*In deze post staat een werkbeschrijving voor het vervangen van het eerste type achterlichten (1996-2000) voor de facelift-achterlichten (2000-2004) bij een Skoda Octavia I.
Voorwoord
>De
Skoda Octavia 1 heeft in 2000 een facelift gehad. Daarbij hoort ook een nieuw type achterlichten.
Verschil met het oude type is best wel groot, vooral qua indeling/ de volgorde van de lampjes:
oud type, van boven naar beneden, totaal
5 lampjes:
-knipperlicht
-remlicht
-achteruitrijlicht
-achterlicht
-mistachterlicht (alleen links, rechts een lege fiiting vanwege nl. wetgeving)
facelift type, van boven naar beneden, totaal
4(!) lampjes:
-remlicht
-knipperlicht
-achteruitrijlicht
-achterlicht + mistachterlicht(werkt alleen links) (duplolampje)
>Het is dan ook
niet mogelijk om de lamphouders onderling te verwisselen!!!
(volgorde klopt niet, maar ook de vorm is anders)
>Ook zijn de facelift-units ietsjes groter; er is daardoor een kleine aanpassing aan de carroserie nodig die ik hier vooral zal bespreken!
>Gelukkig passen de 'oude' stekkers wel gewoon in de nieuwere units, dus dat is gewoon plug-'n'-play.
We gaan beginnen!
Zó! Ik ben net even bezig geweest om de klus 'f'f' te doen, maar ik kwam al snel tot de conclusie:
HELAAS, DIT GAAT NIET (helemaal) PASSEN !!!
(...niet één-op-één in ieder geval; een kleine aanpassing is hier wel nodig!)
Wat is er namelijk aan de hand?
De nieuwe lampen zijn iets groter/hoger, zodat er aan de onderkant bij de carroserie te weinig ruimte is...
Hier zie je het verschil in hoogte duidelijk bij de hoeken; links de oude-, rechts de nieuwe unit:
Maarrr, wij zijn niet voor één gat te vangen, toch?!
Gelukkig zit er namelijk tussen de achterlichten en de bumper (links en rechts) een (meegespoten) tussenstukje van kunststof, die iets kan worden aangepast om wat meer ruimte te creëren!
1. de tussenstukjes verwijderen
Deze tussenstukjes moeten er dus eerst maar eens af. Hoe doe je dat?
Eerst moet je de (meegespoten) kunststof middenstrip, die onder de achterklep valt, (voorzichtig) weghalen; deze zit gewoon vastgeklikt:
Dan komen er links en rechts twee kruiskop-schroefjes tevoorschijn; deze draai je er vervolgens uit.
Als dit gedaan is, zijn de tussenstukjes los en kun je ze richting het midden schuiven ...en dan zijn eraf!
>Op de bovenstaande foto zijn de units al niet meer te zien, maar het is beter dat je
hierna pas de achterlichten gaat verwijderen...
2. de achterlichten verwijderen
Eerst links en rechts aan de binnenkant de stoffen bekleding en kunststof kap voorzichtig wegtrekken; deze laatste zit boven met een klemmetje en onder met een schroef, die je trouwens in dit geval gewoon kunt laten zitten:
Dan zie je meteen de achterlichtunits al zitten.
Haal eerst de lampenhouders los en dan kan je vervolgens de stekker/bedrading (iets makkelijker) loskoppelen.
De lampunits zitten van binnen met 4 moertjes vast die je met dop 8 los draait.
>Ook al zijn alle vier de moertjes eraf, dan nog zul je soms merken dat de unit wat blijft 'plakken' aan de afdichting die tussen de unit en de carroserie zit; maar voor hetzelfde geld valt-ie wèl zo op de grond;
OPPASSEN DUS !!!
3.De tussenstukjes aanpassen
Nu de oude units eruit zijn, is het tijd voor het aanpaswerk.
Behalve de tussenstukjes, zitten er ook nog een paar deeltjes van de achterbumper in de weg: precies waar de tussenstukjes (links en rechts) aan de carroserie/bumper zaten geschoven:
Ook dit is kunststof en dat kun je dus zo wegsnijden.
Hier komt het niet zo precies, omdat je het straks toch niet echt meer ziet...
Maar dan kan je wel alvast ff het gevoel met je stanleymes krijgen voor straks!
>Voor de zekerheid (als je uitschiet) had ik achter de te snijden delen even een doek gedaan!
Dit is vervolgens het resultaat:
Nu nog de tussenstukjes zelf aanpassen...
LET OP: Deze zitten nogal in het zicht, dus dit moet wel netjes en met beleid gebeuren!!!
Ik heb natuurlijk eerst gepast en gemeten met de nieuwe units erbij en kwam daarbij tot de conclusie dat ik nog
46 mm tussen de bumper en de lampunits over heb.
Er moet dus ca. een halve cm. van de tussenstukjes af.
Eerst netjes op de tussenstukjes aftekenen; ik doe dat zelf met afplaktape, zodat je ook nog iets van bescherming van de lak hebt...
(maar helaas: àls je echt uitschiet met je mes, dan gaat het zeer waarschijnlijk alsnog fout...):
Dan pak je het stanleymes er weer bij en vervolgens snijd je
MET BELEID, stukje bij beetje, steeds dieper, totdat je er doorheen bent.
En dan is dit het resultaat (rechts zie je nog de originele hoogte bij het andere tussenstukje):
EN... VOILÁ!
Je kan de snijrand daarna mss nog iets bijwerken met het mesje of evt. een schuurpapiertje.
Het kunststof is van zichzelf zwart van kleur, dus bij mij valt die snijrand niet echt op, echter:
>Ik kan me zo voorstellen (als jij bijv. een zilvergrijze auto hebt) dat je de snijrand voor het nette ff moet bewerken met een lakstiftje o.id.!
4. de wederopbouw
'Montage gebeurt in omgekeerde volgorde', dus:
-de nieuwe facelift-achterlichtunits erin;
-de stekkers in de nieuwe lampenhouders steken;
-de lampenhouders in de units klikken;
-de bekleding binnenin weer netjes terugduwen;
-de
aangepaste tussenstukjes links en rechts weer terugplaatsen;
-de lange middenstrip weer terugklikken.
...en KLAAR! Zie hier het resultaat:
ff ter herrinnering: zó was het eerst:
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben; succes!