Fietsdrager op de greenline van 2013

Beste Octavia greenline 2013 rijders,

Wie van jullie heeft ervaring met de 'fietsdrageroplossing' die er bij de O3 greenline 2013 kon worden besteld? Ik heb zo'n afneembare trekhaak met hoekjes en een pin er bovenop, maar de eerste fietsdrager die ik probeerde paste er niet op. Dealer gaf destijds aan dat alle dragers erop konden, maar dat blijkt dus niet het geval...
Als jullie tips hebben welke dragers voor bij voorkeur 3 fietsen hierop passen, houd ik me aanbevolen.

In de bijlage een plaatje van de trekhaak.
2014-06-14 11.37.18.jpg

Groet,
Remco

Wilde ik nog even mee wachten. Bedoeling is vooral dat er geen normale aanhanger aan wordt gehangen...dat mag niet van de fiscus :-)

Joske

Forumguru
maak je toch gewoon een gaatje in de aansluiting van je aanhangwagen? :deuk:

hangt ie vast nog beter vast dan voorheen! :maakmegek:

DJ'83

Lid
Ik heb deze constructie ook en mijn Thule fietsdrager past er zonder problemen op! Vorige week een Thule Easybase aangeschaft als bagageplateau (mag ook niets trekken :cry:) en ook die gaat er prima op!

Tafkah

Forumguru
Beetje off-topic.. maar zo'n greenline mag toch wel wat trekken toch?? Zelfs zo'n 14%-er??? Ik dacht een kilo kg.. (1000 kg).

skodaboy

Forumguru
dit is de eerste keer dat ik zo'n 'trekhaak' zie..
vraag me trouwens af of die pin beweegt (op en neer) en zo ja,hoe werkt het fatsoenlijk he..
het lijkt mij nu niet praktisch om er een aanhangwagen of caravan aan te koppelen..;)

Tafkah

Forumguru
Ah. Ik snap. Zielig...
Zie dat er eenzelfde soort koppeling op zit als op mijn oude SII... even wisselen en op pad met een aanhangertje :tegek:

guitar_billy

Senior Member
Maar welke fietsendragers passen hier nu op?
Zou dit een universele automotive standaard zijn of een samenwerking met 1 enkel merk/model drager... ben benieuwd.

Canon-Eye

Forumguru
Beetje off-topic.. maar zo'n greenline mag toch wel wat trekken toch?? Zelfs zo'n 14%-er??? Ik dacht een kilo kg.. (1000 kg).
Geldt wel voor de Fabia Greenline - bij mij mag er 1000kg geremd achter. Ik heb dan ook een gewone trekhaak met een plat kantje aan de bovenkant, waar de grote bout van m'n Spinder Hawk drager prima grip op heeft.

Afzagen zal overigens nog niet meevallen - ik zou de slijptol er maar bij pakken... :jaja:

Afzagen wacht ik nog even mee. Leverancier Hapro geeft op basis van de foto aan niet te weten of hun fietsendrager daarop past. Het staat dus nu 1:0 voor Thule .

VWim

Forumguru
Waarom zou je de keuze van je fietsendrager af laten hangen van een pinnetje op je trekhaak? Je weet zelf toch dat er geen aanhanger achter mag? Hup, zaag/slijptol er in en monteren die handel.

D

Deleted member 12693

Heeft jouw dealer je niet gewoon een trekhaak geleverd die alleen geschikt is voor bepaalde fietsendrager modellen. Het lijkt er juist op dat dat puntje erop zit om te voorkomen dat er een aanhangwagen op gaat.
Als ik jou was zou ik terug naar de dealer gaan en aangeven dat je een trekhaak wil waar wel een aanhangwagen op kan.

Dealer heeft deze trekhaak geleverd vanwege de 0 kg trekgewicht van het 2013 model. Een normale kogel mag blijkbaar niet, ook niet als ik alleen maar een fietsendrager wil gebruiken..

D

Deleted member 12693

Dealer heeft deze trekhaak geleverd vanwege de 0 kg trekgewicht van het 2013 model. Een normale kogel mag blijkbaar niet, ook niet als ik alleen maar een fietsendrager wil gebruiken..
Dus dan zou ik, als ik jou was, maar even naar de dealer gaan en hem even aanspreken over het feit dat ie jou verkeerd heeft ingelicht tijdens de verkoop.
(en meteen even vragen welke fietsendragers er wel op kunnen......:D )

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou dan wel eens even héél precies willen horen - met naam, artikel/lidaanduiding etc. - wáár in de regelgeving dit is vastgelegd: wie beweert, mag bewijzen!
En als het zo niet aantoonbaar is, dan is het gewoon niet waar en kun je een normale trekhaak eisen.
Het is tenslotte jouw eigen verantwoordelijkheid om er - althans op de openbare weg - geen aanhanger mee te trekken... :pardon:
#betutteling

Tafkah

Forumguru
Maar het feit dat de auto geen aanhanger mag trekken heeft volgens mij niets te maken met de belasting regels, maar technische "beperkingen" van de auto.
Als jij je auto maximaal belaadt (tot maximum gewicht) gaat hij toch ook echt over de 14% belasting onzin/ uitstoot beperking heen!
Mijn SIIC valt in de 20%, maar ik mag er 1500 kilo achter trekken en de auto beladen met 600 (?) kg. Reken maar dat het gemiddeld verbruik zakt van 1:20 naar 1:10....(bij vlakke weg). Ik vraag me af wat de CO2 uitstoot doet.

Mijn inziens heeft dat pinnetje op de kogel (trouwens de eerste keer dat ik dat gezien heb) toch echt te maken met het feit dat de auto technisch niet is voorbereid voor het trekken van een aanhanger. Koeling, versnellingsbak, versteviging achter.. whatever. Bij de nieuwe O3 van 2014 is dat overigens 1000 kg (zoals boven al ergens gemeld) en zal dat probleem zijn opgelost.

Maar verder weet ik er niets van ...

Bovenaan Onderaan