sitechris
Donateur
Sinds 1 april heb ik een nieuwe baan en dat betekent 'bye bye' leaseauto. Mijn rode Seat Leon 2.0 TDI FR is niet meer en is naar een collega gegaan. 135.000 probleemloze en hele fijne kilometers met de Seat afgelegd.
Maar......de nieuwe baan is in Limburg en ik woon (nog) in Utrecht. We willen wel gaan verhuizen, maar een huis is niet 1-2-3 gevonden (en mijn huis niet 1-2-3 verkocht). Ik heb overwogen om met de Cupra woon-werkverkeer te doen, maar 1500 kilometer per week met een gemiddeld verbruik van 1 op 9 is niet te doen, ondanks dat ik ruim 600 euro netto reiskostenvergoeding krijg. Laat staan de extra afschrijving die ik voor mijn kiezen krijg. Ik heb nog heel even overwogen om de Cupra in te ruilen tegen een nieuwe FR TDI 184 pk full-option, maar daar had ik uiteindelijk geen zin in. Uiteindelijk is dit woon-werkverkeer ook een tijdelijke situatie en bevalt de Cupra me te goed. Helaas kon ik de Seat Leon TDI uit de lease ook niet overnemen. Ondanks dat het contract maar 9 maanden resteerde, was de afkoopsom inc btw 19.100 euro. De afkoopsom was 12.500 euro, de boete van 6600 euro kwam daar nog even bovenop. Dat werd me net wat te gortig.
Dus op zoek naar een diesel. De eisen:
- Budget 10-15k
- Goede stoelen
- Runningcosts moeten te overzien zijn (verbruik, verzekering, afschrijving, belasting etc). Dus geen zescilinder diesel
- Comfort
- Acceptabele stereo
- Ik hoef geen strepentrekker te hebben, maar 100 pk is wel het minimum. Een Polo Bluemotion vind ik echt te weinig.
- Max 120/125 op teller.
Kandidaten waar ik mee heb gereden
- Volvo C30 1.6D
- Ford Focus 1.6 TDCI
- Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM (170 pk)
- Renault Megane 1.5 dci
- VW Golf Combi VI 1.6 TDI 105 pk Comfortline
Waarom deze lijst: dit waren auto's die bij mij in de buurt stonden en aan de criteria voldeden. Dat is de reden dat je bv geen Octavia op de lijst ziet staan. Er stonden er een paar, maar die waren of te duur of misten wat opties, of hadden niet de juiste km stand etc.
Het eerste wat me opviel aan bijna alle modellen: wat zorgen mensen slecht voor hun auto. Bij de Volvo en Alfa zag het interieur er ronduit afgeleefd uit na pak hem beet 100.000 kilometer. Hoe krijg je het voor elkaar om je middenconsole te bekrassen. Bizar. Dat was ook meteen de reden waarom de Volvo en Alfa afvielen. De Volvo had prima stoelen, was stil en had een geweldige stereo, maar ik kon niet om de imperfectie heen kijken. De Alfa was het snelst van alle kandidaten, maar een verbruik van 1 op 13 was me net wat te gortig. Ook zaten de stoelen niet lekker (korte zittingen) en reed de auto in Dynamic mode te nerveus. In Normal mode gaf de motor niet helemaal thuis, dus dan ging je toch weer in de nerveuze Dynamic mode. Ook was de staat van de Alfa onvoldoende.
De Renault viel ook af. De GT-line is op zich een fijne auto, maar ik had niet de klik met de auto. Ik zie ze te vaak rijden. En ik ben te verwend geweest met mijn vorige RS.
Dan de Ford Focus. Dit was een 2009 auto, dus van het vorige model. Echt een prima auto. Fijn chassis, redelijk dieselblok, goede stereo, veel luxe en een messcherpe prijs. Nog geen 9.000 euro. Enige minpunt waren de stoelen. Lang getwijfeld, maar uiteindelijk niet gedaan.
Bleef over de Golf. De duurste van het stel, maar ook met de minste kilometers (75.000) en bouwjaar 2011. Ook deze auto niet helemaal vlekkeloos. Wat krasjes, beschadigingen op de velgen en een importauto. Wel een jaar garantie. Gelukkig reed de auto vlekkeloos. Goede (sport)stoelen, een fijne stereo en alle luxe die ik nodig heb (navi 310, pdc, dimmende spiegel). Een combi kan ook handig zijn als we gaan verhuizen, dus dat was nog een extra argument. Ik heb nog wat van de prijs afgepraat, nieuwe voorbandjes laten plaatsen en gaan met die banaan. Ik ga er vanuit dat ik max een jaar met de auto ga rijden en hem inruil als ik dichter bij het werk woon. Maar dan heb ik er wel 60/70k op de teller bijgezet.
Ik heb de auto nu inmiddels een maand en er ruim 6k bijgeplust. Even plussen en minnen
+ Comfort. Het onderstel is echt heel comfortabel.
+ stil
+ jaar garantie
+ interieur + afwerking
+ goede stoelen (alcantara beklede sportstoelen)
- verbruik 1 op 18. Had iets beter gehoopt. Mijn 2.0 TDI uit de Seat was zuiniger
- mis de zesbak
- qua vermogen is het net aan. De 1.6 TDI 110 pk die ik in de Octavia III laatst reed, voelde echt sneller aan. Ik overweeg een chippie.
