Familieuitbreiding

sitechris

Donateur
Sinds 1 april heb ik een nieuwe baan en dat betekent 'bye bye' leaseauto. Mijn rode Seat Leon 2.0 TDI FR is niet meer en is naar een collega gegaan. 135.000 probleemloze en hele fijne kilometers met de Seat afgelegd.

Maar......de nieuwe baan is in Limburg en ik woon (nog) in Utrecht. We willen wel gaan verhuizen, maar een huis is niet 1-2-3 gevonden (en mijn huis niet 1-2-3 verkocht). Ik heb overwogen om met de Cupra woon-werkverkeer te doen, maar 1500 kilometer per week met een gemiddeld verbruik van 1 op 9 is niet te doen, ondanks dat ik ruim 600 euro netto reiskostenvergoeding krijg. Laat staan de extra afschrijving die ik voor mijn kiezen krijg. Ik heb nog heel even overwogen om de Cupra in te ruilen tegen een nieuwe FR TDI 184 pk full-option, maar daar had ik uiteindelijk geen zin in. Uiteindelijk is dit woon-werkverkeer ook een tijdelijke situatie en bevalt de Cupra me te goed. Helaas kon ik de Seat Leon TDI uit de lease ook niet overnemen. Ondanks dat het contract maar 9 maanden resteerde, was de afkoopsom inc btw 19.100 euro. De afkoopsom was 12.500 euro, de boete van 6600 euro kwam daar nog even bovenop. Dat werd me net wat te gortig.

Dus op zoek naar een diesel. De eisen:
- Budget 10-15k
- Goede stoelen
- Runningcosts moeten te overzien zijn (verbruik, verzekering, afschrijving, belasting etc). Dus geen zescilinder diesel
- Comfort
- Acceptabele stereo
- Ik hoef geen strepentrekker te hebben, maar 100 pk is wel het minimum. Een Polo Bluemotion vind ik echt te weinig.
- Max 120/125 op teller.

Kandidaten waar ik mee heb gereden
- Volvo C30 1.6D
- Ford Focus 1.6 TDCI
- Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM (170 pk)
- Renault Megane 1.5 dci
- VW Golf Combi VI 1.6 TDI 105 pk Comfortline

Waarom deze lijst: dit waren auto's die bij mij in de buurt stonden en aan de criteria voldeden. Dat is de reden dat je bv geen Octavia op de lijst ziet staan. Er stonden er een paar, maar die waren of te duur of misten wat opties, of hadden niet de juiste km stand etc.

Het eerste wat me opviel aan bijna alle modellen: wat zorgen mensen slecht voor hun auto. Bij de Volvo en Alfa zag het interieur er ronduit afgeleefd uit na pak hem beet 100.000 kilometer. Hoe krijg je het voor elkaar om je middenconsole te bekrassen. Bizar. Dat was ook meteen de reden waarom de Volvo en Alfa afvielen. De Volvo had prima stoelen, was stil en had een geweldige stereo, maar ik kon niet om de imperfectie heen kijken. De Alfa was het snelst van alle kandidaten, maar een verbruik van 1 op 13 was me net wat te gortig. Ook zaten de stoelen niet lekker (korte zittingen) en reed de auto in Dynamic mode te nerveus. In Normal mode gaf de motor niet helemaal thuis, dus dan ging je toch weer in de nerveuze Dynamic mode. Ook was de staat van de Alfa onvoldoende.

De Renault viel ook af. De GT-line is op zich een fijne auto, maar ik had niet de klik met de auto. Ik zie ze te vaak rijden. En ik ben te verwend geweest met mijn vorige RS.

Dan de Ford Focus. Dit was een 2009 auto, dus van het vorige model. Echt een prima auto. Fijn chassis, redelijk dieselblok, goede stereo, veel luxe en een messcherpe prijs. Nog geen 9.000 euro. Enige minpunt waren de stoelen. Lang getwijfeld, maar uiteindelijk niet gedaan.

Bleef over de Golf. De duurste van het stel, maar ook met de minste kilometers (75.000) en bouwjaar 2011. Ook deze auto niet helemaal vlekkeloos. Wat krasjes, beschadigingen op de velgen en een importauto. Wel een jaar garantie. Gelukkig reed de auto vlekkeloos. Goede (sport)stoelen, een fijne stereo en alle luxe die ik nodig heb (navi 310, pdc, dimmende spiegel). Een combi kan ook handig zijn als we gaan verhuizen, dus dat was nog een extra argument. Ik heb nog wat van de prijs afgepraat, nieuwe voorbandjes laten plaatsen en gaan met die banaan. Ik ga er vanuit dat ik max een jaar met de auto ga rijden en hem inruil als ik dichter bij het werk woon. Maar dan heb ik er wel 60/70k op de teller bijgezet.

Ik heb de auto nu inmiddels een maand en er ruim 6k bijgeplust. Even plussen en minnen
+ Comfort. Het onderstel is echt heel comfortabel.
+ stil
+ jaar garantie
+ interieur + afwerking
+ goede stoelen (alcantara beklede sportstoelen)
- verbruik 1 op 18. Had iets beter gehoopt. Mijn 2.0 TDI uit de Seat was zuiniger
- mis de zesbak
- qua vermogen is het net aan. De 1.6 TDI 110 pk die ik in de Octavia III laatst reed, voelde echt sneller aan. Ik overweeg een chippie.

Al met al ben ik positief over de auto. Het is vooral een ontspannen reisauto. Absoluut geen sporter. Daarvoor heb ik de Cupra staan. Maar voor woon-werkverkeer op de Nederlandse snelweg red ik het hier wel even mee.

