Fietsdrager op achterklep octavia combi

Sciroccofrank

Senior Member
Ik ben op zoek naar een fietsdrager voor op de achterklep van de octavia combi maar ik kan geen geschikt exemplaar vinden.....weet iemand welk merk een passende fietsendrager heeft? Er hoeven geen gewone fietsen mee, alleen mountainbikes :D

turboturbo

Forumguru
Waar heb je al gezocht?
Ik kon voor mijn Fabia I HB wel 3 nieuwe / huidige types kiezen...? Ik dacht dat ik bij Thule gekeken had.

De prijs schrok me alleen een beetje af (heb maar fietsen gehuurd ter plaatse) en ook een review van iemand die schreef dat z'n mtb fiets over de A2 kletterde op een gegeven moment omdat de kwaliteit van de bevestigingsclipjes te wensen over lieten... :nailbiting:

turboturbo

Forumguru
Ja, die fitting guide is k*t. Die werkte bij mij ook niet (geen resultaten) maar toch kwam ik gedurende een lange avond surfen via via erachter welke (3) types er geschikt zouden zijn voor mijn auto's.

Sciroccofrank

Senior Member
heb er al een paar gevonden en denk dat ik voor een drager ga voor mont blanc. er zijn er trouwens niet veel te vinden voor de combi, volgens de site van thule past er van hen geen 1 op een combi :( mont blanc heeft de easygrip S2 die mij wel aanstaat, zitten ook wielgoten op en ziet er stabiel uit qua bevestiging, wordt geleverd door hanlfords

Jee13

Forumguru
Weet je zeker dat je fietsen zo aan de achterklep wilt laten hangen?

Ik krijg altijd beetje de bibbers van zulke systemen
Zowel mijn carbon racefiets en carbon mountainbike heb ik liever stevig op een fietsendrager met frame bevestiging op de trekhaak

Chatslet

Forumguru
Doe jezelf en je medeweggebruikers een lol en begin er alsjeblieft niet aan. Ten eerste kun je een boete krijgen als het de achterlichten of kenteken afdekt. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom je auto niet in die fitting guide staat. Dat het fysiek past betekend niet automatisch dat kenteken en achterlichten zichtbaar zijn. Ten tweede is de bevestiging op die dingen niet deugdelijk. Je medeweggebruikers willen geen fietsendrager plus fietsen op de motorkap wanneer ze met 120 over de snelweg rijden. Ten derde, je kofferbakklep is hier niet voor gemaakt. Lakschade, torderen en vervorming is het gevolg. Investeer liever in iets degelijks en laat er een trekhaak onder hangen. Daar heb je veel meer aan en voor 2 tientjes heb je een stevige twinny load van marktplaats.

g60-maatje

Nieuw lid
Hee sciroccofrank, zit met zelfde probleem en ben benieuwd of je de mont blanc aangeschaft hebt en wat je ervaring ermee is?
Zit te twijfelen of ik die mont blanc aan ga schaffen of fietsen op dak ga monteren (maar daar ben ik niet zo'n voorstander van).

Het zijn berichten van 2013.....
Maar ik heb zojuist mijn thule verkocht. Moet zeggen dat het een prima systeem is en ik zou zeggen dat de bevestiging minder meegeeft dan een reguliere drager die op de trekhaak gaat. Voor zover ik kan inschatten is de mont blanc vergelijkbaar met de thule, vandaar deze reaktie :)

Tafkah

Forumguru
Alternatief: zijn er geen steunen waarmee je fietsen (ATBs) binnen in de auto kunt zetten?
Volgens mij bood Skoda die zelf ooit aan...

g60-maatje

Nieuw lid
Hee dietje en tafkah,

Bedankt voor jullie reaktie, is inderdaad oude topic maar dacht probeer het gewoon.
Enige nadeel montblanc is volgens mij dat de fietsen hoger uit steken dan een thule, als ik dat zo zie.

Kan de fiets wel in auto leggen, maar vind ik ook zo zonde als ik door modder heb gereden.

Heb wel ff gekeken voor dakbevestiging maar ben er nog niet uit, ga van de week wel ff kijken bij halfords die verkoopt alle merken.

De Thule heb je in hoog en laag model. Zie hier de verschillende modellen
Een voordeel is van een model waarbij de fietsen hoog uitsteken is dat je lampen nog goed zichtbaar zijn. Dit is bij een laag model niet het geval.

ik heb zelf ook een laag model en idd de nummerplaat en verlichting is niet goed leesbaar. volgens mij moet je dan eigenlijk een lichtbak met kenteken eraan hangen.....maar waar sluit je die dan weer op aan :pieker:

turboturbo

Forumguru
Juist....op de stekker van de.... *roffel* trekhaak *katsjing*... Die men dus meestal niet heeft, anders zou men in de eerste plek niet voor een achterklep-drager oplossing gaan....:banghead:

Ik heb een Thule Freeway voor op de klep van m'n Fabia (zie andere topic daarover) waar ik tegen hetzelfde probleem aan loop. Nu gebruik ik de drager alleen voor ritjes binnen NL, maar gezien de regeltjes durf ik er niet echt mee op vakantie de grens over (zonder nummerbordplaathouder met lampen)

Laatst zag ik een nieuwer model Scénic rijden met een achterklep drager, die had ook een lichtbak en nummerplaathouder, zonder trekhaak. De kabel van die lichtbak verdween tussen een kier van de achterklep. Zou je zo'n kabel dan ergens in het interieur aan kunnen sluiten, of direct op de achterlichten....? :pieker:

Bovenaan Onderaan