Fabia station 2 motor/turbo problemen

De auto heeft een probleem als hij (vooral) koud is. Bij starten s'ochtends en wegrijden komt de auto niet of amper op toeren. Sterker, bij gas geven blijft hij vaak in stationair toerental of daalt in toerental en slaat af. Na 3 tot 5 keer starten is wegrijden een optie, maar gaat traaaaaaaaaag, kan hem dan na ff rijden wel in toeren gooien en dan rijdt hij vrijwel normaal. Na een minuutje of 3 tot 5 begint het een iets van normaal te worden en rijdt de auto weer normaal. Help, wat kan dit zijn?
mvg
Erik
 

Tees

Donateur
Lijkt me in ieder geval niet een probleem met de turbo zoals je in de titel aangeeft, die begint pas echt een bijdrage te leveren vanaf 1500 toeren.

Wat t wel is, dat is met deze informatie heel lastig te beoordelen. Als ik een wilde gok moet doen, dan zou ik denken aan een luchtlek ergens. Maar uitlezen zou een eerste goede stap zijn.
 

hemi24

Forumguru
Zou zomaar een defecte temperatuursensor kunnen zijn, maar zoals @Tees al aangaf: zonder uitlezen blijft het gissen…

Turbo is in mijn ogen hier geen verdachte.

Gaat het hier om de 1.2 TDI van dit topic?
 
Ja gedaan bij Pon in Utrecht. Niets gevonden. Wel een afspraak voor een uitgebreid onderzoek. Bij wegrijden ook geen probleem, dus maar afwachten. Denk of een stekker/sensor die niet lekker mee werkt. Als er nog ideeën zijn welke, graag.
 

Tees

Donateur
Idee: ga naar een fatsoenlijke garage. Ik kan je Vakgarage Autoweerd aanraden, daar zit mijn auto al jaren in onderhoud (tenminste dat deel dat ik niet zelf kan doen). Loopt één heel ervaren VAG monteur rond die t vak van storing zoeken nog aardig begrijpt.
Bij Pon heb je werkelijk 0.0 kans dat er een goedkope oplossing uitkomt, en ook nog eens beperkte kans dat er überhaupt een oplossing gevonden wordt.

Ik mag aannemen dat ze de auto uitgelezen hebben? Waren er foutcodes? Heb je een rapport gekregen?
 
Dank, ik ben idd geen fan van pon of welke merkgarage dan ook. Echter een goede garage vinden is een hel. Met mijn Renault zo’n zelfde soort probleem. Bij een Renault garage in Utrecht en ik was 1400 euro lichter voor wat plastic buiswerk. Bleek uiteindelijk een laadbuis te zijn van 90 euro waar het huis van de mapsensor erafgescheurt was. Was precies op de aanhechting en eigenlijk bijna niet zichtbaar. Gewone garage in de buurt heeft het gevonden. Dus bedankt. Er zit hier in Utrecht veel, maar weinig goeds dus.
 

Duijzer

Donateur
Een diesel heeft brandstof, lucht en ontstekingstemperatuur nodig. Als hij warm is doet ie het blijkbaar goed. Dus ik zou zoeken in de richting van ontstekingstemperatuur. Uitlezen eerst maar. Brandt je gloeilampje wel bij starten? Gloeispiralen zouden op kunnen zijn, of niet goed werken door een defecte sensor of stroomonderbreking.
 
Weet iemand wat dat onderdeel waar die drie leidingen op aansluiten doet? Maakt een raar pulserend geluid. Klinkt als een pomp of solenoid.
 

Bijlagen

  • IMG_3548.jpeg
    IMG_3548.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 21

Tees

Donateur
Aangezien er 3 leidingen naar toe lopen, zal t iets van een solenoïde zijn schat ik zo. Kan je t artikelnummer lezen dat erop staat? Even googlen en je weet t :jaja:
 

catch me

Forumguru
N75 is een VW / Audi toepasbaar onderdeel voor de wastegate by-pass regelklep. Deze klep is verantwoordelijk voor de beweging van de pneumatische actuator die de wastegate aandrijft. De wastegate is een interne klep in de turbo die de hoeveelheid uitlaatgas dat via turbo stroomt regelt.
 
Bovenaan Onderaan