Fabulous Fabia

FILA

Lid
Hey,

Ja, ik zit hier al nen helen tijd op zenne maar ik ga mennen auto nekeer terug voorstellen he.
Reden is omda hij helemaal veranderd is.
Ge kent da gezegd wel: "1 foto zegt meer dan 1000 woorden". Dat in gedachten houdende zet ik hier maar ineens een paar foto's van mijn bolide /forum/images/graemlins/smile.gif





Onder de motorkap zijn de afdeksels van motor, luchtfilter en batterij ook gespoten en in het interieur de roostertjes van de verwarming ook.

Der komen nog nieuwe velgen op binnen korte tijd en binnen iets langere tijd komt er dan airride onder en binnen nog iets langere tijd beginnen we serieus me de audio-installatie en het interieur da dan in leder en alcantara zal komen.
 

Fabia

† In Memoriam
Euuh, sorry maar het is niet helemaal mijn smaak. /forum/images/graemlins/crazy.gif
 
/forum/images/graemlins/shocked.gif /forum/images/graemlins/shocked.gif /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/crazy.gif /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/confused.gif /forum/images/graemlins/frown.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
 

Hetzer

Forumguru
UUUUhhhhhh is dit de zelfde auto als eerst, wouw wat een metamorfoose , erg knap gedaan!!!!!!

/forum/images/graemlins/worshippy.gif /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

FILA

Lid
Hij was eerst blauw he.
Zo was hij:

En nu dus zo:


En tis nog van belange ni gedaan he.

En ja, deze is voor meetings te doen.
De premiere zal op 12 maart zijn in Anderlecht op Heaven On Wheels Tuningday III.
 

FILA

Lid
Velgen zijn ook bestelt, nog ff een weekje of 2 wachten en dan staan ze erop

Nog ff een toffe toevoeging /forum/images/graemlins/smile.gif
fabiafila8ok.gif
 

FILA

Lid
Da rims under da car!



Zaterdag nu binne nog vo den airride en dan zijn de grote veranderingen gedaan vo deez jaar.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ligt het aan mij of klopt het dat het optische tunen in B veel meer een fenomeen is dan in NL?

Of is het een gevolg van de relatief hoge eisen (verzekering, herkeuring, etc.) die in B gepaard gaan met technische tuning, zeker als je nog jong bent?
 

FILA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ligt het aan mij of klopt het dat het optische tunen in B veel meer een fenomeen is dan in NL?

Of is het een gevolg van de relatief hoge eisen (verzekering, herkeuring, etc.) die in B gepaard gaan met technische tuning, zeker als je nog jong bent?

[/ QUOTE ]

Da ligt alles behalve aan u!
Wa ge zegt is helemaal waar. Ik betaal 1.250€ per jaar verzekering voor men 1.4 TDI en GEEN Omnium.
En als ik iets aanpas eraan dan moetek da laten keuren en verzekeren en betaal ik elke keer maar meer.

En vanaf gisteren zijn ze het naar de kloten aan het doen ook voor het optisch tunen, bijna niets mag meer tegoei. Overal zijn attesten voor nodig.
Voor de verkeersveiligheid zegt men dan maar ge moet ook laten herkeuren als ge audio steekt.
Ge moet maar eens zien naar de tuningfora, overal crisis /forum/images/graemlins/smile.gif
 

FILA

Lid
Omda ge er nu toch over begon (het optisch tunen) en ik over de keuring die veranderd is sinds gisteren.

Deez kreeg ik in e-mail dastrak:
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De internetforums worden overstelpt met reacties op deze nieuwe reglementeringen. Er wordt zelfs al met zware acties gedreigd. Stakingen, bezetten van drukke wegen, betogingen zullen de volgende weken zeker volgen. Naar de reacties te lezen worden vanaf vandaag de beroepen als stationchefs en politieagenten voor risicoberoepen aanzien. Sommige stationschefs reageren al met afschuw op de nieuwe reglementering en vragen extra bescherming uit vrees voor wraakacties. Het probleem dat de overheid hier zelf creëert is dat meer wagens geen geldig keuringsbewijs meer zullen hebben en zo onverzekerd gaan rondrijden. Hieronder volgt een bijlage uit de GVA van 16/02/2006.


