwwagen gaat prima maar een grote caravan erachter vind ik geen goede combinatie (en werd ons dus ook gezegd) achter een Fabia met een licht gewicht, een trekwagen moet bij mij toch minstens meer dan 1000kg leeg wegen, en een kleine wielbasis.
 

Jpoers

Lid
Re: Fabia &amp; sleurhut

maar mijn fabia is meer als 1000kg hoor /forum/images/graemlins/laugh.gif 1040 om precies te zijn. haha.

maar tuurlijk is een zwaardere auto een betere trekker dan een lichte. en een kleine wielbasis is misschien een klein beetje nadeel. maar de fabia heeft al een van de grootste wielbasissen in zijn klasse.
 
Fabia & vouwwagen

Deze vakantie hebben we met een vouwwagen achter onze Fabia 1.9 TDI gereden. Overigens stonden er net 1.400 km op de teller toen we vertrokken. Dat inrijden was dus net op het randje.
Onze vouwwagen is, compleet beladen, ca. 400 kg (250 kg eigen gewicht en dan nog 150 kg aan bagage). Dat is dus bijna niets en dat merk je dus ook tijdens het rijden, of eigenlijk niet dus. Zelfs in de alpen heb je altijd nog meer dan genoeg trekkracht over op een steile helling!
 

LenK

Forumguru
Re: Fabia &amp; sleurhut

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Imhotep</font><hr />

Misschien een domme vraag, maar stel je mag maar 1000 kg trekken, en je trekt een sleurhut van 1200 of 1400kg, wat kunnen dan de gevolgen zijn?

[/ QUOTE ]
Dat je nog meer een gevaar-op-de-weg en een rij-in-de-weg bent. Er zijn al veel te veel van die krengen.
mad.gif


Een collega kwam er op vakantie 1 tegen, een sleurhut zonder auto ervoor. Was van de trekhaak geschoten en rechtdoor in de bocht over de helft van de tegenliggers tegen/op een vangrail geëindigd.
Er was niet zoveel verkeer, dus het liep goed af, maar wel een flinke verkeersopstopping door zo'n kreng.
 

LenK

Forumguru
Re: Fabia &amp; sleurhut

</font><blockquote><font class="small">Citaat: gkesler</font><hr />

Gewoon een leuk vakantiehuisje huren....Dan ben je overal vanaf....
1761.gif


[/ QUOTE ]
Precies
wink.gif
 

Fabia

† In Memoriam
Re: Fabia &amp; sleurhut

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Imhotep</font><hr />

?

[/ QUOTE ]
Dat je nog meer een gevaar-op-de-weg en een rij-in-de-weg bent. Er zijn al veel te veel van die krengen.
mad.gif


Een collega kwam er op vakantie 1 tegen, een sleurhut zonder auto ervoor. Was van de trekhaak geschoten en rechtdoor in de bocht over de helft van de tegenliggers tegen/op een vangrail geëindigd.
Er was niet zoveel verkeer, dus het liep goed af, maar wel een flinke verkeersopstopping door zo'n kreng.

[/ QUOTE ]

Zo kwam ik laatst op de snelweg een sleurhut tegen die netjes op de vluchtstrook stond en de auto was een flink eind de berm in gevlogen.
 

Ted

Forumguru
Re: Fabia &amp; sleurhut

Met mijn Fabia Combi 1.9 SDI met powerbox trek ik reeds 4 jaar een caravan (gewoon een normaal formaat) van ca. 800 kg door heel Frankrijk heen. Qua wegligging ben ik meer dan tevreden. Qua trekkracht gaat het best redelijk. Tegen een 6% helling kom ik maximaal 70- 75 km/h. Op een vlakke wegdek kan ik zelfs nog in zijn 5e versnelling rijden. Verbruik tussen de 1 op 11,5- 13 km/l. 110 km/h doet hij zonder te slingeren.

Groeten Ted Kroon.
 

geestje

Nieuw lid
Re: Fabia &amp; sleurhut

Nou toen ik de Fabia kocht wel aan de dealer gevraagd hoeveel er geremd achter mag ...... oh 1200KG altijd was het antwoord, nu is het dan wel jammer dat bleek op de kentekenpapieren dat het maar 900KG is. Nu moet ik als ik de caravan van m'n ouders gebruik ook hun auto meenemen.

Ik vind het wel een slordige uitspraak van de dealer van die 1200KG !
 

geestje

Nieuw lid
Re: Fabia &amp; sleurhut

Is achteraf ook wel zo maar dat de dealer het zo stellig zegt terwijl dat nooit kan vind ik erg slordig.
 
Vertrouw dus nooit zomaar op de woorden van een dealer, maar ga zelf ook dingen na. Autoweek is overigens ook niet altijd betrouwbaar.
 

Bosi

Lid
Wij hebben een 2006 fabia combi 1.4TDI (75PK) en trekken hiermee een 650 kg zware vouwwagen door heel Europa. Naast de vouwwagen heb ik een nog een dakkoffer op het dak. Het rijden gaat prima en oké top prestaties bij met name het optrekken moet je dan niet verwachten. Het verbruik stijgt van normaal 1:20 naar 1:14 maar wat wil je als je kar tot aan zijn maximum van 1000 kg (VW + dakkoffer + kofferbak vol + 4 mensen) is beladen, ik kan zonder problemen rond de 100 - 110 km/h rijden zonder dat de boel instabiel wordt.
Dit jaar wel een setje hulpveren (car support) geplaatst en dit is een verademing, want zoals vele combi's met een VW mamma (oa de SEAT Cordoba maar ook de VW polo) hangt de kont met de vouwwagen erachter bijna op de grond, dit heeft me al twee stekkers gekost omdat bij elke drempeltje de trekhaak tegen het wegdak ging.
Met de hulpveren is dit volledig opgelost zonder dat het de rijeigenschappen belast en onbelast negatief beinvloed. De auto ligt alleen onbelast net een 1 cm hoger dan zonder hulpveren. Maar zodra je mensen acherin zet (zeker volwassenen), of je week boodachappen merk je de voordelen al.
 

Skoody Boo

Actief lid
ach, met caravans is vermogen toch al lang geen issue meer.... Beetje van vroeger. Stabiliteit, remvermogen, dat zijn de aandachtspunten. Wie tegenwoordig nog loopt de sloomkakken met een sleurhut kan m.i. gewoon niet schakelen.

En wat dan nog, wat is er op tegen om bij een echt serieuze helling af te zakken tot 50 of lager als toch altijd dat vrachtverkeer dat ook doet en zal blijven doen.
 
Bovenaan Onderaan