Fietsdrager op de greenline van 2013

Canon-Eye

Forumguru
Ongeacht op grond van welke regels er is bepaald dat het toegestaan aanhangergewicht 0 kg is, blijft de vraag overeind of - en zo ja, wáár en hoe - is vastgelegd dat er dan geen normale trekhaak onder mag zitten. Je zou zoiets bv. kunnen verwachten in de Regeling Voertuigen, maar daarin heb ik het nog niet kunnen vinden
Voorhanden hebben van een trekhaak is één ding, gebruiken in strijd met hetgeen op het kentekenbewijs is vermeld is iets heel anders...
 
De strijd over dat ik zelf beslis wat ik op mijn trekhaak zet heb ik al eens gevoerd, maar helaas niet mogen winnen. Op de greenline was dit de enige optie. Ik had de normale afneembare trekhaak gevraagd, maar bij indienen van de bestelling was het absoluut onmogelijk om voor de normale trekhaak te gaan. Het alternatief was de trekhaak op de foto.

Inmiddels heb ik gezien dat er systemen zijn die vanaf de zijkant klemmen en ruimte hebben aan de bovenzijde. Dan is het puntje dus geen probleem.

Heeft iemand ervaring met dragers van Hapro (de Atlas)? Ik kan op hun website niet zien hoe deze dragers vast worden geklemd. De leverancier heb ik gemaild en die geven aan dat dit soort trekhaken bij hun onbekend is. Daarom kunnen ze geen uitspraak doen over wel of niet passen....
 

Canon-Eye

Forumguru
De strijd over dat ik zelf beslis wat ik op mijn trekhaak zet heb ik al eens gevoerd, maar helaas niet mogen winnen. Op de greenline was dit de enige optie. Ik had de normale afneembare trekhaak gevraagd, maar bij indienen van de bestelling was het absoluut onmogelijk om voor de normale trekhaak te gaan. Het alternatief was de trekhaak op de foto.
Dan zou ik deze haak dus simpelweg niet bij de auto meebesteld hebben, maar achteraf buiten de dealer om een normale haak hebben laten monteren bij een trekhaakspecialist. Ervan uitgaand overigens, dat ze (voor die paar greenlines voor de NL-markt) de bodemplaat niet anders zouden gaan configureren dan voor de overige uitvoeringen, dus e.e.a. zou gewoon op de normale bevestigingspunten moeten passen.

Inmiddels heb ik gezien dat er systemen zijn die vanaf de zijkant klemmen en ruimte hebben aan de bovenzijde. Dan is het puntje dus geen probleem.
De verticale 'kiep'krachten lijken mij, bij drempels en kuilen, veel groter dan de zijwaartse slingerkrachten - zolang je de bochten een beetje normaal neemt.
Anders gezegd: ik ben heel erg blij met de platte bovenkant van mijn trekhaak omdat er van bovenaf een grote bout op komt te rusten die ik net zo vast kan aandraaien als ik zelf wil. Verticale bewegingen van de drager zijn daarmee effectief geblokkeerd.

Met zo'n pin bovenop de kogel zou ik dan wel een drager willen die geen open ruimte boven de kogel heeft, maar een gaatje waar die pin precies in past. Alleen dan zou hij (naar mijn smaak - maar ik ben beroepshalve nogal rigoureus als het om ladingzekering gaat) voldoende geborgd zijn tegen kiepbewegingen. Dat-ie tegen de platte zijkanten klemt is in dat geval bonus, want dat is een 100% waarborg tegen zijwaartse bewegingen...
 

Joske

Forumguru
er is maar 1 goede oplossing:

hqdefault.jpg


:deuk:
 
Bovenaan Onderaan