“Bijna 5 maanden verder, nog iets te melden?”
Eeh, nee. Ruim 12.000 km verder en eigenlijk geen gekke dingen. Wat slijtage-dingetjes, da's alles.
De gasveren van de achterklep vervangen want de originele begonnen guillotine-achtige neigingen te vertonen en lieten de achterklep op onverwachte momenten naar beneden komen. Auw
Een typisch Fiat kwaaltje verholpen > de sensor die de buitentemperatuur meet gaat op een gegeven moment temperaturen aangeven die niet eens in een gemiddelde woestijn gehaald worden. Zie foto's > 73 graden terwijl het er eigenlijk 22 zijn....
Was ff zoeken naar de juiste sensor en die uiteindelijk in de webshop van de Italiaanse fabrikant besteld. Vervangen was niet al te moeilijk maar alleen wel bewerkelijk omdat de halve rechterbuitenspiegel uit elkaar moest.
Meteen ook het spiegelglas van deze buitenspiegel vervangen. De amerikaanse versie met bekende opschrift ‘
Objects in the mirror are closer than they appear’ geeft een sterk vertekend beeld en zorgde voor steeds meer irritatie bij de bestuurster. Om de irritatie weg te nemen en uitspraken als “
er klopt geen !@##!! van wat ik zie in dat !&@#!!-ding!!” te stoppen een Europese versie geplaatst.
Vorige week en deze week nog even wat lampjes vervangen.
Als eerste een remlicht. Eerder gelezen informatie over geïmporteerde 500e’s dat de verlichting van dit model verteld dat de boordcomputer aangeeft dat het remlicht linksachter het niet meer doet terwijl dit het exemplaar aan de rechterkant is. En andersom ook.
Uiteraard eerst even gecontroleerd voordat ik een achterlichtunit demonteerde en ja hoor, klopt helemaal, links was stuk terwijl rechts werd vermeld.
Kort daarop was het Bolletje ineens ‘
kapitein Éénoog’. De lamp in de rechterkoplamp deed niks meer.
Dit keer ook een melding? Nope, nada, helemaal niks. Snap jij ’t nog?
Beide lampen vervangen door een set Osram Nightbreaker Laser Gen2’s. Overigens nog wel halogeen. Denk er nog wel over te schakelen op led maar daar moet ik nog wat nader onderzoek doen naar exemplaren die geschikt zijn.
Vandaag was het even voetjes van de vloer voor de Fiat. Wisseling van zomer- naar winterbanden.
Tikkie aan de late kant maar het was ff zoeken naar een knap set velgen.
Nieuw of gebruikt? En indien gebruikt, dan met of zonder winterbanden? Het aanbod aan gebruikte velgen is ruim maar veel daarvan lijken mee te hebben gedaan aan de kampioenschappen stoeprand-raken en zien er echt niet uit.
Dezelfde velgen als die er onder zitten? Nee, wel wat anders. In ieder geval, lang verhaal kort > kwam na lang zoeken een advertentie tegen van een autobedrijf dat hun magazijn opruimde en daar stond een splinternieuw set originele Fiat velgen tussen.
Precies wat ik zocht, aan de ega laten zien en die zei meteen, ja! Set gekocht voor een schappelijke prijs en opgehaald.
Alle velgen nog in de originele dozen waarvan er drie zelfs nog ongeopend waren. Alles gecontroleerd > puntgaaf.
Gisteren Continental WinterContact TS 870 - 195/45 R16 84V XL FR er op laten zetten.
De velgen vanmorgen voorzien van drie lagen Wheel Sealant van Poorboy’s World en daarna het set gemonteerd.
Looks good!!
Zomer Winter
….en nou nog wassen….