Omda ge er nu toch over begon (het optisch tunen) en ik over de keuring die veranderd is sinds gisteren.
Deez kreeg ik in e-mail dastrak:
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De internetforums worden overstelpt met reacties op deze nieuwe reglementeringen. Er wordt zelfs al met zware acties gedreigd. Stakingen, bezetten van drukke wegen, betogingen zullen de volgende weken zeker volgen. Naar de reacties te lezen worden vanaf vandaag de beroepen als stationchefs en politieagenten voor risicoberoepen aanzien. Sommige stationschefs reageren al met afschuw op de nieuwe reglementering en vragen extra bescherming uit vrees voor wraakacties. Het probleem dat de overheid hier zelf creëert is dat meer wagens geen geldig keuringsbewijs meer zullen hebben en zo onverzekerd gaan rondrijden. Hieronder volgt een bijlage uit de GVA van 16/02/2006.
De ministeriële omzendbrief die de nieuwe regels over verbouwingen aan personenvoertuigen (het tunen) bevat, is woensdag in het Belgisch Staatsblad verschenen. "Tot nu toe waren er enkel regels voor het verlagen van de auto, nu is er eindelijk een reglementering voor alle verbouwingen", meldt GOCA, de federatie van de autokeuringsstations, donderdag. De mogelijke verbouwingen aan een auto zijn opgedeeld in drie categorieën.
De regels, die betrekking hebben op personenvoertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen (bestuurder niet meegerekend), zijn het gevolg van overleg tussen de federale overheidsdienst Vervoer en Mobiliteit, minister van Mobiliteit Renaat Landuyt, GOCA en de tuningsector, aldus Katrien De Coster, communicatiemanager van GOCA.
Het basisprincipe luidt dat de veiligheid van de bestuurder en van andere weggebruikers gegarandeerd moet blijven. Zo mogen er geen puntige of snijdende voorwerpen uitsteken aan binnen- of buitenkant, mag de zichtbaarheid van de bestuurder niet belemmerd worden en mag de dragende structuur niet verwijderd worden.
De aanpassingen waarvoor geen bijkomende documenten nodig zijn, werden ondergebracht in een categorie A. Het gaat onder meer om (aanpassingen aan) bumpers, spoilers, ruitenwissers, dashboard, pedalen, achterlichten, velgen, verlagingen en motortuning.
Dergelijke verbouwingen moet de bestuurder pas laten controleren bij de periodieke keuring, en kosten hem niets extra.
Voor de categorieën B en C moet de bestuurder zich na elke verbouwing spontaan aanbieden bij de keuring, alvorens het voertuig opnieuw in gebruik te nemen. Hij zal daarvoor ook minstens 33,50 euro betalen: 24,50 euro voor de tuningkeuring, 3 euro (benzinevoertuigen) of 6 euro (diesels) voor de milieukeuring en 6 euro voor het tuningrapport dat de verbouwingen omvat. Dit rapport, dat bij het keuringsbewijs wordt toegevoegd, blijft geldig zo lang de bestuurder geen nieuwe verbouwingen laat uitvoeren.
Voor de categorie B gaat het onder meer om het plaatsen van een luchthapper, wijzigingen aan spatborden, audioinstallatie, deurpanelen of groot- en kruislichten.
Voor elke verbouwing in categorie C moet de bestuurder telkens nog eens 6 euro betalen voor het validatieverslag dat daarover wordt opgemaakt. Het gaat hier om aanpassingen aan zijspiegels aan de buitenkant, vlinderdeuren of -scharnieren, het plaatsen van niet-originele zetels, nieuwe veiligheidsgordels, een niet-origineel stuur of een veiligheidskooi. Ook een niet-originele uitlaat en aangepaste remschijven vallen onder deze categorie.
Verboden zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remlmauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders, benadrukt GOCA.
Kopieer dit bericht en stuur het naar al uw contactpersonen in uw outlookbestand en maak zo deze manier van werken van de regering bekend aan zoveel mogelijk personen. Door een massaal reageren kunnen wij laten zien dat tuning een serieuze hobby is en niet moet worden vergeleken met machogedrag, illegale straatraces, gevaarlijk rijgedrag en overdreven muzieklawaai. Wij zijn zeker voorstander voor een degelijke reglementering op alle vlakken maar het kan niet langer dat de auto in België wordt gebruikt voor een melkkoe. België maakt zich weer belachelijk in de andere landen van Europa. Duizenden jongeren –de toekomstige motor van België- zien zich weer “gepakt” door de regering. En wat met de banen die in gevaar worden gebracht? Door één pennentrek van een naïeve minister zijn er weer honderden tot enkele duizenden banen in gevaar. Hoeveel tuning- en audiozaken gaan zich genoodzaakt voelen om hun deuren te sluiten en personeel te ontslaan.
[/ QUOTE ]
Khoop da iedereen de moeite doet da eens te lezen. Dan weet ge hoe erg het hier is!