De ministeriële omzendbrief die de nieuwe regels over verbouwingen aan personenvoertuigen (het tunen) bevat, is woensdag in het Belgisch Staatsblad verschenen. "Tot nu toe waren er enkel regels voor het verlagen van de auto, nu is er eindelijk een reglementering voor alle verbouwingen", meldt GOCA, de federatie van de autokeuringsstations, donderdag. De mogelijke verbouwingen aan een auto zijn opgedeeld in drie categorieën.
De regels, die betrekking hebben op personenvoertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen (bestuurder niet meegerekend), zijn het gevolg van overleg tussen de federale overheidsdienst Vervoer en Mobiliteit, minister van Mobiliteit Renaat Landuyt, GOCA en de tuningsector, aldus Katrien De Coster, communicatiemanager van GOCA.
Het basisprincipe luidt dat de veiligheid van de bestuurder en van andere weggebruikers gegarandeerd moet blijven. Zo mogen er geen puntige of snijdende voorwerpen uitsteken aan binnen- of buitenkant, mag de zichtbaarheid van de bestuurder niet belemmerd worden en mag de dragende structuur niet verwijderd worden.
De aanpassingen waarvoor geen bijkomende documenten nodig zijn, werden ondergebracht in een categorie A. Het gaat onder meer om (aanpassingen aan) bumpers, spoilers, ruitenwissers, dashboard, pedalen, achterlichten, velgen, verlagingen en motortuning.
Dergelijke verbouwingen moet de bestuurder pas laten controleren bij de periodieke keuring, en kosten hem niets extra.
Voor de categorieën B en C moet de bestuurder zich na elke verbouwing spontaan aanbieden bij de keuring, alvorens het voertuig opnieuw in gebruik te nemen. Hij zal daarvoor ook minstens 33,50 euro betalen: 24,50 euro voor de tuningkeuring, 3 euro (benzinevoertuigen) of 6 euro (diesels) voor de milieukeuring en 6 euro voor het tuningrapport dat de verbouwingen omvat. Dit rapport, dat bij het keuringsbewijs wordt toegevoegd, blijft geldig zo lang de bestuurder geen nieuwe verbouwingen laat uitvoeren.
Voor de categorie B gaat het onder meer om het plaatsen van een luchthapper, wijzigingen aan spatborden, audioinstallatie, deurpanelen of groot- en kruislichten.
Voor elke verbouwing in categorie C moet de bestuurder telkens nog eens 6 euro betalen voor het validatieverslag dat daarover wordt opgemaakt. Het gaat hier om aanpassingen aan zijspiegels aan de buitenkant, vlinderdeuren of -scharnieren, het plaatsen van niet-originele zetels, nieuwe veiligheidsgordels, een niet-origineel stuur of een veiligheidskooi. Ook een niet-originele uitlaat en aangepaste remschijven vallen onder deze categorie.
Verboden zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remlmauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders, benadrukt GOCA.


Kopieer dit bericht en stuur het naar al uw contactpersonen in uw outlookbestand en maak zo deze manier van werken van de regering bekend aan zoveel mogelijk personen. Door een massaal reageren kunnen wij laten zien dat tuning een serieuze hobby is en niet moet worden vergeleken met machogedrag, illegale straatraces, gevaarlijk rijgedrag en overdreven muzieklawaai. Wij zijn zeker voorstander voor een degelijke reglementering op alle vlakken maar het kan niet langer dat de auto in België wordt gebruikt voor een melkkoe. België maakt zich weer belachelijk in de andere landen van Europa. Duizenden jongeren –de toekomstige motor van België- zien zich weer “gepakt” door de regering. En wat met de banen die in gevaar worden gebracht? Door één pennentrek van een naïeve minister zijn er weer honderden tot enkele duizenden banen in gevaar. Hoeveel tuning- en audiozaken gaan zich genoodzaakt voelen om hun deuren te sluiten en personeel te ontslaan.

