Fabia valt soms uit bij wegrijden

Cordoba

Forumguru
Flikkeren van de verlichting heeft niets te maken met de motorregeling. Check allereerst eens of je accupolen goed vast zitten:
  • trek de motorkap open, open de accubak, en check zowel de massakant als de 12 V kant.
  • Zorg dat je geen sluiting maakt, en het handigste is om dit met de blote hand (of met handschoenen aan) te doen, dan heb je ook veel minder kans op kortsluiting dan met (metalen) gereedschap.
  • pak de accuklem stevig beet, en probeer of je de klem kan draaien op de accupool. Als je die ook maar een beetje kan draaien dan zit de betreffende accupool niet goed vast, en dat is dan waarschijnlijk de oorzaak van je flikkerende verlichting (en meer mogelijke verschijnselen).
  • een klem die maar half vast zit, krijg je vrijwel nooit van de accupool geschoven, maar wel gedraaid, vandaar dat je door draaien moet proberen om te checken.
  • Bij een losse accuklem(-men) deze vastzetten (ik dacht met sleutel 10 uit het hoofd, maar kan ook 11 zijn), en storingen laten wissen: dan weet je zeker dat storingen die je later vindt, niet veroorzaakt zijn door dit probleem.

aza

Lid
Flikkeren van de verlichting heeft niets te maken met de motorregeling. Check allereerst eens of je accupolen goed vast zitten:
  • trek de motorkap open, open de accubak, en check zowel de massakant als de 12 V kant.
  • Zorg dat je geen sluiting maakt, en het handigste is om dit met de blote hand (of met handschoenen aan) te doen, dan heb je ook veel minder kans op kortsluiting dan met (metalen) gereedschap.
  • pak de accuklem stevig beet, en probeer of je de klem kan draaien op de accupool. Als je die ook maar een beetje kan draaien dan zit de betreffende accupool niet goed vast, en dat is dan waarschijnlijk de oorzaak van je flikkerende verlichting (en meer mogelijke verschijnselen).
  • een klem die maar half vast zit, krijg je vrijwel nooit van de accupool geschoven, maar wel gedraaid, vandaar dat je door draaien moet proberen om te checken.
  • Bij een losse accuklem(-men) deze vastzetten (ik dacht met sleutel 10 uit het hoofd, maar kan ook 11 zijn), en storingen laten wissen: dan weet je zeker dat storingen die je later vindt, niet veroorzaakt zijn door dit probleem.

Duidelijk en erg bedankt!

aza

Lid

Hi Cordoba,

ik heb dit gecontroleerd, maar de accuklemmen zaten stevig vast op de polen, er was geen beweging in te krijgen.

Cordoba

Forumguru
Dan lijkt de 1e stap in elk geval in orde (het gebeurt soms dat de accuklemmen niet goed vast zitten en allerlei 'onverklaarbare' storingen veroorzaken. Soms veroorzaakt doordat de accuklemmen even losgenomen zijn voor een bepaalde reparatie, en vervolgens niet meer netjes vast gezet.
Check ook of de massa aansluiting van de accu en dynamo in orde zijn, kortom bekijk of je in dat gebied afwijkende zaken ziet (check ook of je op de accubak verschijnselen ziet van oververhit (gesmolten/verbrand) plastic ziet.

aza

Lid
Dank Cordoba.

ik heb hem gisteren uit laten lezen en de foutcode: p0116 kwam naar voren. de monteur zei temp sensor defect, ik zei dat ik die al heb vervangen toen gaf hij aan dat het een kabel breuk kon zijn. Klopt dit?

oco1979

Forumguru
volgende dingen kunnen de oorzaak zijn :

Temperatuursensor(reeds vervangen)

Kabelbreuk temperatuursensor. 2 draads stekker,loopt rechstreeks naar ecu.

welke waarde heeft de temperatuur via parameters(uitlezen-parameters) vs dashboard ?

Valse lucht inlaatsysteem.

Gasklep actuator(vervuild)

Laatst bewerkt:

aza

Lid
net gebeld door de garage, ze hebben geen kabel breuk gevonden, de monteur weet nu even geen raad meer..

aza

Lid
de monteur zegt dat het de krukkas sensor kan zijn, ze gaan hem als het goed is vandaag vervangen..

Joske

Forumguru
1 van de weinige sensoren die een motorblok lam kunnen leggen, dat is wel een feit. Maar mij lijkt het alsof de garage het eigenlijk niet echt goed weet.. :pieker:

Cordoba

Forumguru
@aza Ik zie nu pas je vraag, als je van een specifiek forumlid antwoord wil, kun je een @ voor de forumnaam zetten, dan krijgen de meesten (afhankelijk van hoe je het ingesteld hebt) een melding met een verwijzing naar je post.

Ik zie op dit moment geen logische verdachte voor je probleem, ik heb alleen nog één vraag: de code die je nu hebt gekregen is niet merk specifiek (dus voor ieder merk hetzelfde). Dat kan betekenen dat je garage niet met merkspecifieke apparatuur werkt, en daarom mogelijk andere foutmeldingen niet ziet. Kun je daar duidelijkheid over geven (apparatuur voor Skoda, Seat, VW of Audi maakt niets uit, als het maar voor de VAG-groep is).

Laatst bewerkt:

aza

Lid
Hoi Daar ben ik weer.

Het probleem is hier bij nog steeds niet opgelost en valt nog steeds uit en start soms niet pas na 3 a 5 minuten iemand nog ideeen.

Alvast bedankt

oco1979

Forumguru
relais brandstofpomp of pomp zelf
krukas/nokkenassensor
best is met testkast rijden/kijken als die stilvalt en terug starten,
ontsteking
brandstof
mogelijks relais brandstofpomp en aansturing injectoren dezelfde.
bij stilvallen,welke foutcodes komen er danvoor ?

aza

Lid
HOI, IK moet de relais nog proberen en uitlezen moet ik weer gaan doen deze week ergens.
Bedankt IK hou jullie op de hoogte mocht het opgelost zijn

Bovenaan Onderaan