20150509_141545.jpg 20150509_141555.jpg 20150509_141638.jpg 20150509_141707.jpg 20150509_141722.jpg
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd natuurlijk met je nieuwe baan.
Het uiterlijk van de Golf 6 en dan doel ik op de achterkant vind ik niet echt geslaagd. Je afwegingen lezende en de kwaliteit van de Golf kennende heb je gewoon een goede keuze gedaan en wat verhuiscapaciteit is nooit weg
 

jonbongoofy

Forumguru
@sitechris gefeliciteerd met je nieuwe baan. We zitten zo te zien op dezelfde afstand van het werk. Alleen is jouw werkgever een stuk royaler met vergoeding zeg. Ik krijg wel € 100,-- per maand ;)
 

deusjevo

Forumguru
Gefeliciteerd met de nieuwe baan!

Uhh, 6600 euro boete 9 maanden af te kopen, die snap ik niet?
Moet je niet alleen het restant eigen bijdrage voor 9 maanden betalen?
 

turboturbo

Forumguru
Bij het lijstje aangekomen tijdens het lezen gokte ik dat je met de Alfa thuis gekomen zou zijn (puur vanwege de JTD en het uiterlijk)

Mispoes dus! :geek:
 

deusjevo

Forumguru
Ik rijd tijdelijk een Focus 2011 en snap dat hele geg(e)il over onderstel en stuureigenschappen absoluut niet.
Rotding om in te rijden, m'n oude Octavia stuurde beter.
Focus staat trouwens op 16" misschien dat dat daar wat mee te maken heeft.
O2 had een sportonderstel en 17".

Ik had waarschijnlijk ook de Alfa het meest begeerd.
 
Laatst bewerkt:

deusjevo

Forumguru
Nope. Dat geldt overigens voor de meeste leasemaatschappijen/regelingen.

Onze regeling is dat je alleen je eigen bijdrage (dit is max 10% van het maandelijkse leasebedrag) af moet tikken als je op eigen verzoek vertrekt.
Werkgever blijft dan met de auto zitten, die gaat dan vaak naar je vervanger en die hoeft dan weer geen eigen bijdrage te betalen omdat jij die al afgekocht hebt bij vertrek.
 

peterrapid

Forumguru
@deusjevo, Ford Focus RS is subliem maar dit is een totaal andere auto dan de dagdagelijkse Focus (die ik ook een onding vind btw). In onze familie heb je een paar leden die zweren bij Ford maar vind het makke motoren, rommelig interieur en er rammelt altijd wel iets en vooral vind ik de prijzen van Ford-dealers voor een herstelling gewoon niet van deze wereld (alhoewel VAG ook die kant aan het opgaan is).
 

deusjevo

Forumguru
Prijzen onderhoud vind ik persoonlijk niet zo boeiend, ik rijd al 25 jaar zakelijk.
Dashboard en interieur vind ik zeer matig, zitten geloof ik wel 50 knopjes op stuur en dashboard.
Navigatie is zeer traag en niet meer van deze tijd.
Deze Focus heb ik sinds begin januari en er is sinds die tijd al voor 2300 euro ! aan verspijkerd.
Grote beurt, boordcomputer reset, reparatie climate control (lekke leiding) en 4 nieuwe zomerbanden.

Niet leuk als je particulier rijdt.... :mad:

RS lijkt mij inderdaad geheel anders :thumbsup:
 

EdK

Forumguru
Deze Focus heb ik sinds begin januari en er is sinds die tijd al voor 2300 euro ! aan verspijkerd.
Grote beurt, boordcomputer reset, reparatie climate control (lekke leiding) en 4 nieuwe zomerbanden.
Tsja maar grote beurt en zomerbanden hoort gewoon bij normaal onderhoud, dus dan blijven als extra kosten de lekke leiding en reset BC over...
 

CDK

Forumguru
gefeliciteerd met de nieuwe baan en je nieuwe vervoermiddel, gelukkig denken we hetzelfde over het uiterlijk, knap dat jij als petrolhead zo'n keuze kan maken, ik zou liever meer betalen en met de cupra heen en weer blaffen ;)
 

Cordoba

Forumguru
Boeiend verhaal om te lezen Chris. Bij je overweging om wat bitjes om te gooien, vraag ik me wel af of dat in dit geval handig is: de auto zal waarschijnlijk wat feller aan het gas gaan hangen, en de A2 is een geliefde controleplek, en als ik het goed heb komen er komend jaar nog extra trajectcontroles bij op de A2.
 

CDK

Forumguru
@Cordoba, maar je hoeft met een gechipte auto toch niet harder te gaan rijden? alleen het sneller versnellen kan erg praktisch en veilig zijn en geeft je bovendien een prettigere rijervaring.
 

Cordoba

Forumguru
@Corné de Kluijver Klopt helemaal Corné, maar de verleiding is wel groter met een gechipte auto (zeker voor een petrolhead). Voor iemand die er helemaal niet van houdt om af en toe even lekker door te trekken maakt het niets uit, maar als die 'afwijking' er ingebakken zit bij je, dan komt dat er af en toe ook uit. (dat zul je zelf waarschijnlijk ook zo hebben Corné)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

sitechris

Donateur
Ik rijd altijd wel te hard. Dus die chip maakt niet zo veel uit. Het is meer voor gemak. Maar ik twijfel nog vanwege de centjes. Is toch weer 700 euries. Dit jaar is al een duur autojaar.
 
Bovenaan Onderaan