[/ QUOTE ]

Khoop da iedereen de moeite doet da eens te lezen. Dan weet ge hoe erg het hier is!
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De aanpassingen waarvoor geen bijkomende documenten nodig zijn, werden ondergebracht in een categorie A. Het gaat onder meer om (aanpassingen aan) bumpers, spoilers, ruitenwissers, dashboard, pedalen, achterlichten, velgen, verlagingen en motortuning.
Dergelijke verbouwingen moet de bestuurder pas laten controleren bij de periodieke keuring, en kosten hem niets extra.
Voor de categorieën B en C moet de bestuurder zich na elke verbouwing spontaan aanbieden bij de keuring, alvorens het voertuig opnieuw in gebruik te nemen. Hij zal daarvoor ook minstens 33,50 euro betalen: 24,50 euro voor de tuningkeuring, 3 euro (benzinevoertuigen) of 6 euro (diesels) voor de milieukeuring en 6 euro voor het tuningrapport dat de verbouwingen omvat. Dit rapport, dat bij het keuringsbewijs wordt toegevoegd, blijft geldig zo lang de bestuurder geen nieuwe verbouwingen laat uitvoeren.
Voor de categorie B gaat het onder meer om het plaatsen van een luchthapper, wijzigingen aan spatborden, audioinstallatie, deurpanelen of groot- en kruislichten.
Voor elke verbouwing in categorie C moet de bestuurder telkens nog eens 6 euro betalen voor het validatieverslag dat daarover wordt opgemaakt. Het gaat hier om aanpassingen aan zijspiegels aan de buitenkant, vlinderdeuren of -scharnieren, het plaatsen van niet-originele zetels, nieuwe veiligheidsgordels, een niet-origineel stuur of een veiligheidskooi. Ook een niet-originele uitlaat en aangepaste remschijven vallen onder deze categorie.
Verboden zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remlmauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders, benadrukt GOCA.


[/ QUOTE ]

Wat een zotheid!

Dus conventionele motortuning (scherpere nokkenassen, andere uitlaattrajecten, etc.) valt in de lichtste categorie terwijl chiptuning verboden is? Oh please... /forum/images/graemlins/confused.gif

En een nieuwe audio-installatie brengt een groter risico met zich mee dan een (kans op een ondeskundige) verlaging? /forum/images/graemlins/shocked.gif

En wat is er zo dramatisch aan veerpootbruggen?

Uw keuringsdienst is de weg echt volledig kwijt!

Idioot eigenlijk, 't is de omgekeerde wereld. Op vrijwel alle gebieden mag in B zowat alles en kent NL de pietepeuterigste regeltjes. Maar op dit vlak is in NL alles mogelijk (zonder extra verzekeringspremie en herkeuring) terwijl in B de bureaucraten heersen...
 

FILA

Lid
Vwalla, nu ziet ge eens wa wij meemaken hier!
Gewoon ni te doen!
Onze hoop is da ze wa meer naar Nederland en Duitsland gaan zien, ze wille toch 1 Europa maar zo zen ze ni goe bezig!
 

FILA

Lid
Ok, hier wa foto's vandaag genomen (spijtig genoeg nog ni gekuist want daar was het hier vandaag ni echt het weer voor, hopelijk morgen beter weer)!

Op zen hoogst:

Den voorkant op zen laagst:

Den achterkant op zen laagst:

Volledig op zen laagst:

En dan nog 1 op een respectabele hoogte nog ergens tussenin:
 
Bovenaan Onderaan