Lambdasonde verwisselen is niet zo moeilijk, maar zoals een gepensioneerde buurman (oud-garagehouder) het noemde: een kl*teklus. Bij de 1e lambdasonde moest eerst de kap over het uitlaatspruitstuk verwijderd worden, en die losse kap uit de ruimte wurmen zodat je bij de lambda zelf kan, is een geklooi. Later het weer terugplaatsen van de kap is net zo'n geklooi. Verder was het loshalen van de stekker (op straat) nogal geknoei, omdat je er van boven niet bij komt, en van onderaf weinig ruimte hebt. (op een brug of iets dergelijks zal dat veel makkelijker gaan).
Jouw probleem wijst echter absoluut niet op een lambdasonde: dat heeft vaak als enige verschijnsel het lampje van het motormanagement (ook wel MIL genoemd), en soms een hoger of juist een lager brandstofverbruik (afhankelijk van het defect aan de lambda en of het de 1e of de 2e sonde is).
In een grijs verleden een vergelijkbaar probleem gehad als je nu hebt. De eerste keer had ik weinig benzine in de tank, en ik dacht dat ik me mogelijk misrekent had, en met een lege tank stond. Toevallig reservetankje met benzine in de kofferbak, dus dat leeggegoten in de tank. En bij de eerste poging starten en rijden. De 2e keer was de tank zo goed als vol, en zonder aanwijsbare reden deed ie het na 5-10 minuten weer. De 3e keer was bij mij thuis voor de deur, en toen is de auto opgehaald door de garage. Uitlezen gaf (auto uit de jaren 90) nog geen foutcode, en dat was dé aanwijzing dat het probleem in de LMM zat. LMM verwisseld en nog 10 jaar en 140.000 km mee gereden zonder ooit nog een probleem te hebben. (dit voorbeeld gaat trouwens om een Seat Cordoba, Fabia's zijn moderner en hebben een foutcode bij problemen met LMM (of MAF, of MAP sensor).
LMM= LuchtMassaMeter meet de hoeveelheid lucht die de motor in gaat
MAF= Mass Air Flow, dus de Engelse benaming van LMM
MAP= vergelijkbaar maar meet de druk in het inlaatspruitstuk