Al met al ben ik positief over de auto. Het is vooral een ontspannen reisauto. Absoluut geen sporter. Daarvoor heb ik de Cupra staan. Maar voor woon-werkverkeer op de Nederlandse snelweg red ik het hier wel even mee.
Maar......de nieuwe baan is in Limburg en ik woon (nog) in Utrecht. We willen wel gaan verhuizen, maar een huis is niet 1-2-3 gevonden (en mijn huis niet 1-2-3 verkocht). Ik heb overwogen om met de Cupra woon-werkverkeer te doen, maar 1500 kilometer per week met een gemiddeld verbruik van 1 op 9 is niet te doen, ondanks dat ik ruim 600 euro netto reiskostenvergoeding krijg. Laat staan de extra afschrijving die ik voor mijn kiezen krijg. Ik heb nog heel even overwogen om de Cupra in te ruilen tegen een nieuwe FR TDI 184 pk full-option, maar daar had ik uiteindelijk geen zin in. Uiteindelijk is dit woon-werkverkeer ook een tijdelijke situatie en bevalt de Cupra me te goed. Helaas kon ik de Seat Leon TDI uit de lease ook niet overnemen. Ondanks dat het contract maar 9 maanden resteerde, was de afkoopsom inc btw 19.100 euro. De afkoopsom was 12.500 euro, de boete van 6600 euro kwam daar nog even bovenop. Dat werd me net wat te gortig.
Dus op zoek naar een diesel. De eisen:
- Budget 10-15k
- Goede stoelen
- Runningcosts moeten te overzien zijn (verbruik, verzekering, afschrijving, belasting etc). Dus geen zescilinder diesel
- Comfort
- Acceptabele stereo
- Ik hoef geen strepentrekker te hebben, maar 100 pk is wel het minimum. Een Polo Bluemotion vind ik echt te weinig.
- Max 120/125 op teller.
Kandidaten waar ik mee heb gereden
- Volvo C30 1.6D
- Ford Focus 1.6 TDCI
- Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM (170 pk)
- Renault Megane 1.5 dci
- VW Golf Combi VI 1.6 TDI 105 pk Comfortline
Waarom deze lijst: dit waren auto's die bij mij in de buurt stonden en aan de criteria voldeden. Dat is de reden dat je bv geen Octavia op de lijst ziet staan. Er stonden er een paar, maar die waren of te duur of misten wat opties, of hadden niet de juiste km stand etc.
Het eerste wat me opviel aan bijna alle modellen: wat zorgen mensen slecht voor hun auto. Bij de Volvo en Alfa zag het interieur er ronduit afgeleefd uit na pak hem beet 100.000 kilometer. Hoe krijg je het voor elkaar om je middenconsole te bekrassen. Bizar. Dat was ook meteen de reden waarom de Volvo en Alfa afvielen. De Volvo had prima stoelen, was stil en had een geweldige stereo, maar ik kon niet om de imperfectie heen kijken. De Alfa was het snelst van alle kandidaten, maar een verbruik van 1 op 13 was me net wat te gortig. Ook zaten de stoelen niet lekker (korte zittingen) en reed de auto in Dynamic mode te nerveus. In Normal mode gaf de motor niet helemaal thuis, dus dan ging je toch weer in de nerveuze Dynamic mode. Ook was de staat van de Alfa onvoldoende.
De Renault viel ook af. De GT-line is op zich een fijne auto, maar ik had niet de klik met de auto. Ik zie ze te vaak rijden. En ik ben te verwend geweest met mijn vorige RS.
Dan de Ford Focus. Dit was een 2009 auto, dus van het vorige model. Echt een prima auto. Fijn chassis, redelijk dieselblok, goede stereo, veel luxe en een messcherpe prijs. Nog geen 9.000 euro. Enige minpunt waren de stoelen. Lang getwijfeld, maar uiteindelijk niet gedaan.
Bleef over de Golf. De duurste van het stel, maar ook met de minste kilometers (75.000) en bouwjaar 2011. Ook deze auto niet helemaal vlekkeloos. Wat krasjes, beschadigingen op de velgen en een importauto. Wel een jaar garantie. Gelukkig reed de auto vlekkeloos. Goede (sport)stoelen, een fijne stereo en alle luxe die ik nodig heb (navi 310, pdc, dimmende spiegel). Een combi kan ook handig zijn als we gaan verhuizen, dus dat was nog een extra argument. Ik heb nog wat van de prijs afgepraat, nieuwe voorbandjes laten plaatsen en gaan met die banaan. Ik ga er vanuit dat ik max een jaar met de auto ga rijden en hem inruil als ik dichter bij het werk woon. Maar dan heb ik er wel 60/70k op de teller bijgezet.
Ik heb de auto nu inmiddels een maand en er ruim 6k bijgeplust. Even plussen en minnen
+ Comfort. Het onderstel is echt heel comfortabel.
+ stil
+ jaar garantie
+ interieur + afwerking
+ goede stoelen (alcantara beklede sportstoelen)
- verbruik 1 op 18. Had iets beter gehoopt. Mijn 2.0 TDI uit de Seat was zuiniger
- mis de zesbak
- qua vermogen is het net aan. De 1.6 TDI 110 pk die ik in de Octavia III laatst reed, voelde echt sneller aan. Ik overweeg een chippie.
Al met al ben ik positief over de auto. Het is vooral een ontspannen reisauto. Absoluut geen sporter. Daarvoor heb ik de Cupra staan. Maar voor woon-werkverkeer op de Nederlandse snelweg red ik het hier wel even mee.
Laatst bewerkt: