Fabia valt soms uit bij wegrijden

aza

Lid
De laatste tijd valt hij weer uit bij het wegrijden, wat mij opvalt is dat ik hem na een paar minuten weer aan krijg door gewoon even te wachten, dit doe ik nu al meer dan een half jaar. Ik weet nog steeds niet waaraan het kan liggen, had hem toen der tijd uitgelezen en de monteur zei dat de computer aangaf dat de temp sensor defect is. zoals eerder vermeld heb ik deze vervangen maar helaas nog steeds hetzelfde probleem.

Wie o wie heeft de gouden tip?
 

floyd2

Forumguru
Bij mijn audi A3 (1e versie) had ik dit ook en uiteindelijk bleek de leesspoel defect van de startblokkering.
Heb je een reservesleutel misschien om te testen??(als er überhaupt startblokkering op zit natuurlijk)
Misschien doet de sleutel zelf lelijk.
 

aza

Lid
Bij mijn audi A3 (1e versie) had ik dit ook en uiteindelijk bleek de leesspoel defect van de startblokkering.
Heb je een reservesleutel misschien om te testen??(als er überhaupt startblokkering op zit natuurlijk)
Misschien doet de sleutel zelf lelijk.

Nee er zit geen startblokkering op
 

Ridley

Forumguru
Geen idee! Ik heb twee linkerhanden

Bij mij heeft de dealer het opgelost ergens rond de €120 kan ik me nog herinneren (in 2006)
 

Cordoba

Forumguru
Lambdasonde verwisselen is niet zo moeilijk, maar zoals een gepensioneerde buurman (oud-garagehouder) het noemde: een kl*teklus. Bij de 1e lambdasonde moest eerst de kap over het uitlaatspruitstuk verwijderd worden, en die losse kap uit de ruimte wurmen zodat je bij de lambda zelf kan, is een geklooi. Later het weer terugplaatsen van de kap is net zo'n geklooi. Verder was het loshalen van de stekker (op straat) nogal geknoei, omdat je er van boven niet bij komt, en van onderaf weinig ruimte hebt. (op een brug of iets dergelijks zal dat veel makkelijker gaan).

Jouw probleem wijst echter absoluut niet op een lambdasonde: dat heeft vaak als enige verschijnsel het lampje van het motormanagement (ook wel MIL genoemd), en soms een hoger of juist een lager brandstofverbruik (afhankelijk van het defect aan de lambda en of het de 1e of de 2e sonde is).

In een grijs verleden een vergelijkbaar probleem gehad als je nu hebt. De eerste keer had ik weinig benzine in de tank, en ik dacht dat ik me mogelijk misrekent had, en met een lege tank stond. Toevallig reservetankje met benzine in de kofferbak, dus dat leeggegoten in de tank. En bij de eerste poging starten en rijden. De 2e keer was de tank zo goed als vol, en zonder aanwijsbare reden deed ie het na 5-10 minuten weer. De 3e keer was bij mij thuis voor de deur, en toen is de auto opgehaald door de garage. Uitlezen gaf (auto uit de jaren 90) nog geen foutcode, en dat was dé aanwijzing dat het probleem in de LMM zat. LMM verwisseld en nog 10 jaar en 140.000 km mee gereden zonder ooit nog een probleem te hebben. (dit voorbeeld gaat trouwens om een Seat Cordoba, Fabia's zijn moderner en hebben een foutcode bij problemen met LMM (of MAF, of MAP sensor).

LMM= LuchtMassaMeter meet de hoeveelheid lucht die de motor in gaat
MAF= Mass Air Flow, dus de Engelse benaming van LMM
MAP= vergelijkbaar maar meet de druk in het inlaatspruitstuk
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Dat ben ik met je eens @Cordoba , lambdasondes doen bovendien niks bij een koude motor.. Deze moeten eerst op werktemperatuur komen

Luchtmassameter zit er niet op bij een mpi..

Laat hem eerst uitlezen, dan verder kijken.
En dan bedoel ik niet met een universele tester maar een VAG tester welke alle storingen herkend..
 

aza

Lid
Lambdasonde verwisselen is niet zo moeilijk, maar zoals een gepensioneerde buurman (oud-garagehouder) het noemde: een kl*teklus. Bij de 1e lambdasonde moest eerst de kap over het uitlaatspruitstuk verwijderd worden, en die losse kap uit de ruimte wurmen zodat je bij de lambda zelf kan, is een geklooi. Later het weer terugplaatsen van de kap is net zo'n geklooi. Verder was het loshalen van de stekker (op straat) nogal geknoei, omdat je er van boven niet bij komt, en van onderaf weinig ruimte hebt. (op een brug of iets dergelijks zal dat veel makkelijker gaan).

Jouw probleem wijst echter absoluut niet op een lambdasonde: dat heeft vaak als enige verschijnsel het lampje van het motormanagement (ook wel MIL genoemd), en soms een hoger of juist een lager brandstofverbruik (afhankelijk van het defect aan de lambda en of het de 1e of de 2e sonde is).

In een grijs verleden een vergelijkbaar probleem gehad als je nu hebt. De eerste keer had ik weinig benzine in de tank, en ik dacht dat ik me mogelijk misrekent had, en met een lege tank stond. Toevallig reservetankje met benzine in de kofferbak, dus dat leeggegoten in de tank. En bij de eerste poging starten en rijden. De 2e keer was de tank zo goed als vol, en zonder aanwijsbare reden deed ie het na 5-10 minuten weer. De 3e keer was bij mij thuis voor de deur, en toen is de auto opgehaald door de garage. Uitlezen gaf (auto uit de jaren 90) nog geen foutcode, en dat was dé aanwijzing dat het probleem in de LMM zat. LMM verwisseld en nog 10 jaar en 140.000 km mee gereden zonder ooit nog een probleem te hebben. (dit voorbeeld gaat trouwens om een Seat Cordoba, Fabia's zijn moderner en hebben een foutcode bij problemen met LMM (of MAF, of MAP sensor).

LMM= LuchtMassaMeter meet de hoeveelheid lucht die de motor in gaat
MAF= Mass Air Flow, dus de Engelse benaming van LMM
MAP= vergelijkbaar maar meet de druk in het inlaatspruitstuk

Hi Cordoba,

dankjewel voor de duidelijke uitleg. Ik hoop van het weekend even langs de garage te kunnen gaan om hem weer uit te lezen voordat ik zomaar iets ga vervangen. Wat mij ook opvalt is dat mijn koplampen en dashbord verlichting soms flikkert..? kan het hier ook iets mee te maken hebben?
 
Bovenaan Onderaan